Senaste nytt

Amerikanska Hawaii eller kinesiska Hawaii (Hainan)?

Gus

Medlem
har vart på båda platserna (Maui, Oahu, Hainan x 2). Om ni älskade Hawaii och förväntar er något liknande på Hainan kommer ni bli grymt besvikna! Det är en helt annan upplevelse helt enkelt. Hainan var någorlunda charmigt vid mitt första besök i 2003, när jag var där för ett par år sedan var det överexploaterat. Med det sagt, om ni ändå ska spendera det mesta av tiden i hotell/vid hotellpolen kanske inte den omgivande miljön är så viktig?
Just överexploaterat har vi inget emot. Det värsta vi vet är nämligen öde paradisstränder. Visst, de är vackra att se på, men var ska man fika/äta? :) Vår favorit hittills är Boracay för stränderna är så vackra och det fanns så mycket bra mat. Vi kommer nog spendera halva tiden vid hotellpoolen och halva tiden utforskandes lokala omgivningar och hitta trevliga matställen.

Hoppa Hainan. Vi blev så avrådda att vi flög hela vägen till Bali från PEK istället. Om ni är ute efter strand och bad, titta på Cabo och Cancun också. Puerto Morelos söder om Cancun är jätte charmigt,

Ni har redan bokat SFO?
Kan inget om biljetter och så men om ni har bokat till SFO så är Cabo San Lucas i Mexico ett alternativ.
Billigt om man hyr en lägenhet (googla) och väldigt bra. 3 tim från SFO.
Hainan, nej tack. Väldigt påträngande och kallt. Går inte att jämföra med Hawaii överhuvudtaget.
Flygen till Hainan är inte heller kul, tro mig. Hmm..... jag vet ;)

Vi har bokat till SFO men i och med att det är Award så är biljetterna 100 % avbokningsbara. Vi ville helst till Mexiko och/eller Kuba men på båda ställena härjar ju Zika-viruset :oops: (ev. är min fru gravid vid tidpunkten för resan). Och då återstår väl bara Hawaii inom flygavstånd från SFO.

Inte heller några elaka insekter som kan orsaka skada på barnen.
Är det några speciella insekter som finns på Hainan?
 

Glenn E

Medlem
AE3D52D1-26D8-4BC2-AA93-9A172FFFF1BA.jpeg
62F3156F-62DA-4075-9238-B42A1BC31B2E.jpeg
8005C36B-77EB-4A12-8D4E-27F594B62277.jpeg
79082952-3CDB-4758-988A-D8FACF10955E.jpeg
854CCC04-38D9-424F-A7E1-DCC7A381514D.jpeg
3317C78A-CC28-4142-9CCF-B6E56EE26450.jpeg
E3821FDC-73FD-4260-9C90-2CEF3B00B0A1.jpeg
5BF7CCDF-9764-4E9E-8C39-F8D52835A21C.jpeg
B1F09778-5A34-465D-9C0F-36F448384319.jpeg
Jag kom till Sanya från Shanghai igår. Business med China Southern i en A330. Fina stora säten och bra filmutbud.3 varmrätter att välja på. Öl fanns att tillgå med. Nu bor jag på Pullman Oceanview hotel cirka 15 minuter från flygplatsen. Väldigt prisvärt med 525 CNY per natt och som Accor Platinum fick jag en svit. Hyfsat bra frukost. De hade glass i buffén.

stranden ligger på andra sidan en väg men det finns en gångtunnel inkl hiss.
Jättefin strand med finkornig sand och långgrunt här i Sanya Bay.
Ganska stora vågor i havet.
På kvällen finns det Executive lounge längst upp med fri mat och dryck mellan klockan 17 och 19. Förvånansvärt prisvärt på det här hotellet.
Imorgon ska jag till Sofitel och bo där i 3 nätter.
Där kostade det 1400 CNY per natt men jag hade 2 gratisnätter jag fick då jag köpte Accor plus paketet. Bra värde då jag sparade mer än jag betalade för paketet:)
Eftersom jag bor i Shanghai så är Sanya bästa alternativet för strand semester just nu.
 

