Senaste nytt

Alltid lika trist med förseningar...

palmen

Moderator
Både före och efter. Det skall tekniskt vara möjligt att få kompensation i detta fall. Sedan kan man ju tycka att det inte riktigt är 'nödvändigt' att kräva...
Jag hade personligen inte begärt ersättning för det om jag kommer fram tidigare än beräknat och det inte varit något som besvärat mig.
 

AABack2ARN

Medlem
Nöj dig med att försöka få poängen. Jag hade inte heller försökt få till ersättning. Det finns bättre tillfällen för att bråka om det.
 

fcx

Medlem
Om (och endast om) du bokar genom SAS och samlar till Eurobonus så får du poäng och segment enligt ursprungsbokning, men du måste kontakta kundtjänst.

Angående ersättning så är det halva beloppet för en klass 1-flight som gäller. Ersättningen är som kompensation för besväret av att bli ombokad. Wikipediaartikeln är ganska dålig, den faktIska lagtexten är lättläst och jag rekommenderar att man använder den som referens istället. Men det finns mer att hämta i EUersättningstråden.
 
Jag hade personligen inte begärt ersättning för det om jag kommer fram tidigare än beräknat och det inte varit något som besvärat mig.

Jag hade lite samma tankegångar när jag flög Stockholm-Köpenhamn-Oslo-Köpenhamn-Stockholm med vändande plan i Oslo för att klara min bonus challenge. Vi blev precis 2 timmar sena sista flighten till Stockholm. Är de rätt att kräva ersättning då tycker du ? Har ju rätt till det och samtidigt har de besvärat mig, men själva resan hade ju inget syfte mer än att flyga ;)
 

palmen

Moderator
Jag hade lite samma tankegångar när jag flög Stockholm-Köpenhamn-Oslo-Köpenhamn-Stockholm med vändande plan i Oslo för att klara min bonus challenge. Vi blev precis 2 timmar sena sista flighten till Stockholm. Är de rätt att kräva ersättning då tycker du ? Har ju rätt till det och samtidigt har de besvärat mig, men själva resan hade ju inget syfte mer än att flyga ;)
Det är ju upp till var och en hur man vill göra. Även om inte resan i sig hade något syfte förutom att samla segment så försenade de dig 2 timmar som du kudne gjort något annat med. Men om du inte besvärades av det mer och fick ställa in något pga det skulle jag nog låta udda vara jämnt. Att "bråka om" minuter känns inte som något som jag personligen skulle göra.
 

Stefan62

Medlem
Jag hade lite samma tankegångar när jag flög Stockholm-Köpenhamn-Oslo-Köpenhamn-Stockholm med vändande plan i Oslo för att klara min bonus challenge. Vi blev precis 2 timmar sena sista flighten till Stockholm. Är de rätt att kräva ersättning då tycker du ? Har ju rätt till det och samtidigt har de besvärat mig, men själva resan hade ju inget syfte mer än att flyga ;)

Nej, i grunden kan jag acceptera det och kräver ingen ersättning för "förseningsdelen" då jag kom fram tidigare än planerat. Men att boka om mig till en direktflight och samtidigt inte säkerställa att bagaget är med är inte ok. Detta är ingen nöjesresa och jag behöver bagaget till jobbet imorgon. Plötsligt har det blivit min skyldighet att informera SAS Ground handling om var jag befinner mig...
 
Toppen