Senaste nytt

Akut hjälp från er! Sjukdom på resmål 2-4-1

hej!

Är i Centralamerika just nu och har en hemresa nästa vecka.

Har betalat ca 5000 inkl skatter för två vuxna + spädbarn i C hela vägen hit och hela vägen hem. Resan betalades till 100 % med amerikan express premium (1000 kr / år kortet utan extra kredit)

Barnet har blivit sjuk och det verkar vara vattkoppor (just nu är det en annan liknande diagnos, men vi misstänker att det inte stämmer pga symptomen) vilket är luftburet.

Om man inte får flyga hem pga smittorisken kan jag då be SAS/Tallinn att jag ombokas till senare datum?

Resan hem är med United + SAS (ingen övernattning endast flygbyte)

Om inte det går är försäkringsbolagen skyldiga att ge mig motsvarande kabinklass som jag betalat för?

Vem står i så fall för kost, hotellnätter utöver tidigare bokade?

Har sökt och letat men inte fått något bra svar, hoppas ni kan vägleda mig!

Jag har hemförsäkring med Resklar från Folksam som är den största försäkringen.

Stort tack för vad ni än bidrar med!
 

jumbooze

Medlem
Hej, viktigast här är nog att kontakta hemförsäkringen typ sos international om det är dem som sköter folksams hantering
 

Johan67

Medlem
1. Kolla först hemförsäkringen - läkarintyg är viktigt!
2. Kontakta Amex för att anmäla skadan och för att få råd - Tallinn kommer inte att göra något bara för att Du ringer.
3. Spara kvitton på alla utgifter.
4. SOS kommer att ordna med hemresa, men jag är osäker på om man kan "kräva" samma kabinklass som man bokat.
5. Se till att alla Du pratar med i Sverige bekräftar med mail.
 

jumbooze

Medlem
6e974f2e68e55c29d90951e737213377.jpg
 
Ring SOS International. En sak slår mig, är diagnosen något annat än vattkoppor? I så fall vad är den? Försäkringsbolaget kommer ju prata med behandlande läkare och är diagnosen något som inte föranleder "not fit to fly" så är det nog svårt att ändra resan.
 
Ring SOS International. En sak slår mig, är diagnosen något annat än vattkoppor? I så fall vad är den? Försäkringsbolaget kommer ju prata med behandlande läkare och är diagnosen något som inte föranleder "not fit to fly" så är det nog svårt att ändra resan.

Den är satt till något annat men vi misstänker starkt vattenkoppor då det gått ett par dagar och symptomen mer och mer påminner om det. En läkare bedömde det först som vattkoppor så de har varit inne på det spåret men med symptomen som var för 2 dagar sedan har man inte samma "förutsättningar" som idag.
 

Jönsson

Medlem
Vid denna typ av fall kan man annars kontakts ambassaden, alternativt något konsulat, så hjälper de till med råd och rätt kontakter. De hjälper alltid till vid nödsituationer som akut sjukdom. Ibland kan det kännas betungande att behöva rodda i allt själv när man är i en nödsituation.
 
Toppen