American Airlines AAdvantage Buy miles kampanj tråd

Diskussion i 'Oneworld' startad av Dr. Miles, 26 April 2011.

1. HannesW

HannesW Ny medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vilka sökmotorer använder ni mest för awards? AHO, jag ser att du använder QF. Är den bättre än British Airways? What about Award Nexus?

Allmän amatörfråga för awards - ingår flera "legs" i awardpoängen? T.ex. om jag ska åka ifrån GOT>HKG så måste jag naturligtvis åka via LHR, HEL eller annat. Ingår då den inomeuropeiska flighten i awardpoängen? Eller debiteras jag extra för detta?

Är det någon som har erfarenhet av multipla American Airlines-konton? Vad är det dom kollar efter för att förhindra dubbletter? Bortsett från att det är lite meck att hitta award-biljetterna så är det riktigt billigt att flyga C eller F med American Airlines-poängen. 2260$ + skatter är snorbilligt för en C-biljett till HKG från norra europa...

2. Jag använder först Qantas webbsida om det går. För då kan jag se tillgängliga platser på en hel månad. Men när jag vill bekräfta att platsen finns, så använder jag British Airways webbsida. Jag har använt AwardNexus några gånger, men jag håller mig till de webbsidorna. KVS Tool är för långsam.

Med AAdvantage kan man flyga max 4 segments per enkelresa. Det är med begränsning av e-ticket att göra.
    Inom 4 segments behöver du inte betala extra, men om du flyger via tredje zonen, kan det hända att du blir debiterad för zon A - zon B och zon B - zon C.
    T ex du kan inte flyga mellan Europa zon och Asia 2(Sydostasien) via Mellanöstern zon som en bonusresa.

Jag har två AAdvantage konto, en i Sverige och en i Japan. Inga problem.

3. Andreas Eriksson

Andreas Eriksson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är detta möjligt att göra?

AAdvantage har kampanj som vanligt, 30% extra vid köp av minst 20.000 poäng..
    Tänkte då köpa 40.000 poäng, då får jag 52.000 poäng med 30% extra.

För 62.500 poäng kan jag enligt American Airlines åka First Class "MileSAAver" (vad är det skillnaden mot First AAnytime?)
    62.5k poäng alltså för enkel resa till LHR-LAX.

Resterande poäng jag har kvar tänkte jag använda till en resa mellan LAX - JFK.
    Sedan ta en vanlig biljett hem (tex JFK - London och sedan vidare hem till Arlanda)
    (Nackdelen med detta är att "enkelbiljetter" är dyra, dvs hemresan)

Vidare åker jag hellre med BA747 än AA777 så jag undrar.. kan man ringa American Airlines-kontoret och boka en resa för 62.5K och sedan säga att man vill åka British Airways? Är det samma pris (förutom bränsletillägget dvs)?

Blev krångligt detta, saken är den att jag vill flyga BA747 FIRST så billigt som möjligt och när en enkel biljett (via British Airways.com) går på runt 25 lök så tycker jag detta verkar för bra för att vara sant då 52K poäng går lös på 7-8000:- bara.

Blev lite rörigt.. hoppas ni förstår frågeställningen.

4. Mellan Oceanien och Asia 2(Asien exkl. Japan, Korea& Mongoliet) är bland de mest prisvärda award som finns.
    35.000 miles per enkelresa i Business, 45.000 miles per enkelresa i First class.

British Airways flyger mellan Singapore och Sydney.
    Du kan köpa en billig t/r biljett till Beijing och du kan börja din bonusresa därifrån.
    (Stockholm-Beijing t/r i ekonomiklass kostar runt 3.500 SEK inkl. skatter och uppåt.)

T ex
    Beijing-Hong Kong: Dragonair First
    Hong Kong-Singapore: Cathay Pacific First
    Singapore-Sydney: British Airways First
    Sydner-Perth: Qantas Business

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Som jag skrev i andra trådar, AAdvantage tar bränsletillägg på British Airways flygningar.

