Senaste nytt

Airbus 320 utan monitorer ombord?

A

Aurora

Guest
Å "skrota" et flygplan er for meg mer enn bare en faktor av alder. Andre faktorer from the top of my head:
*Antall cycles
*Mengden teknisk strul det har hatt
*Corrosion og metal fatigue, avhengig av både klimat det opererer i (more corrosion i fuktige miljøer) og avhengig av uheldige hendelser som harde landinger eller mye bøy og tøy i dårlig väder.
*Value for money som en samlet funksjon av alle aspektene som hvordan markedet er (er noen villig å betale for maskinen i den statusen den er i) og hvilket fuelforbruk den har. For eksempel. Det er relativt komplekst om du går i dybden.
 
Last edited by a moderator:
Samtliga A320-100 som Air France och British Airways hade är skrotade.
-100 var de allra första seriebyggda A320.

Själv tycker jag A320 bullrar betydligt mindre än 737-800.
Det gäller såväl en A320 från 1989 som 2015 jämfört med en sprillans ny 737-800.
 
Jag har svårt att se att man skulle skrota ut 737:eek:r. Möjligen sälja ut några av de älsta A320/737:eek:r som de har, men inte skrota.

Det partas ut (skrotas) en hel del A320 och B737 det finns många delar som man kan tjäna pengar på genom att göra detta då värdet på delarna i sig är högre än värdet på flygplanet.
 

AABack2ARN

Medlem
Bullret åtminstone jag upplevde hade med motorerna att göra under stigning. Under själva färden på marsch-höjd tycker jag de flesta Airbusar är tystare än B737orna.
 

fcx

Medlem
Bullret åtminstone jag upplevde hade med motorerna att göra under stigning. Under själva färden på marsch-höjd tycker jag de flesta Airbusar är tystare än B737orna.

Delar den uppfattningen. Vissa motormodeller ger ett skärande ljud vid hög effekt, men det försvinner uppe på höjd.
 
Toppen