Senaste nytt

Alaska Airlines Q400 stulen från Sea-Tac (Seattle) flygplats

Hatten av till ATC som trots detta behöll lugnet och försökte hålla "Rich" lite upptagen genom att prata med honom. Måste ha varit enormt ansträngt och hoppas han får allt stöd han kan tänkas behöva. "Rich" arbetade tydligen som CSA, och inte på Mx.

Blir intressant hur man i framtiden kommer se den psykologiska aspekten under anställning. Nu verkade han ändå veta vad han gjorde och tur nog skadade han ingen annan i kraschen, men nästa gång kanske det inte slutar likadant med någon som har avsikt att skada andra.

Tyvärr så är det lättare att genomföra en aktion som denna än vad många tror... Skulle gärna se allt mer tuffa rutiner för att inte detta skall hända igen. Planet borde dessutom redan ha stoppats, eller åtminstone uppmärksammats mer, under Taxi och på så sätt förhoppningsvis aldrig kunnat lyfta från Seatac.

Fast min uppfattning är att det uppfattades ganska fort, såvitt jag förstår har flygplanet taxats från en platta i norra delen ut till 16C, vilket är ett mycket kort avstånd, och sedan startats mot flödet (nordlig banriktning användes egentligen). Det är värt att minnas att på plattor och liknande som inte är manöverområden flyttas flygplan hela tiden utan kontakt med ATC, det är alltså först när flygplanet kommer ut på en taxiväg som man har anledning att undra vad som pågår. Därifrån har man bara några hundra meter innan flygplanet är uppställt på en bana och rullar ganska omgående.

Det finns heller inte så mycket man kan göra för att stoppa förloppet, det enda man kan göra är att blockera in flygplanet men med vad? Brandbilar? Vem tar beslutet om det? Det är ju att utsätta brandmännen för direkt livsfara att köra in fordon rakt framför ett flygplan medvetet. Dessutom ska man hinna dit innan flygplanet startar, när man inte vet vad som pågår. Så som händelseförloppet såg ut tror jag inte det är realistiskt att tro att man kan stoppa något sånt här när flygplanet väl är i rörelse.
 

Timpsi

Medlem
Fast min uppfattning är att det uppfattades ganska fort, såvitt jag förstår har flygplanet taxats från en platta i norra delen ut till 16C, vilket är ett mycket kort avstånd, och sedan startats mot flödet (nordlig banriktning användes egentligen). Det är värt att minnas att på plattor och liknande som inte är manöverområden flyttas flygplan hela tiden utan kontakt med ATC, det är alltså först när flygplanet kommer ut på en taxiväg som man har anledning att undra vad som pågår. Därifrån har man bara några hundra meter innan flygplanet är uppställt på en bana och rullar ganska omgående.

Det finns heller inte så mycket man kan göra för att stoppa förloppet, det enda man kan göra är att blockera in flygplanet men med vad? Brandbilar? Vem tar beslutet om det? Det är ju att utsätta brandmännen för direkt livsfara att köra in fordon rakt framför ett flygplan medvetet. Dessutom ska man hinna dit innan flygplanet startar, när man inte vet vad som pågår. Så som händelseförloppet såg ut tror jag inte det är realistiskt att tro att man kan stoppa något sånt här när flygplanet väl är i rörelse.
Det är helt sant, och om du läste det jag skrev så skrev jag också att det tyvärr är enklare att genomföra än vad många tror och att det borde införas fler rutiner (Inte vad som sker efter att han startat upp planet, utan flera steg innan. Som att inte lämna Throttle Locks olåsta t.ex.) för att förhindra detta - särskilt i USA. Självklart är det svårt att ha 100% uppsikt över allt detta, liksom på vilken arbetsplats som helst i världen.
 
Toppen