Aluminium, polykarbonat eller tyg?

Diskussion i 'Nyhetskommentarer' startad av Holmion, 20 Juni 2020.

  1. Holmion

    Holmion Administrator

    Land:
    Norge Norge

    Skjermbilde-2020-06-19-kl.-12.52.01-800x300

    Valet av kabinväskor är inte nödvändigtvis enkelt om du har några önskemål utöver att den borde passa perfekt i kabinhyllan – eventuellt under sätet. Vi har pratat med Magnus Nilsson, försäljningschef på TUMI i Norden, om fördelarna och nackdelarna med de tre varianterna. En kabinväska i aluminium är snyggt och definitivt ett material som är…
     

    Se hela inlägget

  2. FrontX

    FrontX Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    En kabinväska eller resväska av aluminium är nog det mest onödiga man kan ha med på resan, av just den anledningen att den bara tom, beroenden på märke kan väga nära den maxvikt som är för kabinväskor, och har du en ännu större så förlorar du många kilo incheckat bagage. Man köper ju inte den här typen av väska för att den är praktisk.

    Det finns verkligen ingen fördel med en aluminiumväska mer än att den är snygg att titta på. Men det är väl inte därför man reser, för att folk ska titta på ens väska. Det är inte särskilt snyggt med bucklan på den heller efter att ha färdats i bagageutrymmet eller repan från bagagehyllan
     
    Last edited: 22 Juni 2020
    zippan, Mr.cake, Jönsson och 2 andra gillar detta.
  3. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Får oftast bara i 20-25 kilo i mina väskor, då finns det 7-12kg kvar till maxvikt per väska så att så länge den väger under det är det lugnt för egen del.
    Finns fler tillfällen då en aluminium väska hade varit att föredra för egen del jämfört med de vanliga i plast som inte är lika stöttåliga.
     
    adl.sthlm gillar detta.
  4. Valley

    Valley Medlem

    Ort:
    Karlstad
    Land:
    Sverige Sverige
    Min Samsonite Oyster har levt sedan 1992 och hur det nu är möjligt håller den fortfarande ihop. Den har verkligen varit med om allt. Fast den är tung.
     
    stopover, Resenären och Berglund gillar detta.
  5. Jönsson

    Jönsson Medlem

    Land:
    Danmark Danmark
    Skulle nog gå emot ”experten” och säga att en nylonväska av bra kvalitet är mer hållbar än en plastväska. Det är i alla fall min erfarenhet. Har aldrig riktigt förstått fördelen med aluminium, förutom utseendet, när väskan är ny. Sedan ser de ut som något från lumpboden.
     
    ResenärenLars och Berglund gillar detta.
  6. SimonXYZ

    SimonXYZ Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har denna, vilken har funkat bra. Lågt vikt till ett ok pris. Vissa flygbolag, bl.a. Thai och Singapore Airlines, tillåter endast 7kg per kabinväska, så vikten är viktig.

    Uplite Resväska med 2 hjul 55cm | Samsonite
     
  7. Moco

    Moco Medlem

    Jag har nyligen införskaffat en Tumi modell större. Den är i tyg men väger mer än min Rimowa i aluminium, så inte en helt enkel jämförelse.
    Just aluminiumet på Rimowan har hållit, dock är ju de nya så dumt konstruerade att hjulfästena skapar en utanpåliggande list som (givetvis) fastnar i bagageband etc. och sliter loss hjulen. Den gick sönder på första resan.

    Min favorit hittills - en Rimowa Limbo i polykarbonat höll ca 400 incheckade flygningar innan de hanterade den så att den landade på ett hörn och skalet sprack. Hjul etc. gick sönder några gånger men kunde enkelt lagas hemma med hemskickade reservdelar.

    När det gäller just Rimowa upplever jag dock att kvalitén dalat sedan LVHM gick in in bolaget.

    Summa summarum, min erfarenhet är att "billiga" väskor oftast går sönder ganska fort. Sedan kan man ju fråga sig om det är värt att köpa några dyra varianter. Mellanprisläge och tyg eller polykarbonat är förmodligen att rekommendera.
     
  8. ACervin

    ACervin Medlem

    Ort:
    Brisbane
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har blivit lite Tumi frälst med åren. (Det finns en Tumi outlet butik inte långt ifrån där jag bor som nog var upptakten på mina Tumi väskor, halva priset är lite mer aptitligt). Efterhand har hela familjen blivit Tumifierad. Har även en aluminium Rimowa, men tyvärr med samma dåliga hjulerfarenhet som @Moco.

    Om jag minns rätt från en omfattande test publicerat i Råd och Rön (möjligen var det ett Tyskt testinstitut) att nylon (mjuka) väskor är överlag mer hållbara om de är välgjorda. Aluminiumet blir buckligt, väskorna skeva och svåra att stänga och polykarbonatet spricker (har hänt med 2 av våra Samsonite lättviktare). Så bäst är nog att avstå från hårda väskor, undantag om man har ömtåligt gods. Men då blir det väl Pelikan?
     
    Jönsson, Moco, ResenärenLars och 1 annan gillar detta.
  9. Moco

    Moco Medlem

    Så upplever jag nog att det är. Just Rimowa har i vissa modeller även i polykarbonatutförande en metallram, vilket gjorde att man ständigt fick banka och slå för att fixa till den och kunna stänga den. Having said so var Limbon min favorit innan den sprack, och tillverkas dessvärre inte längre i samma utförande. Med tanke på att den (någorlunda) klarade +400 flygresor, tåg, buss och allt slit och släp är jag nöjd. Skulle nog dock rekommendera Tumi och liknande tygväskor till den som avser köpa en ny väska idag.
     
    ACervin gillar detta.
  10. Vad har Tumi som liknar Rimowa Salsa Deluxe Hybrid - 21" Cabin Multiwheel IATA Suitcase
    Den försvann ju ur produktion på en natt typ. :( Kanonväska! Bild
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×