Senaste nytt

Allmänna ryktestråden

hg1980

Medlem
Ah, sorry, jag var helt inne på att det handlade om SAS pga de tidigare inläggen i tråden. Nu talar vi ju ett helt separat rykte :)

Därär nog sannolikheten större än noll. Och helt oberoende av SAS A321neo. Men jag kan inte tillföra fler detaljer i den frågan.

Min gissning är fortfarande att om GOT får direkt longhaul så kommer den i form av en 737MAX från Norwegian.
Ah, jag kanske är OT med detta? Ber om ursäkt isf.

Gud förbjude Norwegian , men du har säkert rätt. Hoppas på SAS, United eller American.

Jag har tänkt sen jag hörde det att det kanske sker när nya "Airport City" invigs. Landvetter växer ju hur som helst, vilket borde tala för det.
 

mha321

Medlem
Ah, jag kanske är OT med detta? Ber om ursäkt isf.
Nä, jag skulle nog säga att det var helt on-topic, bara jag som satt fast i fel spår.

Gud förbjude Norwegian , men du har säkert rätt. Hoppas på SAS, United eller American.

Jag har tänkt sen jag hörde det att det kanske sker när nya "Airport City" invigs. Landvetter växer ju hur som helst, vilket borde tala för det.
Hoppas kan man, men jag är tveksam. Vilket det än är skulle jag spontant gissa att man får vänta på A321neo elller 737MAX-leveranser.
 
Vad jag uppfattar utifrån diskussionen ovan så skulle eventuella fördelar och nackdelar med att omförhandla från A350 till A330 vara följande:

Fördelar:
- Man får mindre maskiner som kan ge ökad fyllnadsgrad.
- Man kan eventuellt få tidigare leveranser av A330 än av A350. Detta skulle kunna skynda på expansionen på long haul.
- Man får en enhetlig long haul flotta. Det borde ge vissa effektiviseringsfördelar.
- Befintliga piloter kan flyga planet utan ytterligare utbildning.
- Man köper ett billigare plan som ger pengar över.
Dessa pengar skulle kunna användas till att:
- Gå in i den allmänna kassan.
- Köpa in flera flygplan för ytterligare expansion.

Nackdelar:
- Man får ett mer bränsleslukande plan. Kan ev. kompenceras av en högre fyllnadsgrad.
- Man får ett mindre modernt plan(?).
- Man får ett plan med mindre attraktionskraft(?).
- Man får ett plan med mindre lastkapacitet.
- Man får ett plan med kortare räckvidd(?).

Nackdelarna som fått ett frågetecken inom parentes (?) är jag inte helt säker på om de stämmer. Har dock tyckt mig läsa detta mellan raderna.

Om jag väger ovanstående för- och nackdelar mot varandra så tycker jag faktiskt att det kan vara rätt att införskaffa A330 istället.
 

Styf747

Medlem
Det måste väl vara möjligt att konvertera en del av ordern. 4 330neos + 4 A350? Vissa linjer fyller man nog upp en A350 på allt som oftast..
 

olo

Medlem
Gällande omskolning. En fördel med Airbus är just att det krävs ~8 dagar för att gå på A350 från A330 och mellan A330 och A340 är det ingen skillnad.
Jämför med Boeing där det krävs >5 veckor att byta modell.
Det är mycket lättare att röra sig mellan narrowbody till widebody på Airbus, än mellan olika widebody hos Boeing.

(Länkar inte källa men utvecklar det gärna på en BC-träff, om intresse finns. Det är ju trots allt en ryktestråd... ;) )
 

JKW

Medlem
Klarar A330E alla linjer som man idag trafikerar med A340? Planen var väl att inom några år, fasa ut dessa till förmån för A350. Vet att det även är mkt Cargo på många A340 linjer, och den förmågan minskas väldigt mkt om man istället kör A330
Ja, de ska klara det. SK kör ju SK939 till LAX med 330E.
 
Toppen