Senaste nytt

American Airlines installerar nya First&Business class säten på Boeing B777-300ER, 777-200 och 767

Homer

Medlem
Testat en tur DFW-LHR

Minirecension

+MYCKET bra säte, liknande men inte helt identiskt med BA First.
+Bra service
+Bra mat, förrutom kaffet som var sämre än BA:s(!), lite negativt var att man tvungen att välja mellan
ostbricka och efterrätt men när serveringen var klar och jag blev tillfrågad om jag ville ha
något mer så fick jag efterrätt - glassbägare i Texas Size.

Hade därefter ingen som helst lust att äta/dricka något mer men annars såg snackbaren
mycket inbjudande ut.

Jag tog en sväng i 1:a klass kabinen och kan inte direkt påsta att skillnaden
mot J var annat än marginell.

Tack vare att Finnair nu är med i "Join Venture" så kan man (nästan) utan extra
kostnad flyga via HEL och då komma direkt till LHR Terminal 3 som AA använder.

I LHR T3 finns förrutom BA:s Business och 1:a klass lounger även Cathay:s
motsvarande, som kanske inte är bättre än BA:s men i alla fall annorlunda.
Där finns även en AA lounge.

Loungerna i DFW är inga höjdare, i BA:s lounge blir man inte insläppt om man
inte flyger med BA - motivering platsbrist och att det inte är någon OW lounge.
AA har (minst) 2 lounger där man som vanligt inte får mer än en eller två drinkar om man inte vill betala.

777-300 traffickerar LHR - DFW, JFK, LAX och efter nyår MIA
samt även DFW/JFK - Sao Paulo (GRU)
och är helt klart ett förstahandsval om man skall till USA.
Boeing 777-300ER Widebody Aircraft


Det finns f.ö. något symboliskt över AA:s pennor. :)
777w.jpg
 

JensE

Medlem
Jag upplevde det exakt likadant som dig Homer.
Har en tur igen DFW-LHR på Lördag i 77W.
Ska försöka komma ihåg att kolla in vad snackbaren erbjuder denna gång :)
 

AABack2ARN

Medlem
Visst är det imponerande att lyckas servera sämre kaffe än BA? Nu håller jag förvisso inte helt med, men det kan beror på att jag är skadad av amerikanskt kaffe och tycker därmed att AAs kaffe är marginellt bättre än BAs ;)

I F på AAs 77W har de faktiskt en espressobryggare (som har fungerat på två av tre flighter). Riktigt gott kaffe :)

Har inte prövat AA C på de nya planen men jag upplever att man har lite mer plats i F än i C. Har fått för mig att AA och CX har samma modell av stolar i business och i så fall är det ju en riktigt bra stol.
 

TheEagle

Medlem
Tycker att stolarna är extremt trevliga. Speciellt när man reser själv. Reser man i sällskap så är nackdelen att man har svårt att konversera utan att få ont i nacken eftersom man måste böja sig fram för att se varandra om man sitter i mittenraden.
Maten var bra när jag flög och portionerna givetvis stora. Servicen varierar väldigt som den alltid gör på AA.
Snackbaren var också helt ok. En varning dock är att ta av vinet som står precis bredvid baren. Fick en riktigt syrlig kommentar av flygvärdinnan när jag också tog vin själv. Detta var något de ville ha hand om.
Vinerna var bra och fråga om de har något specialvin lastat på flighten. Sist jag flög hade de en riktigt trevlig Pinot Noir som inte stod i menyn.
 

AABack2ARN

Medlem
Sist jag flög hade de en riktigt trevlig Pinot Noir som inte stod i menyn.

Var det en Ponzi Vineyards Pinot Noir? Serverades i november och var riktigt enastående god tycker jag. Passade riktigt bra till deras biff (som var riktigt blodig och fin). Vinet finns i beställningssortimentet på Systembolaget.
 

Homer

Medlem
Maten glömde att uttrycka min uppskattning för att man kan välja huvudrätten i förväg.

