American Express devalverar MR-poäng från 1 september 2022

Diskussion i 'Kreditkort' startad av airac, 14 Juni 2022.

1. Detta hade jag helt missat. Stort tack. Dags att tömma mitt svenska MR konto på 2.5M. frågan är bara på vad.

vega, jerixon, Mattias Holmén och 2 andra gillar detta.
  2. EBGGOT

EBGGOT Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    +1 ... men behöver ju inte mer SAS poäng!

Mattias Holmén, EkstromChris och sembl gillar detta.
  3. Jag behöver heller inte British Airways avios eller Hilton poäng heller men när jag tänker efter så är det åtminstone ett säkert kort.

vega och Mattias Holmén gillar detta.
  4. EBGGOT

EBGGOT Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hilton känns mest vettigt men inte bäst "bang for Buck" samt väldigt få riktiga bra anläggningar ...

vega, Juancarlos, sembl och 1 annan gillar detta.
  5. Tjaeng

Tjaeng Medlem

Jahapp, det här var ju tråkigt. Sitter med mer än 25M MR-poäng, får se till att konvertera eller kreditera klokt innan aug dårå.

Någon som vet vad som menas med ”We are also making changes to our Terms and Conditions as they relate to personal spending”? Hittar inga gamla villkor online utan bara de nya, ser inget som skulle vara en röd flagga där.

barrskog, Gus och Dbodenfo gillar detta.
  6. PuddleFish

PuddleFish Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är nog relaterat till "Använding av kortet" där de har lagt till
    "Detta är en produkt avsedd för privat spendering. Kortet får inte användas till köp av vara eller en tjänst
    inköpt för vidareförsäljning. Kortet får inte användas i syftet att bedriva näringsverksamhet. Kortet får
    inte användas för att betala för produkter eller tjänster som är olagliga. En sådan användning av kortet
    anses vara ett allvarligt avtalsbrott"

Vilket betyder att köper du saker på företaget med ditt Centurion kort så kan det bli problem.

JNH gillar detta.
  7. Tonton

Tonton Medlem

Nu ska vi inte gå in på detaljer - men de flesta gör nog snarare privata utlägg, än något annat.

Renato, Sir Lemon, jerixon och 1 annan gillar detta.
  8. EBGGOT

EBGGOT Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Sedan skall vi inte glömma att det höjde avgiften med ca 17%/5,000kr också ...

Gus och EkstromChris gillar detta.
  9. evr

evr Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    det är ju dessutom inte speciellt länge sen dom sänkte värdet på MR från 0,5 öre och ändrade kursen på EuroBonus från 10/11:1 till 18:1. För typ 3-4 år sen så gav 1m spend med Centurion 1.5m mr vilket kunde växlas till 136k EuroBonus alternativt kreditera 7500kr på fakturan, nu ger samma spend knappt 34.5k EuroBonus eller 2800kr kreditering… Riktigt dålig utveckling, börjar nog bli dags att fundera om man verkligen vill vara kvar som kund, höjda avgifter och sämre förmåner rimmar ju inget vidare

EkstromChris gillar detta.
  10. PuddleFish

PuddleFish Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det tror jag med men som vanligt så räcker det med några få för att förstöra för ett flertal. Kan tänka mig att du har ett större företag och kör allt du kan igenom AmEx. Vilket kan vara riktigt stora summor när det gäller företag för att sen använda poängen privat.
    Detta var något som skatteverket 2019 slog ner på med SAS Eurobonus där de fråga om uppgifter av användningen av de korten så de som försöker gör det inte riskfritt. Kan tänka mig AmEx vill slippa att dras in i en sådan tvist och uppdaterar sina villkor därefter.

Renato och Dbodenfo gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!