Senaste nytt

Alaska Airlines Q400 stulen från Sea-Tac (Seattle) flygplats

Det ligger ju fullt med bostadsområden rakt i utflygningen från 16C där han ska ha startat, så redan där har andra utsatts för faran då någon som inte är kvalificerad har startat ett stort flygplan utan att veta vad man sysslar med.

Jag lägger här också en tanke åt mina amerikanska kollegor som har suttit och helt utan förvarning försökt agera som någon slags medlare och samvetsröst till den här personen, och sedan dessutom betraktat det oundvikliga framför sig när flygplanet till slut störtar. En tragisk historia rakt igenom.
 
Det är en tragisk men spektakulär historia, på något vis när man lyssnar på ATC-inspelningen får jag intrycket att vederbörande är ute på en väldigt underhållande utfärd med tanke på tonfallet och sättet han flyger sin Q400.

Inte minst tunnelrollen och upprätningen över sjön är imponerande så jag måste säga att denne "pilot" inte var helt handfallen utan tvärtom måste ha tränat bra med en simulator (lyssnar man på konversationen verkar det onekligen som att han refererar en sådan). Så trots att fallet är tragiskt är det ändå intressant.
 
Det är en tragisk men spektakulär historia, på något vis när man lyssnar på ATC-inspelningen får jag intrycket att vederbörande är ute på en väldigt underhållande utfärd med tanke på tonfallet och sättet han flyger sin Q400.

Inte minst tunnelrollen och upprätningen över sjön är imponerande så jag måste säga att denne "pilot" inte var helt handfallen utan tvärtom måste ha tränat bra med en simulator (lyssnar man på konversationen verkar det onekligen som att han refererar en sådan). Så trots att fallet är tragiskt är det ändå intressant.

NTSB-rapporten på det här kommer bli mycket intressant, om inte annat lär QAR ha en hel del intressant data för Bombardier på hur flygplanet uppträder när det flygs på ett sätt som det verkligen inte är tänkt att flygas.
 
Last edited:

Alf

Medlem
Det är så klart en himla tragisk historia rakt igenom. Men det är ju ett bättre sätt än piloten på German Wings som tog med sig över 100 oskyldiga människor in i döden.
Jag tror inte denna person saknade erfarenhet av flygning. Får man upp en Q400 i luften kan man og också flyga den. Detta visade ju personen och han krachade också där det inte fanns några människor.

Jag tycker inte i detta fall man utsatt några människor för fara.
Jadu, du får väl använda fantasin. Ganska uppenbart när någon obehörig flyger ett flygplan i luftrummet att han kan göra lite som han vill tills han blir avbruten eller tills han själv väljer att avbryta.

Jag får göra som politikerna, jag får pudla. Du har så klart helt rätt. Jag skall erkänna att jag inte läste i rubriken vilken flygplats han statrade från. Nu var det ju från SEA och det är ju helt tokigt när det gäller hänsyn till trafik mm som @crazy voyager skriver.

Sedan tror jag killen är kompetent att flyga, precis som @Mats Lindberg skriver. Dessutom tar han ändå kontakt med flygledningen, vet inte om det är på rätt frekvens eller nödfrekvensen, men i alla fall. Instämmer i det Mats skriver, tragiskt men ändå intressant.
 
AAIB-rapporten på det här kommer bli mycket intressant, om inte annat lär QAR ha en hel del intressant data för Bombardier på hur flygplanet uppträder när det flygs på ett sätt som det verkligen inte är tänkt att flygas.

Hela detta fall tror jag saknar motstycke i flygets historia - visserligen har det förekommit stulna flygplan tidigare, mekaniker som taxat runt fältet, ett fall med en Saab 2000 i Sverige som lade sig på buken sedan ett fyllo lyckats ta sig in och fälla in stället etc men jag tror inte jag någon gång hört talas om ett fall som detta.

Här talar vi om en man som verkar på bra humör och som i princip flyger denna Q400 som om det är en bil ute på söndagsutflykt och han verkar ivrig att se det vackra landskapet från luften (för ja, det är ett vackert område han flög i för att uttrycka det milt). Så på något vis känns det som att trots en tragisk bakgrund finns det någon form av "glädje" inblandad och det är ju också uppenbart att han inte tänkt skada någon utan snarare dragit iväg lite som en tonåring som just kör bil för första gången...

Både CVR/FDR samt QAR innehåller ytterst intressant data och eftersom det skett i USA finns det mer öppenhet än t.ex ATR-fallet i Botswana (en stulen ATR som kraschades).

Edit: När jag ser denna flygning får jag en känsla av att här har vi närmast ett exempel på hur man kan "leka" med ett flygplan för det känns väldigt mycket som en ung person som är ute på en trevlig liten söndagsutflykt med nya körkortet.
 

Timpsi

Medlem
Hatten av till ATC som trots detta behöll lugnet och försökte hålla "Rich" lite upptagen genom att prata med honom. Måste ha varit enormt ansträngt och hoppas han får allt stöd han kan tänkas behöva. "Rich" arbetade tydligen som CSA, och inte på Mx.

Blir intressant hur man i framtiden kommer se den psykologiska aspekten under anställning. Nu verkade han ändå veta vad han gjorde och tur nog skadade han ingen annan i kraschen, men nästa gång kanske det inte slutar likadant med någon som har avsikt att skada andra.

Tyvärr så är det lättare att genomföra en aktion som denna än vad många tror... Skulle gärna se allt mer tuffa rutiner för att inte detta skall hända igen. Planet borde dessutom redan ha stoppats, eller åtminstone uppmärksammats mer, under Taxi och på så sätt förhoppningsvis aldrig kunnat lyfta från Seatac.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen