Senaste nytt

Akut hjälp från er! Sjukdom på resmål 2-4-1

Avgeek

Medlem
Precis men de kan ha olika ersättningsnivåer och därför är det mycket intressant att veta hur amex ersätter.
Merkostnader ska täckas av din försäkring. Om något täcks av din hemförsäkring så ska det gå igenom dem i första hand, inte Amex såvitt jag förstått genom premium-villkoren.
 
Förstår tänker mest på om ersättningen är bättre via amex då betalar de väl mellanskillnaden?

Merkostnader ska täckas av din försäkring. Om något täcks av din hemförsäkring så ska det gå igenom dem i första hand, inte Amex såvitt jag förstått genom premium-villkoren.
 

Andreas.Net

Medlem
Man kan ofta få ut från flera försäkringar samtidigt för samma sak eftersom de är oberoende av varandra, så både hemförsäkring och amex hade jag kört på, då kan man ju till och med gå med plus.

För ett antal år sedan så blev vårt flyg nästan en hel dag försenat, detta var på utresan så vi åkte faktiskt hem och väntade, då fick vi en fast ersättning från flybolaget plus att jag av någon anledning hade betalt halva resan med ett kort och halva med ett annat, så jag nyttjade båda kortens försäkringar och tillsammans med det vi fick från flygbolaget så fick jag faktiskt tillbaka ungefär hälften av vad hela resan hade kostat, då kändes det faktiskt ganska värt att missa en dag på semestern.

/Andreas
 

Samosaguas

Medlem
Man kan ofta få ut från flera försäkringar samtidigt för samma sak eftersom de är oberoende av varandra, så både hemförsäkring och amex hade jag kört på, då kan man ju till och med gå med plus.

För ett antal år sedan så blev vårt flyg nästan en hel dag försenat, detta var på utresan så vi åkte faktiskt hem och väntade, då fick vi en fast ersättning från flybolaget plus att jag av någon anledning hade betalt halva resan med ett kort och halva med ett annat, så jag nyttjade båda kortens försäkringar och tillsammans med det vi fick från flygbolaget så fick jag faktiskt tillbaka ungefär hälften av vad hela resan hade kostat, då kändes det faktiskt ganska värt att missa en dag på semestern.

/Andreas
Detta skulle jag verkligen inte uppmana till. Låter som försäkringsbedrägeri lång väg att få ersättning för samma sak genom olika försäkringar. Försäkringsbolagen skriver väl att detta inte är tillåtet i villkoren.
 
Stämmer! En vanlig svensk hemförsäkring ska dock täcka detta, alla kostnader, med undantag för en självrisk
Amex tar självrisken från hemförsäkring, för oss vid akut skada förra året så var det ingen skillnad i ersättning från Amex och LF. Kost fick vi betala själva, vår vistelse blev inte förlängd.
 
Man kan ofta få ut från flera försäkringar samtidigt för samma sak eftersom de är oberoende av varandra, så både hemförsäkring och amex hade jag kört på, då kan man ju till och med gå med plus.

För ett antal år sedan så blev vårt flyg nästan en hel dag försenat, detta var på utresan så vi åkte faktiskt hem och väntade, då fick vi en fast ersättning från flybolaget plus att jag av någon anledning hade betalt halva resan med ett kort och halva med ett annat, så jag nyttjade båda kortens försäkringar och tillsammans med det vi fick från flygbolaget så fick jag faktiskt tillbaka ungefär hälften av vad hela resan hade kostat, då kändes det faktiskt ganska värt att missa en dag på semestern.

/Andreas
Ditt case har ingen ingen akut skada. Går man via SOS international så väljer man försäkringsbolag när man anmäler skadan. Hemförsäkring eller tex Amex.
 

Andreas.Net

Medlem
Detta skulle jag verkligen inte uppmana till. Låter som försäkringsbedrägeri lång väg att få ersättning för samma sak genom olika försäkringar. Försäkringsbolagen skriver väl att detta inte är tillåtet i villkoren.
Lite OT men om man är försäkrad för samma sak från flera olika bolag så har man rätt att få ersättning för det man har betalt premie för, jag läser igenom avtalet nu för min hemförsäkring och står ingenstans att jag inte har rätt till ersättning om jag får ersättning för samma sak från ett annat bolag.
Möjligtvis är detta en gråzon men eftersom de olika bolagen är oberoende av varandra så är det bara dumt att inte söka ersättning hos båda.
 
Toppen