Senaste nytt

Airbnb, säkert och smidigt?

ARNBER

Medlem
Hej jag har varit Airbnb host i nästan ett år numera och har haft ca 60 glada gäster. Vill bara säga att iaf jag skiljer mellan tre olika typer av hosts. Den första gruppen som jag tillhör hyra ut sin egen lägenhet när man är bortrest och gör det framförallt för aty tjäna lite pengar på sidan och vet hur dyrt det kan vara att bo på hotell (och hur otrevlig det kan vara att bo på hostell). Den andra typen av host hyra ut sin lägenhet eller andras lägenheter som ett hotellrum. Här finns mycket berättigad kritik att denna modellen bidra till bostadsbristen och orättvist konkurrens med BnB och hotells (eftersom som Airbnb host behöver man inte följa samma regler om brandsäkerhet etc). Den tredje typen handlar om vanliga BnBs som använder Airbnb som en av många plattformer liksom booking etc. Jag kan förresten också tipsa om Wimdu som ett alternativ till Airbnb.
PS: En del av avgiften man betalar när man boka med Airbnb är moms.
 

Dr. Miles

Expert
Vissa kommuner i Japan har börjat att skärpa regler gällande betalt boende genom tjänster som t ex AirBnB eller liknande.
Det har rapporterats att det finns fall som kommunal tjänstman och polis har kommit deras hus/lägenhet och gästen fick flytta ut från boendet omgående.
Oftast var det så att gästerna på huset/lägenheten orsakade problem (oljud, sophantering osv) så att grannarna har reagerat och rapporterat till kommunen.
 
D

Deleted member 4140

Guest
Jag hyrde en lägenhet i Japan i 2 veckor via AIRBNB.
Direkt när vi skulle hämta nyckeln så sprang vi på ett par grannar till de som hyr ut lägenheten och de berättade om det ena och det andra som hade hänt medan t ex utlänningar hade hyrt lägenheten. Var tydligen mycket vanligt med studenter som hyr lägenheter, sen mer eller mindre har världens fest där samt kör egen karaoke m.m.

På vissa ställen har det till och med sats ut skyltar att AIRBNB gäster inte är välkomna, folk har blivit nekade inträde av security m.m.


Tråkigt när en bra tjänst faktiskt miss sköts av idioter, men det är väl precis som allt annat i livet.
 

Dr. Miles

Expert
Fr o m 2018-JUN-15 kommer en ny lag att verkställas i Japan gällande korttidshyra av privatboende.
Privatpersoner som inte har registrerat sitt boende för uthyrning på lokala kommunen, får ej att hyra ut lägenheten/huset längre.

Pga detta masscancellerar AirBnB bokningar av lägenhet/hus i Japan just nu och tar bort alla lägenheter/hus som inte har tillstånd från kommunen på sin webbsida.

住宅宿泊事業法(民泊新法)施行前に撤退業者相次ぐ 設備面等のハードルが高く困難か|ニフティニュース
 

chazzie

Medlem
Fr o m 2018-JUN-15 kommer en ny lag att verkställas i Japan gällande korttidshyra av privatboende.
Privatpersoner som inte har registrerat sitt boende för uthyrning på lokala kommunen, får ej att hyra ut lägenheten/huset längre.

Pga detta masscancellerar AirBnB bokningar av lägenhet/hus i Japan just nu och tar bort alla lägenheter/hus som inte har tillstånd från kommunen på sin webbsida.

住宅宿泊事業法(民泊新法)施行前に撤退業者相次ぐ 設備面等のハードルが高く困難か|ニフティニュース

Både bra och dåligt kan jag tycka, lite trist att det blir ett extra hinder för de som vill hyra ut, men plus i kanten för att de inte vill totalförbjuda utan bara få lite kontroll på det. Jag har använt AirBnB flera gånger och tycker det är väldigt bra, min resa till Färöarna hade blivit i tält om inte det funnits, alla hotell var fullbokade under den vecka jag var där...
 

