Senaste nytt

Allmänna ryktestråden

ALU

Medlem
Hört rykten om att Qantas är på väg ur Oneworld. JW med Emirates kanske talar för det? Någon som hört något?
 

Palazzi

Medlem
Något mer underbyggt än ett vanligt rykte: Ryanair är i diskussioner med Avinor om att öppna norskt inrikesflyg. Idén har diskuterats länge (även för Sverige) men nu är det tydligen lite mer konkret. Tidsramen sägs vara inom 1-3år..

Är det någon som begriper hur man ska kunna räkna hem detta? Europas rikaste land (vi räknar bort mini-nationer) och som redan har såväl SAS, Norwegian, Wideroe och DAT. Nationalistiska som få är väl norrmännen också..? Hur mycket mer kan man pressa priserna än DY redan gjort?

Med tanke på Ryanairs enhetliga flotta kan de väl inte flyga på små flygplatser heller... Alltså blir det exakt samma flygplatser som DY redan finns på....

Jag vet iofs att Easyet pressat priserna inrikes i Italien ända ner till ca 2-300kr T/R på många datum. Skulle det verkligen vara möjligt i Norge, och framförallt; finns behovet?
 

MarcusC

Medlem
M Oleary från Ryanair har vart på turne i västsverige idag. (och södra norge)

Inte så fasligt mycket nytt, han vill som Palazzi nämt starta norsk inrikestrafik från bl a Rygge.

Och troligen Även från GSE ? Skyller dock på att de inte kan expandera mer just nu pga brist på flygplan!? Rent spontant känns son inrikes GSE-NYO eller RYG-BGO inte har superstort passagerarunderlag. I fallet Gbg-Sthlm kan man ju hellre ta SJ än att flyga via Skavsta!?

Ryanair vill flyga inrikes från Göteborg - Resor - www.gp.se
 
Last edited:

Cornelius

Medlem
Har Avinor bekräftat att de har diskussioner med Ryanair, eller är det bara Ryanair som påstår detta för att få uppmärksamhet?

Det är väldigt stor flygtrafik Oslo-Trondheim/Stavanger/Bergen, och jag antar att det är den kakan Ryanair främst vill komma åt, ex. Rygge/Torp. Huruvida det finns mycket plats på dessa flygplatser till ett nytt flygbolag vet jag inte. Jag tror nog iaf inte att Avinor vill ändra villkoren, speciellt mtp skatter, för att anpassa sig Ryans modell.

Norrmän vill inte ha några problem med att välja Ryan, om de är billigast (tyvärr).
 

Palazzi

Medlem
Norwegian sägs lägga ner sina baser i SVG, BGO & TRD inom kort. Är ett givet svar på Norges nej till "social dumping" genom att anställa asiatisk personal på NYC-OSL-BKK...

Man skär givetvis ner på de på flygplatser som är dyrast, men att lämna Oslo är givetvis orimligt. Detta kommer betyda att SVG, BGO & TRD bara får direktlinjer dit det finns en bas i andra "änden".

En snabb titt på linjnätet säget mig att det är många linjer som försvinner, främst från Bergen.

Jag tror nog Norwegian går för hårt fram i detta. Förehavandet kommer garanterat skada bilden av bolaget från hemmamarknaden. Bor ju 1miljon människor i de städer man hotar att bojkotta. Hade det inte varit lättare att bara registrera DU i Sverige och sedan tystat ner problematiken. Det här känns som hot i klass med de som Ryanair ständigt håller på med...
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Verkar som om Air India tillslut kommer få ett JA från Star Alliance... De ekonomiska problemen för bolaget verkar ha överbryggats (för stunden iaf).
Air India's wishing upon Star to finally come true

Hoppas att ryktet stämmer då det innebär ytterligare en första klass-kabin till alliansen. "Business standard" som gått ut med nyheten är en välrenomerad källa, och påstår att tidsperspektivet för inträdet bara är några månader.
 

henrik l

Medlem
Verkar som om Air India tillslut kommer få ett JA från Star Alliance... De ekonomiska problemen för bolaget verkar ha överbryggats (för stunden iaf).
Air India's wishing upon Star to finally come true

Hoppas att ryktet stämmer då det innebär ytterligare en första klass-kabin till alliansen. "Business standard" som gått ut med nyheten är en välrenomerad källa, och påstår att tidsperspektivet för inträdet bara är några månader.

Läser man mellan raderna i artikel blir nästa fråga var Jet Airways hamnar:confused: Dom har ju kopplingar både till Etihad och AA.
 
Toppen