Senaste nytt

American Express & GDPR

Inget jag någonsin skulle göra "för att det är roligt".
Behöver jag få ut informationen av någon anledning så är det ju en sak, men bara för att så besparar jag hellre företagen detta.

Jag tänker dock mer från en personligintegritets vinkel.
Men det kanske bara är jag som ”överoroar” mig om det då man jobbar både inom IT & Politik och har sett en del.

Sen vore det självklart en ”rolig” bonus att se exakt vad det är de har på fil.
 

CoooC

Medlem
Jag tänker dock mer från en personligintegritets vinkel.
Men det kanske bara är jag som ”överoroar” mig om det då man jobbar både inom IT & Politik och har sett en del.

Sen vore det självklart en ”rolig” bonus att se exakt vad det är de har på fil.

Personintegritet och personintegritet o_O. Är du orolig att de lagrar information om etnicitet, politisk inriktning eller sexuell läggning? Var skulle de ha fått den informationen ifrån i sådana fall? Förmodligen sitter de inne med typiska personuppgifter som personnummer, namn, adress, mejl, telefonnummer, inkomst och arbetsgivare, allt det som du själv har uppgivit vid ansökan. De vet vilken bank du vill ha din e-faktura skickad till. De sitter på massa information om var du använder kortet och hur och när du betalar dina fakturor. I tillägg sitter de säkert på interna kreditvärderingar som avgör huruvida kunder kan få ökat kreditutrymme eller inte.

Om jag drev ett bolag och kunder roade sig med att begära ut personuppgifter för skojs skull så skulle jag roa mig med att exkludera dessa kunder från de bästa erbjudandena.
 
Personintegritet och personintegritet o_O. Är du orolig att de lagrar information om etnicitet, politisk inriktning eller sexuell läggning? Var skulle de ha fått den informationen ifrån i sådana fall? Förmodligen sitter de inne med typiska personuppgifter som personnummer, namn, adress, mejl, telefonnummer, inkomst och arbetsgivare, allt det som du själv har uppgivit vid ansökan. De vet vilken bank du vill ha din e-faktura skickad till. De sitter på massa information om var du använder kortet och hur och när du betalar dina fakturor. I tillägg sitter de säkert på interna kreditvärderingar som avgör huruvida kunder kan få ökat kreditutrymme eller inte.

Om jag drev ett bolag och kunder roade sig med att begära ut personuppgifter för skojs skull så skulle jag roa mig med att exkludera dessa kunder från de bästa erbjudandena.

Jag tycker det vore intressant att se vilka interna anteckningar de har om mig. Dom har med säkerhet em rapport byggt för att lämna ut denna info i enlighet med GDPR - lär inte ta många minuter av deras tid i anspråk.

Vad är det som är negativt med detta? Varför bör denne kund bli utesluten från erbjudanden?
 
Last edited:

CoooC

Medlem
Jag tycker det vore intressant att se vilka interna anteckningar de har om mig. Dom har med säkerhet em rapport byggt för att lämna ut denna info i enlighet med GDPR - lär inte ta många minuter av deras tid i anspråk.

Vad är det som är negativt med detta? Varför bör denne kund bli utesluten från erbjudanden?

Testa gärna och rapportera hur smidigt det var. Jag misstänker att de har ett dussintal olika system som måste gås igenom. Allt från huvudsystem, fakturasystem, datalager, CRM-system, telefonisystem osv osv. Jag misstänker nämligen att kortuppgifter, fakturor, vouchers, mejlutskick och inspelade samtal inte sparas på samma ställe. Jag misstänker dessutom att Dataskyddsombudet involveras i varje specifikt fall. En gissning är att varje sådan förfrågan tar 1-2 timmar i anspråk.
 
Last edited:
Testa gärna och rapportera hur smidigt det var. Jag misstänker att de har ett dussintal olika system som måste gås igenom. Allt från huvudsystem, fakturasystem, datalager, CRM-system, telefonisystem osv osv. Jag misstänker nämligen att kortuppgifter, fakturor, vouchers, mejlutskick och inspelade samtal inte sparas på samma ställe. Jag misstänker dessutom att Dataskyddsombudet involveras i varje specifikt fall. En gissning är att varje sådan förfrågan tar 1-2 timmar i anspråk.

Ja så kanske det är, men varför ska kunden bestraffas pga det? Ska jag som kund även hålla nere på antal samtal till kundtjänst för att det gör anspråk på deras tid?

Missförstå mig rätt, det finns ingen vits att be att få ut information bara för att belasta företaget. Men om man är genuint intresserad av vilken information dom samlar/lagrat om en som kund, tex geotracking, så borde man väll inte bli bestraffad för det? Varför skulle man vilja det bestraffa kunder och riskera att tappa dom?
 

CoooC

Medlem
Ska jag som kund även hålla nere på antal samtal till kundtjänst för att det gör anspråk på deras tid?

Ja, om syftet är att det vore kul att lära känna kundtjänstpersonalen på Amex så tycker jag absolut att sådana samtal är onödiga. Men om du faktiskt har ett kundtjänstärende så ska du naturligtvis ringa.

Missförstå mig rätt, det finns ingen vits att be att få ut information bara för att belasta företaget. Men om man är genuint intresserad av vilken information dom samlar/lagrat om en som kund, tex geotracking, så borde man väll inte bli bestraffad för det? Varför skulle man vilja det bestraffa kunder och riskera att tappa dom?

Jag kan erkänna att det kanske var lite överdrivet med att exkludera kunder från de bästa erbjudandena. Oavsett så svartlistar ju många företag jobbiga kunder och jag utesluter inte att vissa företag anser att de som begär ut personuppgifter med hänsyn till GDPR är just jobbiga. Många kunder går ju säkert från att vara lönsamma till att bli direkt olönsamma i samma stund som de begär utdraget.
 

NotRyan

Medlem
Testa gärna och rapportera hur smidigt det var. Jag misstänker att de har ett dussintal olika system som måste gås igenom. Allt från huvudsystem, fakturasystem, datalager, CRM-system, telefonisystem osv osv. Jag misstänker nämligen att kortuppgifter, fakturor, vouchers, mejlutskick och inspelade samtal inte sparas på samma ställe. Jag misstänker dessutom att Dataskyddsombudet involveras i varje specifikt fall. En gissning är att varje sådan förfrågan tar 1-2 timmar i anspråk.
Dom lär ha införskaffat/byggt ett system som samlar in alla dessa data från relevanta IT-system, så att begära ut en sådan uppgift nu innebär troligen inte så stort merjobb. Det stora jobbet är ju redan gjort med att implementera system för att stödja GDPR
 
Toppen