011430121

Medlem
Amerikanska Airbnb, världens största plattform för uthyrning av lägenheter, har sett en dramatisk minskad efterfrågan efter coronautbrottet. Nu slopar bolaget all marknadsföring och öppnar för uppsägningar.
Själv har jag aldrig utnyttjat denna tjänst, har vid någon tillfälle kollat på Mallorca men bokade hotell i stället.
Vissa uthyrare som har detta som en inkomst möjlighet även de har drabbats, jag har inte tänkt på denna grupp, det är många som har förlorat inkomsten på grund av Corona.

Källa digital di.se
Airbnb i tufft läge – tvingas till stora besparingar efter corona
 

Hachans

Medlem
Amerikanska Airbnb, världens största plattform för uthyrning av lägenheter, har sett en dramatisk minskad efterfrågan efter coronautbrottet. Nu slopar bolaget all marknadsföring och öppnar för uppsägningar.
Själv har jag aldrig utnyttjat denna tjänst, har vid någon tillfälle kollat på Mallorca men bokade hotell i stället.
Vissa uthyrare som har detta som en inkomst möjlighet även de har drabbats, jag har inte tänkt på denna grupp, det är många som har förlorat inkomsten på grund av Corona.

Källa digital di.se
Airbnb i tufft läge – tvingas till stora besparingar efter corona
Så som AirBnb gjort det helt omöjligt för lokalbefolkningen att få bostäder i vissa städer så kan de lika gärna lägga ner. Och de fastighetsägare som drivit svarthotell kan de ta med sig också.

Meningen med Airbnb var ju att man skulle kunna hyra ut sin egen lägenhet medan man själv inte behövde den. Tanken var inte att man skulle ha tjugo lägenheter att hyra ut i samma hus. Men det är där AirBnb tjänat de stora pengarna och därför har de blivit förbjudna i vissa städer.
 

Valley

Medlem
Så som AirBnb gjort det helt omöjligt för lokalbefolkningen att få bostäder i vissa städer så kan de lika gärna lägga ner. Och de fastighetsägare som drivit svarthotell kan de ta med sig också.

Meningen med Airbnb var ju att man skulle kunna hyra ut sin egen lägenhet medan man själv inte behövde den. Tanken var inte att man skulle ha tjugo lägenheter att hyra ut i samma hus. Men det är där AirBnb tjänat de stora pengarna och därför har de blivit förbjudna i vissa städer.

Kan väl inte tro det är deras fel att vi människor är "giriga".
Kanske ordnar det till sig när hyresvärdar som kör på ren spekulation plötsligt inte får något uthyrt och själva sitter med räkningar från en bank som skall slantas. Kan inte vara så kul det inte.
 

mha321

Medlem
Kan väl inte tro det är deras fel att vi människor är "giriga".
Kanske ordnar det till sig när hyresvärdar som kör på ren spekulation plötsligt inte får något uthyrt och själva sitter med räkningar från en bank som skall slantas. Kan inte vara så kul det inte.
Nej det är väl samma situation som många mindre hotell sitter i t.ex. -- med skillnaden att det här i många fall är privatpersoner som handlat på spekulation, och inte ett bolag med "normal verksamhet".
 

Hachans

Medlem
Kan väl inte tro det är deras fel att vi människor är "giriga".
Kanske ordnar det till sig när hyresvärdar som kör på ren spekulation plötsligt inte får något uthyrt och själva sitter med räkningar från en bank som skall slantas. Kan inte vara så kul det inte.
Tycker nog man kan hållas ansvarig för att man använder sig av skumma metoder för att tjäna pengar, även om det finns fler i kedjan som inte heller beter sig etiskt.

Men som du säger, det kanske ordnar till sig nu när de här skumma fastighetsägarna sitter med stort fastighetsinnehav de kanske kommer behöva avyttra.

Om det dessutom tvingar Airbnb att återgå till ursprungstanken så gillar jag det.
 
Toppen