Senaste nytt

Alltid problem på SAS business-stolar, eller har jag bara otur?

hg1980

Medlem
Ni som råkat ut för detta och anmält och fått kompensation, har ni behövt "bevisa" felet i efterhand genom intyg eller liknande från kabinpersonalen på flighten i fråga, eller hur kollas det? Frågar ifall man själv skulle råka ut för det så man vet vad man bör tänka på.
Nej, jag har bara mailat SAS med detaljerna om min flight.
 

Moltke

Medlem
Ni som råkat ut för detta och anmält och fått kompensation, har ni behövt "bevisa" felet i efterhand genom intyg eller liknande från kabinpersonalen på flighten i fråga, eller hur kollas det? Frågar ifall man själv skulle råka ut för det så man vet vad man bör tänka på.

Jag meddelade personalen och de skulle felanmäla stolen. Däremot tror jag inte att kundtjänst varken har som rutin eller ens praktisk möjlighet att se hur det förhöll sig med enskilda stolar under en specifik flight.
 

palmen

Moderator
Har alright råkat ut för detta på A340 eller A330 med sas. Flög tur och retur till SFO nu senaste 7 dagarna och har inget att anmärka på. Någon gång sattes massagen igång automatiskt i några sekunder, inget som störde mig. Sov bra i stolen för övrigt.

IFE på flyg undviker jag, bättre med egen underhållning. Använder nästan bara IFE för moving map (även om den ibland inte fungerar).
 
I söndags råkade jag ut för problemet för första gången, på tolfte resan med nya kabinen. Mailade om det och fick 15.000 poäng i ersättning.
Jag fick hjälp två gånger av en flygvärdinna men madrassen blev helt platt, utan luft.
 

Guiden

Medlem
Precis kommit ombord på SK946 från Chicago till Arlanda och sitter på 2H och både stol och IFE verkar funka :)

Men vet inte om stolen är den skönaste jag suttit i, lite konstig känsla måste jag säga.
 

johansch

Medlem
Har inte rest i den här kabinen (och det låter ju som att man bör undvika det), men rent generellt:

IFE med kapacitiv touchskärm som för sitt eget liv beror ibland på att föregående passagere lämnat en massa mat/fett-rester på skärmen (trevligt...) och att städningen varit undermålig. Ett lätt fuktat torkpapper från toan med lite tvål kan göra underverk har jag märkt.
 
IFE på flyg undviker jag, bättre med egen underhållning.

Verkligen! Tittar mycket hellre en film på min dator med bra skärm och framförallt bra ljud! Varför är bild och ljud i IFE alltid så extremt undermåligt även i finare kabinklasser? En liten enkortsdator levererar ju hundra gånger bättre resultat. Det är helt oförståeligt för mig med tanke på hur stora IFE-enheterna är :S
 
Last edited:

johansch

Medlem
Verkligen! Tittar mycket hellre en film på min dator med bra skärm och framförallt bra ljud! Varför är bild och ljud i IFE alltid så extremt undermåligt även i finare kabinklasser? En liten enkortsdator levererar ju hundra gånger bättre resultat. Det är helt oförståeligt för mig med tanke på hur stora IFE-enheterna är :S

a) därför att det tar väldigt lång tid att få saker som använder flygplanets ström att bli certifierade som säkra att ha ombord (alla är ju rättmätigt livrädda för bränder ombord). detta leder till en extrem konservativ hållning när det gäller hårdvaran.

b) de enda företag som ens är med i matchen när det gäller en utvecklingsprocess där en release-cykel ofta tar flera år är stora och oftast tekniskt sett ganska dumma företag som i genomsnitt har medelmåttliga anställda - typ som Thales i Frankrike.

c) flygbolagen förefaller vara totalt urusla på att axla kundrollen och att hantera kravställning på ett sätt som prioriterar användbarhet.

Men man märker ju nu, tio år efter iPhone att det börjar dyka upp system här och där som inte är totalt körda, utan bara mestadels körda. Så om 5-10 år kanske vi är åtminstone lite nöjda? :)
 
Last edited:

RickardG

Medlem
a) därför att det tar väldigt lång tid att få saker som använder flygplanets ström att bli certifierade som säkra att ha ombord (alla är ju rättmätigt livrädda för bränder ombord). detta leder till en extrem konservativ hållning när det gäller hårdvaran.

b) de enda företag som ens är med i matchen när det gäller en utvecklingsprocess där en release-cykel ofta tar flera år är stora och oftast tekniskt sett ganska dumma företag som i genomsnitt har medelmåttliga anställda - typ som Thales i Frankrike.

c) flygbolagen förefaller vara totalt urusla på att axla kundrollen och att hantera kravställning på ett sätt som prioriterar användbarhet.

Men man märker ju nu, tio år efter iPhone att det börjar dyka upp system här och där som inte är totalt körda, utan bara mestadels körda. Så om 5-10 år kanske vi är åtminstone lite nöjda? :)
Limma fast en iPad på varje stol så är det klart :)
 
Toppen