Senaste nytt

Alitalia nära konkurs?

Homer

Medlem
Det finns en EU förordning (2014/C 249/01) om statligt stöd

Statligt stöd för företag i svårigheter

Undsättningsstöd ger företag som står inför en omedelbar kollaps möjlighet att fortsätta verksamheten tillräckligt länge för att utarbeta en omstruktureringsplan. Denna plan ska vara i form av likviditetsstöd (lån eller lånegarantier) och dess varaktighet ska inte vara längre än sex månader.

Efter denna period på sex månader ska stödet antingen återbetalas eller en omstruktureringsplan anmälas till kommissionen så att stödet kan godkännas som ”omstruktureringsstöd”.

Omstruktureringsstöd kan beviljas endast en gång under en tioårsperiod (”principen om att stöd får beviljas endast en gång”). Omstruktureringsplanen måste visa hur den långsiktiga lönsamheten kommer att återupprättas utan ytterligare statligt stöd.

Som ett villkor för att bevilja omstruktureringsstöd och minska andelen medel som härrör från skattebetalarna krävs i riktlinjerna att företagarens förluster i sin helhet fördelas mellan befintliga aktieägare och innehavare av efterställda fordringar.

Företaget ska också godkänna hur det kan begränsa konkurrenssnedvridningar som uppstår på grund av stödet (detta kan t. ex. innebära att företaget måste sälja sina lönsamma delar).

När företag som har mottagit stöd åter blir lönsamma ska det samtycka till att återbetala en del av sin vinst till state
n.

VIKTIGA BEGREPP

* ”Principen om att stöd får beviljas endast en gång”: stöd kan beviljas endast en gång under en tioårsperiod.


Någon har ställt frågan varför inte Alitalia berörs av detta i större omfattning
Alitalia: history of state aid cases with the Commission and respect for the 'one time, last time' principle of the Guidelines (2014/C 249/01) and the market economy principle

svar
http://www.europarl.europa.eu/doceo/document/E-8-2018-006418-ASW_EN.pdf

...as there is no economic continuity between Alitalia Linee Aeree SpA, which received
restructuring aid in 2008, and Alitalia as it is presently constituted, any past aid that was granted to
the former should not be taken into account when assessing the applicability of the "one time, last
time principle".
 

Homer

Medlem
Alitalia bleeds around 300 million euros a year: administrator - Reuters

Speaking ahead of the same committee on Tuesday, Joerg Eberhart, the president and chief executive of Lufthansa’s Air Dolomiti unit, made clear the German carrier was offering a commercial partnership to Alitalia, not an equity investment.

“A deep restructuring is unavoidable for Alitalia,” Eberhart said, adding that, once restructured, the Italian carrier could decide which European airline alliance to join. He said Lufthansa was still interested in working with the Italian group.

A commercial partnership with Lufthansa (LHAG.DE) would boost revenues at the ailing Italian airline by 100 million euros annually in the medium term, Eberhart said.

Lufthansa would also be interested in Rome’s Fiumicino airport as a new hub for Southern Europe, the German manager said.

He said Alitalia should join Lufthansa in the Star Alliance, the world’s largest group of carriers, allowing them to cooperate on marketing routes and pricing.
 

Flying Finn

Medlem
Detta raporterades redan den 16. mars, men glömde posta om det hit i all tumult.

Alitalia (AZ) kommer att åternationaliseras (§ 76 i stadgan för krisåtgärder - Cura Italia) och på basis av spekulationer kommer även att behållas som en strategisk investering för att hålla italiensk flygtrafik i gång vid olika kriser. Det nya bolaget finansieras med 600 miljoner euro för 2020. Italiens krispaket (Cura Italia - 25 miljarder euro) innehåller där med pengar för att köpa bolaget. (Källa: Corriere Della Sera, spekulationerna är från blandade källor.)

Kan alltså även efter all virustumult se framemot Lavazza i luften. :)
 

apknug

Medlem
Frankrike har ju väldigt starkt hintat att man vill rädda Air France genom ökat ägande eventuellt upp till nationalisering...
Ja bolaget är ju listat och har tappat 50% på 12 månader, kanske läge att köpa en post och vänta på ett bud från franska staten.
 
Toppen