Sätet är lite smalare än det BA har i First, minikabinen längst fram är f.ö. väldigt "privat"

Om man är charmig kan man tydligen få expresso/cappuccino även om det är avsett för 1:a klass.

..................................

772orna och hälften av alla 763or kommer att renoveras, First kommer att plockas bort från 772.

AA's Boeing 772 / 777-200ER / 777-223ER CIP (Cabin Improvement Program) / refurbishment is to begin in "early 2014".
First Class cabin will be eliminated, and "up to 45" Business (similar to, but not the identical, seat as in the 77W),

Up to half the 763 / 767-323ERs will be retained and upgraded with a CIP as well -
"up to 28" Business (with Samsung Galaxy Tab™ 10.1), 14 MCE seats


mer här:

American Airlines to Refresh its International Widebody Fleet

777-200ER / 772 New Business / No First Announced; Half 763ERs to get New J (2014)
 

TheEagle

Medlem
Var det en Ponzi Vineyards Pinot Noir? Serverades i november och var riktigt enastående god tycker jag. Passade riktigt bra till deras biff (som var riktigt blodig och fin). Vinet finns i beställningssortimentet på Systembolaget.

Nää, det var det inte. Är så dålig på namn, vare sig det gäller vin eller personer. Ska kolla med min kompis om han kommer ihåg och återkommer i så fall.
 

sembl

Medlem
Maten glömde att uttrycka min uppskattning för att man kan välja huvudrätten i förväg.

Sätet är lite smalare än det BA har i First, minikabinen längst fram är f.ö. väldigt "privat"

Om man är charmig kan man tydligen få expresso/cappuccino även om det är avsett för 1:a klass.

..................................

772orna och hälften av alla 763or kommer att renoveras, First kommer att plockas bort från 772.

AA's Boeing 772 / 777-200ER / 777-223ER CIP (Cabin Improvement Program) / refurbishment is to begin in "early 2014".
First Class cabin will be eliminated, and "up to 45" Business (similar to, but not the identical, seat as in the 77W),

Up to half the 763 / 767-323ERs will be retained and upgraded with a CIP as well -
"up to 28" Business (with Samsung Galaxy Tab™ 10.1), 14 MCE seats


mer här:

American Airlines to Refresh its International Widebody Fleet

777-200ER / 772 New Business / No First Announced; Half 763ERs to get New J (2014)
Senator var tydligen charmig då han fick en handgjord espresso från First för några dagar sen på LHR-JFK
 

Homer

Medlem
..................................

772orna och hälften av alla 763or kommer att renoveras, First kommer att plockas bort från 772.

AA's Boeing 772 / 777-200ER / 777-223ER CIP (Cabin Improvement Program) / refurbishment is to begin in "early 2014".
First Class cabin will be eliminated, and "up to 45" Business (similar to, but not the identical, seat as in the 77W),

Up to half the 763 / 767-323ERs will be retained and upgraded with a CIP as well -
"up to 28" Business (with Samsung Galaxy Tab™ 10.1), 14 MCE seats


mer här:

American Airlines to Refresh its International Widebody Fleet

777-200ER / 772 New Business / No First Announced; Half 763ERs to get New J (2014)

Nu har AA släppt uppdaterad, detaljerad information om planerna för förnyelse av flottan

Boeing 777-300ERs

• As part of American's fleet renewal efforts, in 2011, we announced orders for 10 Boeing 777-300ERs that are scheduled for delivery through 2013.
• The 777-300ERs will complement our fleet, offering additional network flexibility in the future, and providing increased efficiency due to better seat mile economics and performance characteristics.
• We are the first U.S. airline to order the 777-300ER and will be the first U.S. airline to take delivery of the 777-300ER.
• The 777-300ER will provide the airline with more passenger and cargo capacity than any other aircraft in the fleet today.

