Senaste nytt

Airbus eller Boeing?

Airbus eller Boeing?


  • Total voters
    102

Jaws

Medlem
Har precis åkt Boeings 717, finns det tystare plan? som tröst för dem som saknar MD-80'an :D
Annars spelar det väl ingen större betydelse bara jag får mitt bekväma säte. Jag tycker sätet spelar störst roll med service på andra plats.
 

fmansson

Medlem
B767 är nog favoriten hos Boeing. I eco är det 1 av 7 som får ett mittensäte, vilket är skönt Motsvarande på B777 är väl 4 av 10.
 
Spännande resultat. Om detta hade varit en amerikansk sida hade säkerligen 99% av rösterna hamnat hos Boeing.

Minns särskilt en lång diskussion på FT (har jag för mig) gällande AF447. Där kom man fram till att haveriet berodde på att man hade använt europa-tillverkade pitotrör. Eftersom de flesta flygbolag nu har bytt dessa till "American made" var man inte oroliga för att felet skulle uppstå igen. :)
 

iRobert

Medlem
Har ingen större longhaulerfarenhet, har enbart flugit Boeing långt en gång (767) och lite fler med Airbus (330 & 340) så jag kan inte göra någon verklig jämförelse där. Direkt ogillar 787'an (även om den är vacker) pga dess historik men ser fram emot 350XWB nåt enormt. Skulle väldigt gärna vilja flyga 777 och 747, plus såklart 380'n med, så att man har mer att jämföra med.

Det jag har mer erfarenhet av är mindre plan och där sopar Airbus mattan med Boeing. 73X är allt annat än än favorit och SAS -600'or är värst av alla jag flugit med. A320-familjen känns luftigare, lättare.. Bättre, helt enkelt.

Baserat på den erfarenhet jag samlat på mig föredrar jag Airbus helt klart.
 

Storsteffe

Medlem
747-400 är allt jag säger :)

Inne på samma linje, 777 är något tråkigare men då har jag lyckligtvis sluppit att sitta i 3-3-3 config, nu har jag tyvärr inte lyckats åka A380 än så kan ju hända att jag ändrar uppfattning, 330/340 har aldrig gett mig nån wow känsla. Kortare flygningar så har det ingen betydelse för mig.
 

Vaniljvodka

Medlem
Jag lutar också mer mot Airbus. Även om jag nog alltid gillat Boeings 747 mest av alla long haul-plan av ren princip. Finns liksom inget mäktigare rent visuellt. Har åkt med Dreamlinern en gång och det var ingen kul upplevelse (DXB-DOH) så den har mycket kvar att bevisa. Skulle jag göra en topplista där komfort, säkerhet (är ibland något flygrädd vid start och landning) och allmän snygghet spelar in så ser den ut så här:

1. Airbus A380
2. Boeing 747
3. Airbus A330
4. MD-80
5. Boeing 717
6. Airbus A340
7. Airbus A321/A320
8. Embraer 190
9. Boeing 767
10. MD-11
 

Jaws

Medlem
Inne på samma linje, 777 är något tråkigare men då har jag lyckligtvis sluppit att sitta i 3-3-3 config, nu har jag tyvärr inte lyckats åka A380 än så kan ju hända att jag ändrar uppfattning, 330/340 har aldrig gett mig nån wow känsla. Kortare flygningar så har det ingen betydelse för mig.

Jag åkte nyligen Uniteds 777 i C där vi satt 2-4-2 som var tämligen behagligt.
I höstas provade jag Air New Zealands 777 där satt vi 1-2-1 som var minst lika bra som United First Class! :) :cool: (bägge ic)

Fördelen med SAS' 737-600 är ju att toan är alldeles bredvid/framför dej :rolleyes: ;)
 

Storsteffe

Medlem
Jag åkte nyligen Uniteds 777 i C där vi satt 2-4-2 som var tämligen behagligt.
I höstas provade jag Air New Zealands 777 där satt vi 1-2-1 som var minst lika bra som United First Class! :) :cool: (bägge ic)

Fördelen med SAS' 737-600 är ju att toan är alldeles bredvid/framför dej :rolleyes: ;)

Jag skulle ytterst motvilligt betala nått extra för att sitta nära toan på den ;) På 777 så har jag också bara hållit mig i de främre delarna av planet men det känns ändå konstigt med enplansplan :confused: man vill gärna ha en trappa..
 

Storsteffe

Medlem
Skulle jag göra en topplista där komfort, säkerhet (är ibland något flygrädd vid start och landning) och allmän snygghet spelar in så ser den ut så här:

1. Airbus A380
2. Boeing 747
3. Airbus A330
4. MD-80
5. Boeing 717
6. Airbus A340
7. Airbus A321/A320
8. Embraer 190
9. Boeing 767
10. MD-11

777? Nått speciellt fel på den?
 
Det är ett svårt ställningstagande (om det nu är så viktigt:rolleyes:). Men jag har funderat på hur jag reagerar när flygplanstyp presenteras i ITA Matrix.

Några exempel

Shorthaul:
B737 vs A320

Longhaul:
B747 vs A380

I båda fallen föredrar jag Airbus.
 
Toppen