Gus

Medlem
Visa bifogad bild 111844 Visa bifogad bild 111847 Visa bifogad bild 111848 Visa bifogad bild 111849 Visa bifogad bild 111850 Visa bifogad bild 111851 Visa bifogad bild 111852 Visa bifogad bild 111853 Visa bifogad bild 111854 Jag kom till Sanya från Shanghai igår. Business med China Southern i en A330. Fina stora säten och bra filmutbud.3 varmrätter att välja på. Öl fanns att tillgå med. Nu bor jag på Pullman Oceanview hotel cirka 15 minuter från flygplatsen. Väldigt prisvärt med 525 CNY per natt och som Accor Platinum fick jag en svit. Hyfsat bra frukost. De hade glass i buffén.

stranden ligger på andra sidan en väg men det finns en gångtunnel inkl hiss.
Jättefin strand med finkornig sand och långgrunt här i Sanya Bay.
Ganska stora vågor i havet.
På kvällen finns det Executive lounge längst upp med fri mat och dryck mellan klockan 17 och 19. Förvånansvärt prisvärt på det här hotellet.
Imorgon ska jag till Sofitel och bo där i 3 nätter.
Där kostade det 1400 CNY per natt men jag hade 2 gratisnätter jag fick då jag köpte Accor plus paketet. Bra värde då jag sparade mer än jag betalade för paketet:)
Eftersom jag bor i Shanghai så är Sanya bästa alternativet för strand semester just nu.
Ser otroligt läckert ut!! :)
 

Sir Lemon

Medlem
Visa bifogad bild 111844 Visa bifogad bild 111847 Visa bifogad bild 111848 Visa bifogad bild 111849 Visa bifogad bild 111850 Visa bifogad bild 111851 Visa bifogad bild 111852 Visa bifogad bild 111853 Visa bifogad bild 111854 Jag kom till Sanya från Shanghai igår. Business med China Southern i en A330. Fina stora säten och bra filmutbud.3 varmrätter att välja på. Öl fanns att tillgå med. Nu bor jag på Pullman Oceanview hotel cirka 15 minuter från flygplatsen. Väldigt prisvärt med 525 CNY per natt och som Accor Platinum fick jag en svit. Hyfsat bra frukost. De hade glass i buffén.

stranden ligger på andra sidan en väg men det finns en gångtunnel inkl hiss.
Jättefin strand med finkornig sand och långgrunt här i Sanya Bay.
Ganska stora vågor i havet.
På kvällen finns det Executive lounge längst upp med fri mat och dryck mellan klockan 17 och 19. Förvånansvärt prisvärt på det här hotellet.
Imorgon ska jag till Sofitel och bo där i 3 nätter.
Där kostade det 1400 CNY per natt men jag hade 2 gratisnätter jag fick då jag köpte Accor plus paketet. Bra värde då jag sparade mer än jag betalade för paketet:)
Eftersom jag bor i Shanghai så är Sanya bästa alternativet för strand semester just nu.
Hainan var fräscht o fint när jag bodde på ditt fina Pullmanhotell för typ 7-8 år sedan. Trevlig personal och kommer ihåg tunneln till stranden. Tack för möjligheten att återknyta till fina minnen. :) Ang diskussionen om Hainan vs. Hawaii slog min vecka på Hawaii såklart Hainan men den senare var inte så pjåkig alls. En kul upplevelse.
 

Groggman

Medlem
Varit på Hainan 2 gånger, +5 år sedan. Även varit på Hawaii och det slår Hainan med hästlängder. Skulle inte rekommendera Hainan då det finns mycket bättre ställen att åka till, många skäl att inte rek. Hainan har redan tagits upp ovan samt vem vill åka till Kina i dagsläget med tanken hur de beter sig i Hong Kong, med svensken Gui Minhai etc.
 

Juancarlos

Medlem
vem vill åka till Kina i dagsläget

Tänker om jag ändå är i Kina i tjänsten (Hong Kong, Xiamen eller Shanghai), kanske det ändå vore härligt att ta några extra dagar i det Kinesiska paradiset? Eller är det helt bortkastat? Förstår att det inte går att jämföra med Hawaii, men verkar ändå bättre än Hong Kong öns södra strand?
 

Glenn E

Medlem
Det är helt ok här. Och iallafall i Sanya Bay området är det ganska billigt. Vi var på Casa Mia, en italiensk trevlig restaurang i går kväll och en jättegod kötträtt kostade 98 CNY. Idag ska jag till Sofitel i Yalong Bay. Det är nog dyrare på den sidan.
 

Sir Lemon

Medlem
Det är helt ok här. Och iallafall i Sanya Bay området är det ganska billigt. Vi var på Casa Mia, en italiensk trevlig restaurang i går kväll och en jättegod kötträtt kostade 98 CNY. Idag ska jag till Sofitel i Yalong Bay. Det är nog dyrare på den sidan.
Ser fram emot fortsatt rapport :)
 
Toppen