Boeing 777-200ERs

• As part of American's international widebody strategy, American plans to update its entire fleet of 777-200ERs with a two-class cabin configuration to better match capacity and demand.
• The 777-200ERs will receive fully lie-flat Business Class seats with aisle access for every seat, international Wi-Fi, in-seat entertainment throughout all cabins, and Main Cabin Extra seating offering more legroom.
• The interior will include unique mood lighting, a dramatic archway and ceiling treatment that create a feeling of spaciousness and a walk-up bar in the Business Class cabin stocked with snacks and refreshments for premium customers.
• The aircraft will feature up to 45 fully lie-flat Business Class seats, all with aisle access, and up to 45 Main Cabin Extra seats. The Main Cabin will receive up to 173 new seats.
• The 777-200ER is intended to fly mid- to long-haul international markets in Europe, Asia and South America.
• American intends to begin retrofitting the 777-200ERs in early 2014.
• American will be among the first in the industry to offer the combination of fully lie-flat seats with all-aisle access, international Wi-Fi, and top of the line in-seat entertainment.

Boeing 767-300ERs
• American intends to retrofit up to half of its existing 767-300ER aircraft. Those that are redesigned will operate the new configuration with fully lie-flat Business Class Seats and all-aisle access. The remaining 767-300ERs that are not redesigned will be retired over time.
• The Business Class cabin will feature up to 28 fully lie-flat Business Class seats with all-aisle access, individual tray tables, a work surface, and universal AC power outlets, in addition to the Samsung Galaxy Tab™ 10.1 device currently offered for inflight entertainment.
• The 767-300ERs will have 14 Main Cabin Extra seats with four to six inches more leg room than a standard Main Cabin seat. The Main Cabin will offer 167 seats.
• The airline intends to use retrofitted 767-300ERs on flights to existing markets.
• American intends to begin retrofitting the 767-300ERs in early 2014.

Boeing 787s
• We have plans to acquire 42 state-of-the-art 787 Dreamliners, which are currently scheduled to be delivered starting in late 2014

Boeing 737-800s
• We have plans to acquire 200 additional aircraft from the 737 family, with options for another 100 737 family aircraft
• As part of our Boeing agreement, we plan to take delivery of 100 aircraft from Boeing's current 737NG family starting in 2013, including three 737-800 options that had been exercised as of July 1, 2011.
• American also expects to acquire 100 of Boeing's next-generation 737 MAX aircraft, which will be powered by CFM International LEAP-1B engines. The new-engine variant is expected to have 10 to12 percent lower fuel burn than current 737s.
• Our most recent deliveries of the 737-800, with 160 seats, include the all-new Boeing Sky Interior, offering larger overhead bins that pivot down and out similar to those on the Boeing 787 Dreamliner, a contemporary feeling of spaciousness, and variable LED lighting options for cabin ambience.
• We are retrofitting our current fleet of 76 737-800s to match those new deliveries.

Airbus

• In 2013, we will begin taking delivery of the 130 current-generation Airbus A319 and A321
• The A319 aircraft will be powered by the CFM56-5B engine from CFM International, a joint venture between General Electric and Snecma.
• The A321 aircraft will be equipped with V2500-A5 engines from International Aero Engines (IAE), a joint venture between Pratt & Whitney, Rolls-Royce, MTU and JAEC.
• These engines were selected to enhance the operational performance and fuel efficiency of American's new Airbus fleet. The Airbus A320 family aircraft offer a 35 percent reduction in fuel cost per seat versus the MD-80 and a 12 percent and 15 percent fuel cost reduction per seat, respectively, versus the 757 and 767-200
• We will begin taking delivery of 130 Airbus "Neo" next-generation engine technology in 2017


:: American Airlines Newsroom
 

Homer

Medlem
Nu börjar de första 777-200 Retrofit dyka upp på internationella rutter

The refurbished 772 is scheduled on the following routes
  • DFW-SCL - 06OCT14 - 11DEC14
  • MIA-BCN - 06JAN15
  • MIA-MAD - 06JAN15
  • MIA-EZE - 12FEB15
(från Flyertalk)
 
Toppen