Senaste nytt

Allmänna ryktestråden

Thornado

Medlem
Man kan alltså inte ena dagen flyga A350 för att följande dag "ta en" A330 tur.

Inte utan att först ha gått en 8 dagars kurs*. När man väl har type rating för båda modellerna så ska det väl inte vara något problem att växla mellan modellerna. Om longhaulflottan består av 330+350 så är det väl rimligt att (åtminstone en del av) piloterna lär sig flyga bägge modellerna för flexibilitet.

*(dvs, man *får* inte göra så enligt reglerna iaf. Det är nog stor sannolikhet att en någorlunda erfaren pilot rent praktiskt skulle klara av att byta mellan modellerna och flyga den andra sorten (under normala förhållanden) även utan omskolning)
 

JKW

Medlem
Jag tror att det är så enkelt som köpeskillingen, med tanke på bolagets soliditet...
8+6 A350 vs 8+6 A330NEO.

Enligt listpriset skiljer det hiskeligt, men även med stora rabatter ser man skillnader på 350miljoner/plan.
Ser man inte en jättestor ekonomisk vinst på A350 så förefaller det rimligt att tänka en vända till iaf.

På det stora hela inte så mycket pengar med tanke på omsättning o avbetalningstid, men i en bransch där man jagar varenda krona....


Oavsett: Tror inte man har många år kvar som verksamhet :/

Jag tror dessutom kan vara så att man isåfall tittar på att få in fler till 330 till antalet gentemot ordern för 350. Som, sagt priset skiljer sig och det man sparar in skulle man kunna få några fler kärror för. Jag har också hört detta förut från olika källor, så jag tror att detta är något som kan realiseras.
Ytterligare fördel är ju att leveranstiden antagligen är kortare på 330.
Men det känns som något är i görningen när SAS skjuter upp leveransen av 350 hela tiden.
Idag går att läsa i VA Finans, även om jag tror detta just är riktat mot SH/MH-kärrorna eftersom 737 fasas ut och beställningen på 320neo inte matchar 737 till antalet. SAS: SER ÖVER ALTERNATIV FÖR FLYGPLANSKÖP ENLIGT FC - BN | 2017-01-18 00:00:00 | vafinans.se
 

Najk

Medlem
Klarar A330E alla linjer som man idag trafikerar med A340? Planen var väl att inom några år, fasa ut dessa till förmån för A350. Vet att det även är mkt Cargo på många A340 linjer, och den förmågan minskas väldigt mkt om man istället kör A330
 

hg1980

Medlem
Ingen som hört något färskt om USA-förbindelse från Landvetter? Sades ju för två år sedan att det var klart.
 

mha321

Medlem
Ingen som hört något färskt om USA-förbindelse från Landvetter? Sades ju för två år sedan att det var klart.
Sannolikheten att det ska hända innan man eventuellt får in A321neo som det också spekulerats i är väl i princip noll?

I vilket sammanhang sades att det var klart? Jag har inget minne av det, men det kan absolut vara mitt minne det handlar om :)
 

hg1980

Medlem
Sannolikheten att det ska hända innan man eventuellt får in A321neo som det också spekulerats i är väl i princip noll?

I vilket sammanhang sades att det var klart? Jag har inget minne av det, men det kan absolut vara mitt minne det handlar om :)
Kanske inte världens trovärdigaste källa men Morrongänget hade det som en nyhet att ett amerikanskt flygbolag skulle öppna en linje Landvetter - New York City.
 

mha321

Medlem
Kanske inte världens trovärdigaste källa men Morrongänget hade det som en nyhet att ett amerikanskt flygbolag skulle öppna en linje Landvetter - New York City.
Ah, sorry, jag var helt inne på att det handlade om SAS pga de tidigare inläggen i tråden. Nu talar vi ju ett helt separat rykte :)

Därär nog sannolikheten större än noll. Och helt oberoende av SAS A321neo. Men jag kan inte tillföra fler detaljer i den frågan.

Min gissning är fortfarande att om GOT får direkt longhaul så kommer den i form av en 737MAX från Norwegian.
 
Toppen