Allmänna ryktestråden

Diskussion i 'Övrigt' startad av Palazzi, 31 Augusti 2012.

  1. Snälltåget har sökt tåglägen för att erbjuda direkttåg från Stockholm-Berlin i T21 (fr.o.m 9dec 2020). Tidigare har det krävts byte i Malmö, förutom vid några enstaka tillfällen.
    Om det inte löser sig med ny färjetrafik så kommer tåget för första gången gå via Danmark, och även passera Hamburg. Tidsmässigt, iom att man lämnar Malmö, 2-3 timmar senare än tidigare (vilket nu innebär 21.34) ankommer man troligen också Berlin senare än förr. Gissningsvis innebär runt 08.30, men det går inte att se (eller jo, men då måste man kunna se i tyska ansökningar...).

    Iom förskjutningen tidsmässigt, och vägen över Danmark, blir det möjligen aktuellt att de också stannar i Hamburg, men det är inget som har nämnts. Gissar att stopp i Danmark, förutom möjligen i Köpenhamn, omöjliggörs utan att störa nattsömnen. Enligt uttalande så är det dock kostnadsbesparande att nyttja färjan, och det är även enklare både gällande de tekniska aspekterna och personalkrav (man måste ha lokförare som behärskar alla språk där tåget färdas..).

    Tåget kommer, om det realiseras, avgå 16.22 från Stockholm och man kan nog räkna med en restid på 16-18h.

    Har inte själv testat Snälltåget. Med tanke på att det handlar om liggvagnar, och ej sovvagnar, är det nog inte ett under av komfort (trots att man har nyrenoverade vagnar i år). Fördelen i dessa tider kanske är att man kan köpa sig en egen kupé till familjen (eller sig själv, om man gillar utrymme).
     
    NyfikenGrau, ekf, palmen och 1 annan gillar detta.
  2. Rickard_O

    Rickard_O Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Qatar Airways kommer göra sig av med ca 25% av sina piloter, dom har redan fått en pay cut på 25%.
    Man kommer att successivt fram till Augusti genomföra dessa nedskärningar.
    Ingen info om det är någon specifik type rating på dom, Qatar kan ju inte göra som Emirates och bara kapa alla med A380, blir inte många piloter då.
     
    pep gillar detta.
  3. Här kommer ett rykte, som med bara viss chans kommer infrias (iom att radiotystnad rådit sedan initialt uttalande). För dryga månaden sedan så utlovade den Sicilianska regionen, genom turistinitiativet "Visit Sicily", att man kort efter landets öppnande (för exakt en veckan sedan) skulle instifta en fond för att stimulera turism resten av året.

    Det man då utlovade var 50% av betalda flyg-/tågbiljetter, samt 30% av hotellnätter (vet inte om andra boendeformer inkluderas). Det skulle betalas ut genom vouchers som man kunde hämta på deras hemsida. Jag har ännu inte sett något av initiativet och kanske räcker inte pengarna.
    Visit Sicily This Autumn and Get 50 Percent Off Your Flights

    Dock är detta något att hålla uppsikt över, OM det blir verklighet. Kollat lite statistik och alldeles oavsett avdrag så är rabatterna 20-25% på både resa och boende under tidig höst (= fortfarande sommar i Italien).
    Kanske intressant då Italien är ett av få länder som idag tar emot svenska turister utan krångel (möjligen glåpord, men tror de har större bekymmer att fokusera på).

    Sicilien har normalt högsommar-värme till första veckan i Oktober, men givetvis kan det vara varmt ytterligare en månad vissa år (det kan man dock inte räkna med). Medeltemperaturer om 16C har du ytterligare en månad, om man tycker det är trevligt att stadssemestra i t.e.x. Palerma, Catania, Trapani eller Taormina. Ön Pantelleria har ungefär samma temperaturer, men flera termalbad som kan göra lufttemperaturen underordnad.

