Senaste nytt

AMEX Bjud in och få 25 % större belöning (gäller tom 6/11-2019)

Johans00

Medlem
Inte vet jag, men jag tror inte Amex satt sig ett mål och sedan kommer att sitta nöjda. Som jag förstår är Amex mycket större i tex USA, och där har man väl ännu flottare erbjudanden än i Sverige. Tror inte vi sett slutet på Amexkampanjer.
I USA har Amex massor av konkurrens från andra banker och kreditinstitut så om de inte haft dessa flotta erbjudanden och kampanjer hade de nog tappat många kunder. I Sverige finns det ingen riktig konkurrens när det kommer till premiumkort.
 
Last edited:
Vi får väl se när Amex aggresiva kampanjer slutar, tidigare har ju väldigt få haft Amex men nu är det betydligt mer vanligt förekommande och man ser det rätt ofta. När de når till sin önskade kundbas så lär det blir färre kampanjer framöver. En sådan sak som att kortet är gratis i 3 månader och man ändå får signup poäng och allt lär ju försvinna och att man får dessa poäng först när man börjar betala för kortet.

Men det är väl bara bra?
Vi vill väl inte att ALLA ska skaffa Amex och få ihop en 2-4-1 och därmed göra det svårare för en att hitta och lycka boka en Awardresa både hos SAS eller Star Alliance?

Eller vill du ha kvar dessa kampanjer för att du primärt vill få poäng för att värvar folk till Amex?
 

palmen

Moderator
Men det är väl bara bra?
Vi vill väl inte att ALLA ska skaffa Amex och få ihop en 2-4-1 och därmed göra det svårare för en att hitta och lycka boka en Awardresa både hos SAS eller Star Alliance?

Eller vill du ha kvar dessa kampanjer för att du primärt vill få poäng för att värvar folk till Amex?
För mig spelar det ingen roll, du kan gärna få titta min värvningshistorik senaste året och du kommer att hitta 1-2 värvningar totalt. Det gör varken till eller från i det stora hela för min del om jag kan värva eller inte. Korten kommer jag ha kvar oavsett vad och värvningspoängen spelar ingen roll för mig då jag ser ett värde i korten som är mycket större än just en signup/värvningsbonus.

Jag vill personligen att alla svenskar ska ha Amex så att det kommre att accepteras på "alla" ställen. Jag har så länge jag hållt på med poängsamlandet alltid kommit iväg på resor som jag velat göra med mina poäng och aldrig behövt ställa in en tänkt resa för att jag inte hittat platser. Så det är inte direkt svårt att hitta resor, till och med mina föräldrar har kommit iväg på 4 bonusresor som de velat göra utan att ha haft några problem. Vill man boka julsemestern nu kommer man dock sitta med lite huvudbry, de som bokade när platserna släpptes har det ju dock lugnt. Det handlar i slutändan att ligga före den stora massan, de som hänger på bc ligger ju före 99% av stora massan redan som det är.

Tänk om vi började se samma utveckling som i USA med poäng och förmåner på korten, det skulle jag personligen vilja se och om alla hade amex så är vi nog närmre detta då amex får in mer pengar då fler spenderar på deras kort.
 
Jag värvade en vän som tyvärr gick via Amex egen sajt i stället för min länk på grund av missförstånd (men jag stod för kundrekryteringen). Han fick kortet i går, ringde Amex men det gick ej att värva retroaktivt. Då sade han upp kortet och gjorde en ny ansökan på rätt sätt.

Vad tror ni om chansen att vi ska få bonusen? Tekniskt sett har han ju haft ett Amexkort tidigare och är ej ny kund om man är strikt. Någon med aktuell erfarenhet att dela med sig av?

Jag skulle nog säga att ni har ganska god chans, baserat på egen erfarenhet.
 

palmen

Moderator
Tyvärr blev det fail. Den nya ansökan nekades då han haft ett kort inom tre månader (som han sade upp direkt) Amex gick miste om en potentiellt bra kund och vi alla förlorade poäng. Livet går vidare...
Kan dock förstå om Amex är försiktiga med detta förlopp, även om det inte ligger något ont uppsåt bakom detta.
 

taxvalp

Medlem
Kan dock förstå om Amex är försiktiga med detta förlopp, även om det inte ligger något ont uppsåt bakom detta.

Ja, jag förstår dem och tänker inte ta någon strid. Trist dock att det var en helt ärlig intention från alla inblandade (så säger nog alla, but still) och min kollega skulle ha nytta av kortet under en långresa i slutet av året.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Ja, jag förstår dem och tänker inte ta någon strid. Trist dock att när var en helt ärlig intention från alla inblandade (så säger nog alla, but still) och min kollega skulle ha nytta av kortet under en långresa i slutet av året.
Enda positiva är väl att det kommer nya kampanjer, när väl dessa 3 månader gått kan man skaffa kort igen.
 

Gus

Medlem
Den nya ansökan nekades då han haft ett kort inom tre månader (som han sade upp direkt)
Jag trodde gränsen var 6 månader? Eller är det 6 månader som är gränsen för att få avgiftsfritt några månader samt startbonus och 3 månader som är gränsen generellt för att skaffa ett kort?
 
Toppen