Senaste nytt

Alitalia nära konkurs?

Palazzi

Medlem
Frankrike och Italien kommer givetvis inte låta sina flygbolag falla i efterspelet av detta. I Frankrike tror jag inte ens det fanns på tapeten (så protektionistiska och nationellt stolta som de är) men de få chanser/risker som det fanns i Italien är nog borta nu.

De skulle inte kunna låta Alitalia falla i efterspelet av detta, när man redan hade en opinion emot sig. Kommer ses som stragegiskt viktigt för den nationella sammanhållningen, och inte heller kan man nog räkna med att de kommersiella aktörerna kommer prioritera Italien som första land att återetablera i. Hotell och turism kommer vara skakat länge och frågan är om turister kommer ha något att besöka även om flyg finns.
Däremot måste ju postgång och annat skötas....

Säkert kommer EU också frångå praxis och godkänna detta (som såklart ger Alitalia favör gentemot andra aktörer) iom den situation som nu råder. Det beräknade priset för återköp är ju också förmånligt (om man kan säga så om något som kommer bringa årligt underskott) och en droppe i havet för det räddningspaket om 260 miljarder man utlovat (detta skulle vara ca. 5 av dessa). Stort signalvärde och en relativt låg summa.
Italienarna något mer ödmjuka än vanligt i den stund, så ska man förhandla om löner och villkor är nog tiden nu.

Däremot kommer det såklart bli motsättningar även här. De regioner som drabbats allra hårdast (Bergamo och Brescia, som tillsammans står för hälften av alla dödsfall) betjänas knappt alls Alitalia. Inte heller särskilt mycket av snabbtåg som också kommer få ett stöd.
Dessa städer kommer nog känna att de skattepengar man bidrar med går till att rädda allt utom sigsjälva.

Vi får hoppas att man, för en gångs skulle, klarar av att se Italien som en nationalstat och inte en massa autonoma regioner. Ingen behöver dessa motsättningar just nu.

När det gäller Europeiska flygbolag rent allmännt så spelar väl inte konkurser så mycket roll förutom för ägarna i detta skede. Folk är ju redan arbetsfriade utan/ med reducerad lön och så länge resandeunderlaget finns så kommer ju nya flygbolag bildas.
Risken är väl dock att många passar på att därmed "göra rätt från början" och arbeta efter en mer ekonomsikt gynnsamm lågkostnadsmodell...
 

Amund1967

Medlem
Nej, ingen vaken regering kommer att låta sitt nationellt viktigaste flygbolag att falla. De nationella flygbolagen (de som symboliserar ett lands ekonomiska framsteg) har sedan 70-talet alltid haft en central plats i länders marknadsföring och självbild. Garuda är en del av Indonesien, Air France representerar Frankrike, Finnair-Finland etc... Möjligtvis kan en regering klanta bort sitt nationellt viktigaste flygbolag men det är ingen fördel när regeringens krispolitik ska bedömas. Därför känns SAS-aktier ironiskt nog säkrare än det mesta på marknaden.

Det är åtminstone min spådom.
 

Homer

Medlem
Nej, ingen vaken regering kommer att låta sitt nationellt viktigaste flygbolag att falla. De nationella flygbolagen (de som symboliserar ett lands ekonomiska framsteg) har sedan 70-talet alltid haft en central plats i länders marknadsföring och självbild. Garuda är en del av Indonesien, Air France representerar Frankrike, Finnair-Finland etc... Möjligtvis kan en regering klanta bort sitt nationellt viktigaste flygbolag men det är ingen fördel när regeringens krispolitik ska bedömas. Därför känns SAS-aktier ironiskt nog säkrare än det mesta på marknaden.

Det är åtminstone min spådom.




Håller med om analysen, den udda fågeln är IAG som:
- Äger flygbolag i 3 länder (3 "flag carriers" i Irland, UK, Spanien)
- Är noterat i Spanien
- Har väldigt goda finanser (alla bolag går med vinst)
- Har jättelika kontantreserver
- Ägs till 25,1% av Qatar Airways


Dessutom, hur är det egentligen med "flag carrier" i Norge?
Bolaget som heter Norwegian, eller SAS som norska staten inte
längre äger aktier i?
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Nu skrivs det i Italienska medier att den Italienska staten återtar kontrollen av Alitalia inom 2-3 månader men säljer 75% av flottan och gör sig av med majoriteten av personalen. Hittade en källa på engelska, som åtminstone tar upp det mesta: Rome to reboot Alitalia with just 25 to 30 aircraft - report - ch-aviation

Misstänker att man med 25-30 flygplan (istället för 113) försäkrar sig om att de finansiellt viktigaste linjerna (för företagen som nyttjar dessa, inte för Alitalia), samt möjligen de linjer med trafikplikt (öar framförallt) vidare bedrivs. Misstänker att man säkerställer några långlinjer och sedan riktigt tunna linjer inrikes, har svårt att se varför man skulle vilja konkurrera med Ryanair mfl på Europatrafik när man har "chansen" att backa ur (efter år av misslyckande med att konkurrera).

Vad jag förstår så räknar man in Cityliner i affären med sina Embraer. Kanske något man vill behålla för inrikestrafiken. Säkert har personalen redan "sämre" (allt är relativt) villkor där då bolaget formats senare.

Många flygplan som ska säljas, med majoriteten A320 och A319. Blir de kvar i Europa så hamnar de alltså inte hos Ryanair (iom Boeing) och troligen inte hos Easyjet (då de har några år på nacken). Expanderande Volotea (bl.a. starkt i just Italien), som håller på att byta B717 mot fler A319/A320 är väl inget skrälltips kanske...
 

011430121

Medlem
@Palazzi tack för informationen, alltid intressant att läsa dina inlägg.
Lite förvånande att de äger flygplanen, trodde alla bolag med tveksam ekonomi leasade sina maskiner.

De har ju även långlinjer ligger de i samma bolag?
 

011430121

Medlem
Står inte att de äger planen. Kan lika gärna vara att de säljer leasingavtalen.
"Många flygplan som ska säljas, med majoriteten A320 och A319" står det så jag tolkar det som att de skall avyttras

Här hänger jag inte med riktigt vad du menar med, "säljer leasingavtal"?
Blir intressant här kommer man att få lära sig något nytt
 

Palazzi

Medlem
"Många flygplan som ska säljas, med majoriteten A320 och A319" står det så jag tolkar det som att de skall avyttras

Här hänger jag inte med riktigt vad du menar med, "säljer leasingavtal"?
Blir intressant här kommer man att få lära sig något nytt

Tror han menar i orginalartikeln och att jag kan ha läst samt citerat slarvigt. Erkänner villigt det sista, även om italienska tidningar också skriver ”säljer”.

Men kontentan: Många flygplan får nya hem :)
 
Toppen