Senaste nytt

Alternativ till Thai Airways Köpenhamn-Phuket i Business class

Dr. Miles

Expert
Är inte finnair flighten med 757 eller är det a340,a330 nu?

Finnair använder inte Boeing 757 till Phuket, utan Airbus A340.
Boeing 757 användes bl a till Dubai, Boston tidigare.

Med tanke på att trådstartaren inte är flexibel med datum, inte vill flyga omväg och resan är för 6 personer, tycker jag att det är bara kolla webbsida som ITA Matrix eller Google Flights, alternativt ringa någon resebyrå.
 
Finnair har inga B757 mer (som tur :)). De flög dem till Dubai och Toronto tidigare och charterflyg.

Det kunde bli rejält billigare att flyga till t.ex. Singapore eller Bangkok och flyga vidare med en annan biljett till Phuket.
 

oxxax

Medlem
Nu har jag lärt mig att det finns en mall, och att man inte ska skriva förkortningar i rubriker.
Nästa fråga vars svar kanske redan finns skrivet här någonstans är hur i hela friden man bokar tex business eller Premium Economy på Thai's hemsida?! På den svenska versionen så är det stört omöjligt att boka något annat än Economy, och på den globala sidan kan jag inte finna hur man bokar Premium Economy (om det finns platser). Hemresan kan vara 1-4:ejan, men hittar inget vare sig dit eller hem. Om nu sätena är desamma som i Business så funkar det iaf utmärkt för mig, frugan och kidsen.
 

FlyingFire

Medlem
Just THAI Premium på utrsa runt på 21 dec 2014 ser mörkt ut. De är nästan utsålda.
Även rabatterad Business class (J klass) är få.
Däremot om hemresan sker från Bangkok på 1 jan 2015 (natten av 31 dec 2014), finns det gott om platser både i Premium Economy och i Business class.

Min gissning är att det inte finns stolar över. Min farsa bokar sina U (Premium Economy) på Thai ett år innan avresa (revenue).

Edit: Gjorde en snabb empirisk studie (mao, sökte platser på thais hemsida). Om det finns stolar så väljer man klass i steget efter datum. Men att få sex stolar i Premium Eco/Biz verkar svårt på dina datum.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Nu har jag lärt mig att det finns en mall, och att man inte ska skriva förkortningar i rubriker.
Nästa fråga vars svar kanske redan finns skrivet här någonstans är hur i hela friden man bokar tex business eller Premium Economy på Thai's hemsida?! På den svenska versionen så är det stört omöjligt att boka något annat än Economy, och på den globala sidan kan jag inte finna hur man bokar Premium Economy (om det finns platser). Hemresan kan vara 1-4:ejan, men hittar inget vare sig dit eller hem. Om nu sätena är desamma som i Business så funkar det iaf utmärkt för mig, frugan och kidsen.

Du kan redigera ditt inlägg i första posten då. Det blir lättare för andra. :)

Om du kan åka 23 dec istället för 21 dec så finns det 7 platser i Premium Economy
Däremot på hemresan finns det bara 5 platser i Premium Economy på den 2 jan 2015. På andra datum förutom 31 dec 2014 finns det inte plats.

Köpenhamn -> Phuket : 2014-DEC-23
TG 951
CPH 14/12/23 14:00
BKK 14/12/24 6:30
773
C9 D9 J8 Z0 U7 Y9 B9 M9 H0 Q0 T0 K0 S0 V0 W0


TG 201
BKK 14/12/24 7:45
HKT 14/12/24 9:10
773
C9 D9 J7 Z0 Y9 B9 M1 H1 Q0 T0 K0 S0 V0 W0​


Phuket -> Köpenhamn : 2015-JAN-02

TG 202
HKT 15/01/02 10:00
BKK 15/01/02 11:30
773
C4 D4 J4 Z0 Y9 B9 M0 H0 Q0 T0 K0 S0 V0 W0


TG 952
BKK 15/01/02 13:00
CPH 15/01/02 18:45
773
C7 D7 J6 Z1 U5 Y2 B1 M0 H0 Q0 T0 K0 S0 V0 W01​

Om du inte väljer hemresan på 31 dec 2014, behöver du att ringa antingen till THAI eller någon resebyrå sedan boka 5 personer i Premium Economy och 1 person i Business class.

Om det finns platser i Premium Economy, skulle det kosta runt 18.900 DKK inkl. skatter per person för vuxen och ca 14.800 DKK per person för barn mellan 2-11 år.
 

JonW

Medlem
"Startat reguljärflyg" är en sanning med modifikation. Man har helt enkelt börjat marknadsföra sina befintliga charterflighter till Phuket och Krabi även som reguljärflyg.
Tanken är såvitt jag förstår att man säljer "bulken" i planen billigt till researrangörer, och restplatserna som "reguljärt" till betydligt högre priser.
Detta har lett till att Businessbiljetterna till dessa resmål i regel är betydligt dyrare än till BKK, det lönar sig oftast rejält att ta den omvägen.
 

oxxax

Medlem
Du kan redigera ditt inlägg i första posten då. Det blir lättare för andra. :)

Done! Jag ändrade även antalet resande till fem då två redan är bokade 21dec-4jan (ja det var visst sju pers från början).
Får försöka få tag i någon imorgon som kan hjälpa mig att boka. Ringde för övrigt Thai Airways idag och blev satt i kö med köplats nr.1, men efter prick fem minuter för jag bara ett meddelande om att de inte kunde ta samtalet och att jag skulle försöka senare. Bra service...
 

Miljon3

Medlem
image.jpg image.jpg MYCKET billigare från Sthlm, Ca.25 tusen(för 5 pers) sparat-resa till Stockholm så det borde vara värt att flyga från ARN istället
 
Toppen