Senaste nytt

Alitalia nära konkurs?

AndersSt

Medlem
"O'Leary said Ryanair would consider a bid for the entire airline once it was restructured by the administrators."
Ryanair would want majority stake if opts to bid for Alitalia| Reuters

Ni som har koll, såvitt jag förstår så är Ryanair redan största flygbolag i Italien? Om man nu tar över majoriteten av Alitalia, tror ni att det fortfarande kommer att vara Alitalia eller kommer vi att få se deras kärror i Ryanairs livery framöver?

Vi flyger till Sicilien med Alitalia nu på lördag, ska nog gå bra men kändes lite skakigt ett tag där i maj...
 

Palazzi

Medlem
Ni som har koll, såvitt jag förstår så är Ryanair redan största flygbolag i Italien? Om man nu tar över majoriteten av Alitalia, tror ni att det fortfarande kommer att vara Alitalia eller kommer vi att få se deras kärror i Ryanairs livery framöver?

Vi flyger till Sicilien med Alitalia nu på lördag, ska nog gå bra men kändes lite skakigt ett tag där i maj...

Det stämmer. Jag tror inte att flottan är störst, men flest avgångar o landningar/dygn.
Jag har lite svårt att tro att Ryanair kommer att köpa Alitalia, men jag tror att konkurrensen inrikes ändå är tillräckligt stor för att EU skulle godkänna ett sådant köp.
OM det blir ett köp blir det Ryanair livery, besättning mm; kan inte tänka mig annat.

Något annat bolag kommer dock behöva ta över linjer med trafikplikt, för sådana små plan har inte Ryanair. Alitalias mindre flygplan skulle säkerligen avyttras om ägandet går över till Ryanair.
 

Agö

Medlem
Ryanair kör ju enhetsflotta (B738). Alitalia har inte en enda sådan maskin. Men märkligare saker har ju hänt. Tror att de vill åt Alitalias slottar. Ta Linate-Fiumicino t.ex. Alltjämt nyckelrutt i Italien.
 

apknug

Medlem
Ja inte fasen vill ryan ta över de arbetsskygga överbetalda flight crew som stängt in sig bakom skynket i gallyt o sitter där o röker......

Finns en anledning till att alitalia kommer att konka......
 

Palazzi

Medlem
Ryanair är borta ur matchen, och egentligen alla andra så som jag tolkat det. Kanske kommer någon i sista minuten....om italienarna viker någon tum (de vill ju inte ändra något, trots att bolaget inte bär sig).

Regeringens injektioner ska snart vara ett minne blott, men man vet ju aldrig. Idag frågade bolaget regeringen om att få fortsatt stöd t.o.m. April 2018. Har inte regeringen väldigt stark tro till att detta ska lösa sig (verkar otroligt för alla utomstående) så vore det hål i huvudet (?). Konkurs idag lär vara billigare än stöd och konkurs i April.
Nyhet på tyska: Alitalia bittet um weitere Staatshilfen bis April 2018

Repris på Air Berlin är kanske det enda rimliga. Qatars tankar för Meridiana gör att de kan ta över medel/långlinjer, och så får lågkostnadsbolagen (räknar LH/Eurowings också) hacka upp Europatrafiken.
 
Toppen