Senaste nytt

Airbnb, säkert och smidigt?

oermen

Medlem
Jeg udlejer et værelse på AirBNB. Jeg afviser alle requests hvor der spørges om lavere pris, uanset om de alligevel er villige til at betale fuld pris.

AirBNB er i høj grad baseret på gode reviews og jeg ønsker ikke at få et dårligt review fordi jeg har udlejet til en der ikke var tilfreds med prisen.
 
Jag är på gång att hyra via AirBNB för första gången, känns lite spännande!

Kan man förhandla priserna vid längre hyra? (14-30+ dagar)
När vi kollade på boende på Bonaire (10 nätter eller så) så fick vi ner priserna ganska rejält och ingen av uthyrarna verkade tycka att det var konstigt eller oförskämt. Nu var det ju iofs inte högsäsong, men de utsatta priserna var ju redan nedsatta därefter.

(Det slutade till sist med att vi insåg att vi var för lata för att fixa saker som bil och dykprylar själva och valde ett paketerbjudande från ett "hotell" istället utan att det blev så mycket dyrare, men det hör ju inte hit.)
 

JimmyH

Medlem
Hur mycker använder ni Airbnb?

Tycker det ha varit otroligt smidigt jmf med Homeaway och andra som inte har samma genomtänkta system för betalningar.

Jag har hunnit med 4 olika boenden sen förra sommaren och har 3 i år än så länge.

Började använda AirBnb förra året för en semester i Kroatien och för resor med familjen så har det hittils varit helt oslagbart jmf men hotell.
För oss så slår ett bra läge och en solig balkong dom flesta hotell frukostar och sen finns det ju verkligen boenden i alla prisklasser.

Betalad mina 2 sista bokningar med Diners men lite fundersam på om det var en bra ide med tanke på att dom drar en summa i USD, ville åt EB poängen speciellt nu när det ryktas om en försämring i växlingskursen för Coop Med Mera kortet.

Mod edit:
Man får inte lägga ut värvningslänkar i forumet.
//Moderator
 
Last edited by a moderator:
AirBnB blir ju oftast billigare än ett hotell, men det brukar vara åtskilligt dyrare (6-12%) än motsvarande boende via HomeAway som (än så länge) inte tar någon förmedlingsavgift i Europa - många uthyrare finns på båda sajterna och för att tjäna 10% så kan det räcka med en googlesökning.

Du kan heller inte tala direkt med uthyraren på AirBnB eftersom alla kontaktuppgifter spärras innan bokningen är gjord.

Så nej, jag undviker AirBnB om vi inte talar om kortare vistelser i någon storstad.
 

JimmyH

Medlem
AirBnB blir ju oftast billigare än ett hotell, men det brukar vara åtskilligt dyrare (6-12%) än motsvarande boende via HomeAway som (än så länge) inte tar någon förmedlingsavgift i Europa - många uthyrare finns på båda sajterna och för att tjäna 10% så kan det räcka med en googlesökning.

Går det att betala på samma smidiga sätt via Homeaway numera ? Min enda bokningen var i Florida för några år sen och då var det upp till uthyraren att sköta betalning och i mitt fall så var uthyraren bosatt i Kanada och det hela slutade med att jag fick ringa banken och förklara att det var helt i sin ordning att jag gjorde ett köp i Kanada trots att jag befann mig i Sverige så med det som alternativ kan jag leva med 5-10% avgift om det funkar smidigt
 
Det beror på. Många som hyr ut tar Paypal som ju funkar smidigt med alla kreditkort.

HomeAway/VRBO i USA försöker införa AirBnB modellen med kreditkortsbetalning genom deras system.
Tyvärr har de också börjat införa en 9% bokningsavgift för hyresgästerna som kommer att bli obligatorisk efter nyår. Sen är det bara en tidsfråga innan det kommer på systersajterna i Europa.

Jag googlar för att se om de har en egen hemsida, facebooksida etc.
Det kan man tjäna mycket pengar på.
 
Toppen