Senaste nytt

American Airlines AAdvantage Elite Status Challenge

staff

Medlem
I mitt brev jag fick i mars för min challenge gällde följande

Since the number of elite qualifying points you earn is based on the fare you purchase and the miles you earn, you can view these details for each airline:
•American Airlines
•British Airways
•Finnair
•Iberia
•Japan Airlines
•Qantas
•US Airways
Är nyfiken på om det även inkluderar QF codeshares med Emirates, som ju inte är oneworld-medlem.
 

lillemannen

Medlem
Skulle inte tro detta men enklast är det som Dr Miles skrev innan kontakta AA och få det på papper om det så är fallet.
Det är flera andra One World bolag som inte gäller i challenge som Air Berlin, Cathay Pacific, Dragonair, Lan, Royal Jordanian Airlines.
 

Dr. Miles

Expert
Är nyfiken på om det även inkluderar QF codeshares med Emirates, som ju inte är oneworld-medlem.

Jag vet inte om det gäller just för Platinum Challenge men för vanlig kreditering räknas även codeshare flight förutom på QF flight som är opererad av Jeststar, vilket står explicit i villkoren att man inte får några miles.

American Airlines oneworld Partner ? Qantas

AAdvantage skrev:
Earn Miles

Earn miles when flying on Qantas Airways marketed and operated flights for travel on an eligible published fare ticket. Miles are also earned on Qantas Airways codeshare flights.
Exception: Qantas codeshare flights operated by Jetstar are ineligible for any AAdvantage mile accrual/elite credit.
 

staff

Medlem
Blir ett samtal till AA för att bekräfta. Tack för input, Dr. Miles & lillemannen.

Så detta skulle isåfall innebära att det räcker att flyga 10000 miles med ett av ovanstående bolag för att bli Platinum hos AA? Låter nästan för bra för att vara sant!
 

lillemannen

Medlem
Nä, det måste som innan nämnts var EQP. Vissa flygningar ger bara 0,5 EQP x miles se tabellerna. Finns fler på AA hemsida för resp bolag.
 

AABack2ARN

Medlem
Hej.

Jag är nybörjare på detta och har en fråga.

Hoppas på svar trots att frågan kommer långt bak i tråden.

Jag och min fru är basmedlemmar i AAdvantage.

Räcker nedan resa till en Status Challenge och i så fall Gold eller Platinum eller måste man ha högre ingångsnivå på kortet, än basmedlem?

Hela resan är köpt på aa.com och kommer ske i Business samt First ( i USA ). Vi reser under 5 veckor i höst.

Leg............................Bolag.....Codeshare...Bokningsklass.....Miles
1.....GOT-LHR..........BA...................................J...............................661
2....LHR-LAX...........AA...................................I..............................5518
3....LAX-SFO...........AA..................................A..............................356
4....LAS-LAX-MIA...AA..................................A............................2637
5....MIA-AUA...........AA...................................I..............................1120
6...AUA-MIA............AA...................................I..............................1120
7....MIA-BOS...........AA..................................A.............................1285
8....BOS-LHR..........BA............AA..................I.............................3283
9....LHR-GOT..........BA..................................J................................661
Totalt antal miles: 16641.

Tacksam för alla svar jag kan få.

Vänliga hälsningar

Joakim

Självklart skall du sikta på platinum. Ovanstående resa är precis under gränsen för att nå Gold på egen hand och det är med Platinum du får lite reella fördelar.

Som också sagts tror jag man nu är begränsad till en (1) challenge. Du kan ju göra en i år och låta frun ta nästa gång det behövs. Men som alla bonusprogram är status bäst om man flyger hyggligt regelbundet med en allians.

Låter för övrigt som en härligt resa :)
 

Joakim H

Medlem
Stort tack till " Lillemannen " och " AABack2ARN " för Era snabba och pedagogiska svar *L*.

Börjar få kläm på detta nu.

Joakim
 
Toppen