Senaste nytt

Amazon lanseras i Sverige

Status
Stängd för vidare inlägg.
OT: Tror inte det blir samma effekt i Sverige, vi har haft stora drakar som försökt köpa sig in i exempelvis hemelektronik i många år men blöder bara miljarder. Sedan har vi fungerande e-handel, har haft i 20 år. Amazon i USA konkurrerar ju mest med fysiska butiker. EU är ju rätt vakande också, inte som slösa USA där allt företagande är bra.

On-Topic: Tror inte kopplingar till bonusprogram blir så stora i Sverige, Amazon har ju lite vi är bäst själva. Men men, i USA har man ju samarbete med Citi och en hel del egna kreditkort. Just nu har man inget speciellt rese-kort?
 

M.K

Medlem
Bara ett av många exempel från USA. 5MR extra per dollar. I allra högsta grad reserelaterat för mig:

E2BBA3BD-3BDB-4706-9A8F-E4ED4C2E40B2.jpeg



Jag tror att vi är många som hade utnyttjat den typen av deal här på BC. :rolleyes:
 

bvs

Medlem
Jobbar du på Amazon får du också ett Amex för expenses så det finns en rätt stark koppling där också
 

igelkotten

Medlem
Bara ett av många exempel från USA. 5MR extra per dollar. I allra högsta grad reserelaterat för mig:

Visa bifogad bild 112244


Jag tror att vi är många som hade utnyttjat den typen av deal här på BC. :rolleyes:

Hade varit något. Amazon UK har dock inte haft något liknande erbjudande, men har ett system där man kan använda MR-poäng för köp. Ligger nog närmre till att jämföra med UK än US.

I UK har de sitt egna kreditkort också, så kanske något sådan lanseras i Sverige. (Amazon.co.uk Credit)

Jobbar du på Amazon får du också ett Amex för expenses så det finns en rätt stark koppling där också

Alla företag jag jobbat på har haft Amex för expenses (utan att ha någon koppling öht till Amex), eller är det något särskilt som gör kopplingen stark för just Amazon?
 

trekker

Medlem
Här i UK är Amazon på väg att konkurera ut allt, nu utökar de till och med till att börja sälja livsmedel. De har all logistik nu med både stora lager och packningscentrum samt deras egna leveranser. I princip allt gåt att köpa hos Amazon, oftast till bäst pris och alltid bästa möjliga trygghet (har aldrig haft problem att få en refund direkt när något strulat). Sen om det är en bra utveckling att de får så stor marknadsandel är ju en helt annan fråga.
 

Thornado

Medlem
De har all logistik nu med både stora lager och packningscentrum samt deras egna leveranser.

Jag tänkte i de banorna, sen så läste jag denna artikel igår....
Postnord: Vi blir en logistikpartner till Amazon - Omni

Det är väl såklart så att om man vill agera på svenska marknaden och täcka upp hela landet och inte bara storstäderna så är det svårt att inte ha någon relation till PostNord. Men det känns ju ändå som att det hade varit mer "rätt" för Amazon att inleda ett djupare samarbete med någon av de nyare/"modernare" leveransfirmorna (t.ex. BudBee eller liknande). Eller vem vet, kanske det hela slutar med att Amazon köper upp hela PostNord och styr upp verksamheten... :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen