Senaste nytt

American Express devalverar MR-poäng från 1 september 2022

Dbodenfo

Medlem
Nu undrar jag lite om det kan ha varit tester på om events och kickback skulle kunna vara bättre för amex. Kan ju ha varit så att de upptäckte att spend mm inte påverkas negativt och att det varit inflöde av riktigt nya kunder som lockats av event mm mer än MR poäng.

Jag tror du har helt rätt! De har säkert fått bra feedback och nöjda kunder. Många i detta forum är poäng och förmåns styrda men kollar man på Facebook Grupper som "Poängen med Eurobonus" och andra resegrupper är det många medlemmar som inte har samma intresse eller kunskap - detta gör att de vill ha just Fast Track, Lounge, Events och sen vet de knappt vad MR är. Flera som är ok med att använda EB-poäng och en 2-4-1 på en GO till södra Europa och är super nöjda för det. Medans vi här går inte ombord på en poäng flight om det inte är Business eller First.

Nästa steg är väl att Amex tar fram ett kort som inte går att betala med.

Haha - The ultimate card - make your wallet heavier - 100% cost 0% benefits. Lite som TV-Serien Silicon Valley med "black Box"

Du blir medlem i Amexklubben, som nintendoklubben fast för vuxna, och får ett medlemskort i stället för ett kreditkort.

Lite som vad aSmallWorld blev efter de sålde.
 
Semi-OT, det är väldigt dåligt med events utanför Stockholm.
Vilket jag kan förstå då jag misstänker starkt att 90-95% av kundbasen bor i Stockholmsregionen.
Det förblir ju lite av ett moment 22, framförallt när events blir en ännu större anledning till kortet.

Inte bara att en större del av potentiella målgruppen (hög inkomst etc) bor i Stockholm, sålänge events/erbjudande finns utanför kommer de ju inte heller växa där.
 

nissefalk

Medlem
Lol vilket fånigt svar, om signupbonus(abuse) är problemet, så tar man väl som kortutställare och stoppar dessa abuses i stället (tex endast en life-time signupbonus).

Håller med om detta, jag har tillgång till Amerikanska kort och jämfört med USA så är ju sign up bonusar i Sverige RIKTIGT kass så förstår inte att det skulle vara ett problem i Sverige
 

Dbodenfo

Medlem
Håller med om detta, jag har tillgång till Amerikanska kort och jämfört med USA så är ju sign up bonusar i Sverige RIKTIGT kass så förstår inte att det skulle vara ett problem i Sverige

Yes, håller med, och våra förmåner i Sverige är också långt under internationella. Jag tror att detta är första steget, innan man gör det world wide, för att se vad och hur det fungerar. Den nordiska marknaden var först med nya Centurion kortet och Centurion Living om jag inte missminner mig.
 

EgOscar

Medlem
Men, som det står, det är ju för att förbättra för oss kunder ;)
Dessutom får vi äran att betala lite mera för kortet

Låt oss komma ihåg att den ökade månadskostnaden och devalveringen av redan intjänade poäng går till goda ändamål i dessa tuffa tuffa tider för AMEX: Endast ca 8 miljarder USD vinst 2021 och stackars VDn plockade bara ut pyttelilla 28,5M USD. :)
 

Highbury

Medlem
Jag tror mycket ligger i konkurrenssituationen i Sverige och den relativt lilla marknaderna vi är internationellt sett. Amex har i princip monopol på poängkort här som inte är låsta till ex Eurobonus eller enskilda hotellkedjor, ingen av storbankerna har något som kan mäta sig med MR och det är väl egentligen bara Coop som byggt upp ett liknande poängnätverk. I USA har du stenhård konkurrens med ex Chase, Capital One, Citi som har liknande poängsystem och förmåner som Amex.
 

micsjo

Medlem
Har haft mitt Platina i över ett decennium och fortfarande inte gått på ett enda event. Det är ärligt talat för min del mest skit.

Och om det är något enstaka intressant så är det bara sjunde lördagen i mars udda skottår. Helt omöjligt att utnyttja.

Perks, add-ons och benefits för resande är anledningen till att jag har det.

Saknar concierge ordentligt. Får jag tillbaka det kan de ta bort MR helt för min del.

Och eventen kan de kasta.

För övrigt har jag inte lyckats använda en spänn på Amex dining heller fast jag bor i Tjockhult. Det går helt enkelt inte att boka bord med så kort framförhållning som jag behöver, särskilt inte de dagar man kan använda det. Ge tillbaka conciergen som faktiskt kunde fixa bord lite här och där.
 

Hachans

Medlem
Jag tror du har helt rätt! De har säkert fått bra feedback och nöjda kunder. Många i detta forum är poäng och förmåns styrda men kollar man på Facebook Grupper som "Poängen med Eurobonus" och andra resegrupper är det många medlemmar som inte har samma intresse eller kunskap - detta gör att de vill ha just Fast Track, Lounge, Events och sen vet de knappt vad MR är. Flera som är ok med att använda EB-poäng och en 2-4-1 på en GO till södra Europa och är super nöjda för det. Medans vi här går inte ombord på en poäng flight om det inte är Business eller First.

Lounger är ju också en förmån som är på väg att urholkas. Högar med lounger försvinner ur vad man kan använda priority pass till, samtidigt som de få som finns kvar allt oftare sätter upp skyltar med att de inte tar emot kortinnehavare just nu. Kvaliteten på de som är kvar sjunker så att man knappt vill gå dit.
 

henrik l

Medlem
Bra analyser kring anledningarna till "enhancements" på de senaste sidorna. Jag gick från Gold till Plat av den enkla anledningen att jag insåg att jag kunde få knappa 100 000 Avios till BA till ett mycket bra pris om jag bytte. Nu blev det ännu bättre med Qatar-dealen:D Eftersom jag är i Sthlm någon gång per månad har jag kunnat utnyttja båda "Dining by Amex" i år. Eftersom jag har BA-Gold, flyger ofta från GOT, så ger "Pontus" inget mervärde. Men jag hade nog kunnat tänka mig att hänga kvar ett tag till, eftersom det var ok växlingskurs på MR till mina program, kombinerat med övriga förmåner. Nu lär jag bumpa ner till Gold den 1/9. Fyra loungebesök per år när jag inte flyger OW är nog vad som behövs, lounge "on the go" har jag kvar, jag drar den mesta spendering på kreditkort till Miles&More, eftersom jag har OW som min huvudallians, det jag sparar in på att "gradera ner" till Gold kan jag ju lägga på restaurangbesök i Sthlm tre gånger per år.

Men som har konstaterats, Sverige är en liten marknad, antagligen finns största kundbasen i Sthlm, frågan är hur man bedömer marknadspotentialen i Göteborg och Malmö, med tanke på erbjudanden, och vi som sitter utanför är antagligen i en liten minoritet, och ser vi till poängjägarna, så är vi nog i minoritet, som har konstaterats tidigare.
 
Toppen