Senaste nytt

Allmänna ryktestråden

http://www.businessclass.se/sas-eurobonus/7015-blue1-hemsida-borta-optiontown.html

Det som jag vet är att KF kommer att bli en produktions bolag för SAS från och med 1 november 2012. Det finns ingen egen ekonomi eller HR avdelning kvar utan KF fungerar mer som försäljningsorganisation och deras kundservice har redan ett tag suttit i TLL. T.ex. min nära vän som suttit i position "Product Manager" har inte sin tjänst kvar efter sista oktober utan byter till sälj från och med 1 november.

Det som jag hört från mina vänner inom KF skall detta innebära att Blue1 kommer att försvinna som brand och all kommunikation körs under SAS brand också i Finland. Vad det gäller cabin crew så de kan, ej säker, komma ta över vissa route i inrikes i SE. Alltså de kan flyga HEL-ARN och sen vidare ARN-SDL och hem igen SDL-ARN och vidare tillHEL igen. Gäller mest för route för en B717 skulle vara en passande plan. KF har ju kraven att alla som jobbar inom kabin skall kunna bra svenska så KF kan ta vissa inrikes route över från SAS. Detta skulle ge möjligheten för SAS att öppna nya direkt route t.ex. från ARN till Europa.

1 november 2012 ska vara datumet när KF blir bara som produktions bolag för SAS. På KF grundlönen ligger runt 1250€ som ny FA innan flygersättning och traktamente så lägre än på moder-bolaget SAS. Som jag förstått gäller detta inte Wideroe på grund av de har stark varumärke och gör vinst i Norge. Blue1 har inte gjort vinst minst under senaste fem åren.

Vi får se hur mycket kommer att bli verklighet...
 

Fredrik

Medlem
Det stämmer med vad Palazzi skrev och passar in i den allmänna trenden så jag blir inte förvånad om det stämmer.
 

Palazzi

Medlem
Lufthansa överväger att skapa en premium-economy i deras nya flyg på long-haul. Efterfrågan på en produkt mellan ekonomiklass och Business har ökat sedan lie-flat infördes, uppger tysk media.

Finns än så länge inget som bekräftar ryktet, men det är intressant. De flesta stora bolag har eller har resonerar kring en economy extra, och t.ex Aeroflot har nyligen annonserat en sådan produkt.

Troligen kommer vi inte se en economy extra-produkt i klass med Comfort Class hos TK, men den har inte heller varit ekonomisk lönsam.

En produkt med priser runt 9-11.000SEK FRA-NRT, FRA-NYC etc är nog intressant för många. Inom allianserna är det väl främst BA & TK som konkurrerar, men även Icelandair har en prisvärd produkt i östlig riktning. SAS economy extra tycker jag personligen är alltför dyr, om man inte får en uppgradering genom optiontown dvs.

Källa (på tyska):
aero.de - Luftfahrt-Nachrichten und -Community
 

henrik l

Medlem
Lufthansa överväger att skapa en premium-economy i deras nya flyg på long-haul. Efterfrågan på en produkt mellan ekonomiklass och Business har ökat sedan lie-flat infördes, uppger tysk media.

Finns än så länge inget som bekräftar ryktet, men det är intressant. De flesta stora bolag har eller har resonerar kring en economy extra, och t.ex Aeroflot har nyligen annonserat en sådan produkt.

Troligen kommer vi inte se en economy extra-produkt i klass med Comfort Class hos TK, men den har inte heller varit ekonomisk lönsam.

En produkt med priser runt 9-11.000SEK FRA-NRT, FRA-NYC etc är nog intressant för många. Inom allianserna är det väl främst BA & TK som konkurrerar, men även Icelandair har en prisvärd produkt i östlig riktning. SAS economy extra tycker jag personligen är alltför dyr, om man inte får en uppgradering genom optiontown dvs.

Källa (på tyska):
aero.de - Luftfahrt-Nachrichten und -Community

När jag 2008 började engagera mig på allvar som FF, var en av anledningarna till att jag valde BA, framför LH, just att BA hade en premium economy. Att boka business i jobbet finns ju inte på kartan, men en eco+ som bokas i tid, är ofta bara marginellt dyrare än än en "sloppy booking" av en eco.
 

Palazzi

Medlem
När jag 2008 började engagera mig på allvar som FF, var en av anledningarna till att jag valde BA, framför LH, just att BA hade en premium economy. Att boka business i jobbet finns ju inte på kartan, men en eco+ som bokas i tid, är ofta bara marginellt dyrare än än en "sloppy booking" av en eco.

Vi kanske borde köra lite fler recensioner av premium economy på sidan? Det är ju ändå många affärsresenärer på sidan... och vi vet alla att så fort det står Y (inkl Y+) finns det en chans att ledningen säger ja.

Vi kan ju börja med de inom allianserna:
Star Alliance
TK
SAS
EVA air (snart *A)
NZ
Avianca
ANA
Air China

One World
British Airways
Cathay Pacific
JAL
Qantas

Skyteam
Aeromexico
Air France

Övriga av intresse
Estonian Air
Iceland Air

Jag avstod medvetet att ta med de economy extra som bara erbjuder extra benutrymme
 
Last edited:

JacobGBG

Medlem
Vi kanske borde köra lite fler recensioner av premium economy på sidan? Det är ju ändå många affärsresenärer på sidan... och vi vet alla att så fort det står Y (inkl Y+) finns det en chans att ledningen säger ja.

Jag tror definitivt detta är det största möjligheten forumet har att höja sig ytterligare ett snäpp på. Samlad kunskap om Y produkter är väldigt knapphänt eller spritt över nätet.

Notera redaktionen! ;-)
 

henrik l

Medlem
Jag har nog uppåt 20 legs WT+ med BA. Jag slog till på rean och betalade ca 9000 kr för GOT-HKG i april, normalpris om man är ute i god tid ligger runt 12 000 kr. 9000 kr är ett klipp. Om ingen hinner före skulle jag kunna försöka skriva något från den resan. Mina upplevelser.Vad gäller mat och dryck så upplever jag att det är en marginell skillnad mot WT (Eco), men min mening är att det är hårdvaran som motiverar valet. Lite bredare stolar som går att luta lite mera, "legrest", samt lite mera benutrymme, är detaljer som gör en väsentlig skillnad. Det går att jobba ganska hyfsat om man vill.Sen inte att förglömma, intjäningen av tierpoints är riktigt hyfsad.
 

Dr. Miles

Expert
Det är en bra idé, Palazzi.
Däremot tycker jag nog bäst att starta en ny tråd istället att skriva i den här trdåden så att det blir lättare att hitta relevant information.
 
Toppen