    På öarna Lampedusa och Linosa (som tillhör Sicilien) är det högsommarvärme en ytterligare månad, med normalt avslut i Novembers linda. Dagstemperaturer på 23-28C, med 21,5-23C i vattnet. Det täcker in det svenska höstlovet vecka 44.
    De sista charterflygen till Lampedusa, från norra Italien och Rom, brukar avgå första helgen i November. Därefter finns enkom flyg till/från Palerma och Catania. Om man, mot förmodan, ämnar besöka dessa platser senare på året så är det 16-19C året ut.
     
    hco, cbroxe, Brandforce och 10 andra gillar detta.
  4. Enligt italienska medier så kommer Ryanair plocka bort (temporärt eller permanent) 1/5 linjer från följande länder, fr.o.m. Oktober (=slutet på sommarschema):
    Spanien
    Frankrike
    England
    Sverige

    Kombination av flygskatter + kraftigare reseminskningar jämfört med andra länder.

    Det verkar inte handla om volymminskning utan linjer som helt ryker.
    Har kollat av eget intresse och: Milano/Bergamo försvinner helt från Landvetter (två månader sedan förlängningar annonserades) och på Skavsta-linjen fortsätter det att skäras. Två dagliga avgångar, blev en daglig och nu en/dag, tre dagar per vecka.
     
    NyfikenGrau gillar detta.
  5. Detta visade sig bli verklighet, och tycker mig ha läst om några medlemmar som drabbades.
    Efter ett uttalande i portugisisk media, som senare citerats i italiensk (hittar ej engelsk-språkig källa ännu) så verkar nedskärningen i höstens program bli mer omfattande än de 20% man redan skurit ned.

    Ryanair: il taglio del 20% dell'offerta potrebbe non bastare | TTG Italia

    Jag har också observerat av många vinterlinjer, flugna av det maltesiska systerbolaget (inte nödvändigtvis till/från Malta) helt försvunnit från programmet. Ingen notis från Ryanair om det officiellt.
     
    Thomasn gillar detta.
  6. Den österrikiska, statligt ägda, tågoperatören ÖBB är redan det bolag som driver Europeisk nattågsutveckling (uppköp av gamla nattågsvagnar, samt ny nya innovativa lösningar med sovkapslar) men det tycks inte räcka nu när suget efter nattåg verkar vunnit både konsumenters och regeringars intresse.

    Nu har man tillsatt en utredning som iaf jag tycker är väldigt intressant! Utredningen ska se över möjligheten att bedriva nattågstrafik genom att "piggy-backa" på existerande fraktlinjer.

    Det innebär i praktiken på att man skulle kunna tillföra ett begränsat antal sovvagnar i existerande frakttåg, och därmed få till en annan ekonomisk ekvation. Jag antar att undersökningen kommer innefatta svar om hur många extra tillstånd som kommer krävas, samt kostnad för detta.
    Rangering kommer troligen också innebära vissa utmaningar, om man ska lasta av gods påvägen mellan ändstationer. Det finns också begränsningar för hur långt ett tågset kan vara, på vissa sträckor, så här måste man hitta "rätt" godståg.
    Påfört energibehov kommer vara marginellt, utan det är tillstånd, personalkostnader och underhåll som brukar vara av betydelse.

    New RoLa sleeping cars for ÖBB? - International Railway Journal
     
  7. mha321

    mha321 Medlem

    Trevligt att se att någon vågar tänka till lite utanför boxen! Och dessutom statligt!

    Varesig det visar sig att det fungerar eller inte, så känns det som i den miljön är innovativt nog att ens tillsätta en utredning!
     
    Palazzi gillar detta.
  8. Rykten säger att Wizzair nu, för vissa länder, infört en straffavgift för den som besöker sidan/bokar med ad-blocker.
    Incitamentet skulle såklart vara att kompensera för de inkomstbortfall som all reklam innebär för ULCC som Wizzair och Ryanair.

    OM det stämmer så borde det nog vara en första för flygbranschen (?) Förut har det ju gått rykten om att priser höjts för återkommande besökare... Medan den sistnämnda teorin troligen vore alltför komplex för att vara sann, så är nog denna teori fullt rimlig.

    Is Wizz Air Charging Extra When You Use Ad-Block? - Simple Flying
     
    Dbodenfo gillar detta.
  9. Detta hann inte vara ett rykte mer än några timmar. De har nu annonserar inrikeslinjer från Malpensa till Palermo och Catania.
    Wizz Air lancia le rotte nazionali: parte la concorrenza a Ryanair e Alitalia - la Repubblica

    Trafikstart i Oktober.
     
    Thomasn, Dbodenfo och 011430121 gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×