5. Jag glömde att skriva att du kan skaffa två AAdvantage konto och köpa miles till båda konton. På det viset kan du göra t/r resa mellan Beijing och Perth.

6. Andreas Eriksson

Andreas Eriksson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Va? Kan jag skaffa två AAdvantage?

Ditt tips är mycket bra vad det ser ut, dock är det till USA jag har ärende denna gång.

Ponera detta :

Jag köper 52.000 poäng med mitt första AAdvantage.
    Jag köper 52.000 poäng med mitt andra AAdvantage (är det bara och öppna i samma namn?)

Då har jag 52+52+24 = 128.000 American Airlines poäng fördelat på två konton.
    Dock ojämnt fördelat, kan jag föra över så balansen är 64K på varje? Eller riskerar man att bli avstängd då?

Isåfall kan jag boka en tur&retur för 125K poäng, vilket jag lagt ut cirka 2200 dollar på, + avgift på 289 dollar.
    Detta är runt 17-20.000:-

Dock finns det bara "resor" med stop på nästan 1 dygn, då man använder AASaaver (Vet fortfarande inte vad skillnaden är där) ..

Sen vill jag gärna flyga British Airways som sagt, första klass känns aningen bättre där, speciellt om man får hoppa in på en 747.
    Det känns som att agenterna på American Airlines uppfattar en som väldigt dryg när man kommer med alla dessa krav. :/

Alternativt kanske jag bör vänta tills British Airways kommer med "poängförsäljning"? Vad är bäst?
    Din hjälp är alltid uppskattad!

Mvh

Andreas

7. Nej, min poäng är ett konto för enkelresa ditåt, andra konto för enkelresa hemåt. Du kan inte kombinera miles från två olika konton.
    Men som du ser själv, kan du inte flyga i First class då 52.000 AAdvantage miles räcker inte för First class award mellan Europa och Nordamerika.

Om du bokar bonusresa till Nordamerika som t/r, kan du ta en stopover i internationell gateway (t ex New York, Chicago, Los Angeles etc), men inte när man bokar bonusresa som enkelresa.

8. Elsson

Elsson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Du kan toppa upp med poäng från Starwood Prefered Guest, om du inte har några SPG poäng så kan du köpa och sedan föra över till American Airlines 1:1.

9. Andreas Eriksson

Andreas Eriksson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Okej, ursäkta om jag verkar trög men är verkligen svårt detta.

Jag kan väl göra följande: (?)

1. Öppna ett till AAdvantage.
    2. Köpa 52.000 poäng till det.
    3. Köpa 40.000 poäng (52.000) till mitt riktiga så balansen blir 76.000

Sedan ringa American Airlines kontoret och:
    1. Boka en resa dit i Business Class. (50K poäng, det ena AAdvantage)
    2. Boka en resa hem i First Class (62.5K poäng, det andra AAdvantage)

Det bästa vore ju om man kunde föra över alla poäng till ett konto, då hade det räckt till tur&retur i First men förstår ju varför detta inte är tillåtet.

Dock när jag kollar på "Book-Reward-Flight" så finns det knappt några avgångar på First, endast 3-4 stycken och de alla har en mellanlandning på drygt 12 timmars väntan. (Inga problem om det finns Lounge i och för sig) ..

Skillnaden mellan MileSAAver & AAnytime ska vara att den första är mer begränsad, i form av platser på plan osv. + att det är mer Off peak, dvs lågsäsong? Enligt vad jag läst på flyertalk.

För att boka bonusresor som inte innefattar American Airlines, det är bara kontoret i Stockholm som gäller eller hur?

Fan, jag ångrar att jag inte bara bokade nu när British Airways hade kampanj, dvs första klass för typ 3000 pund. Tror ni rean kommer tillbaka inom en snar framtid?

Återigen, tack för att du försöka hjälpa.

Last edited: 11 April 2012
  10. Du kan föra över till ett annat AAdvantage konto, men det kostar och det finns begränsning om antal miles du kan överföra och ta emot.

AAdvantage ShareAAmiles

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!