Senaste nytt

Airbnb, säkert och smidigt?

Smuffe

Medlem
Jag och min sambo bokade i Hong Kong i Mars.
Vårt mål med resan i Asien var att vi skulle börja med billigt och enkelt boende inledningsvis och sedan "lyxa" till det mot slutet vecka 4-5.
Vi bokade hos värden Kit, en kille som jobbar som cabin crew för China Eastern.
Hans backpacker inn heter Tin Tong Backpacker och ligger i Kowloon.
Super trevlig värd, casual och lägenheten låg på 9:e våningen utan hiss i ett litet trångt trapphus.
Fördelarna översteg nackdelarna då han är riktigt trevlig och seriös, bjuder på sig själv och tips om det mesta i stan, trevliga medgäster samt tillgången till hans privata tak på 10:e våningen med utsikt över staden där vi hade grillfest allihop tillsammans med några av hans vänner som bor i stan.
Nackdelarna är få i form av avsaknad av hiss (dock får man gratis träning ett par gånger varje dag), man sover i sovsal med våningssängar men om det är ledigt så har han ett litet privat rum med dubbelsäng.
Men det är billigt, omkring 300kr per natt.
 

Jonas C

Medlem
Har använt Airbnb två gånger och tycker överlag att det har varit väldigt smidigt. Det lönar sig främst att välja det i städer där hotellrum är väldigt dyra, t.ex Hong Kong eller New York. Använde det senast i Istanbul förra månaden då jag hyrde en lägenhet med takterass i Taksim, mycket prisvärt och trevligt. Dock får jag intrycket att många av värdarna som driver kommersiell verksamhet via Airbnb, och inte nödvändigtvis privatpersoner som hyr ut ett rum.

En tumregel är förståss att endast boka annonser som har ett antal reviews. Skulle vara väldigt tveksam till att boka från någon som inte har några kommentarer på sin annons.
 

fcx

Medlem
Dock får jag intrycket att många av värdarna som driver kommersiell verksamhet via Airbnb, och inte nödvändigtvis privatpersoner som hyr ut ett rum.

Jepp, så är det. Speciellt i populära städer och när man hyr en hel lägenhet. Lägenheten är knappast "personligt" inredd, utan mer som ett hotellrum. För min egen del ser jag det snarare som en fördel.

Bokar man bara ett rum i en större lägenhet så hamnar man väl mer hos "vanligt folk" än hos ett anonymt företag.
 

Valley

Medlem
Använt ett antal gånger. Och förutom en skojare i London (när han kom på att det var OS så tokhöjde han priset) har jag bara positiva upplevelser
 

Jonas C

Medlem
Jepp, så är det. Speciellt i populära städer och när man hyr en hel lägenhet. Lägenheten är knappast "personligt" inredd, utan mer som ett hotellrum. För min egen del ser jag det snarare som en fördel.

Jag ser det också som en fördel. Dock är det olagligt i vissa städer, exempelvis New York och då det i vissa fall kan ske dubbelbokningar så har man inga garantier att bli erbjuden ett alternativt boende.
 

Lonelyflyer

Medlem
Använde Airbnb nu i Chicago och Milwaukee när jag var där, jäkligt bra upplevelse, om man nu är en sån person som gillar att dela rum med andra
jag inser att jag har gått från en hotellperson till att mer och mer uppskatta vänligheten och kanske framför allt prisskillnaden i att inte bo på hotell. Sen är jag nog lite för social för att sitta instängd på ett hotellrum, blir lätt så

Dock när jag bodde hos en snubbe i New Jersey i våras fick ja se det alternativa livet, han satt mest o rökte på fast inte så det gick till nån överdrift.
Lite kul o prova lite andra sätt att träffa folk
 

JacobGBG

Medlem
Har använt AirBnB flera gånger och det har varit alldeles lysande. Speciellt i NYC där hotellpriserna är galna så är det hjälpsamt att ha en fräsch lägenhet för schysst penning.
 

LinuxSam

Medlem
Jag har använt AirBNB två gånger, en gång i Chicago och en gång i New York. Båda gångerna var trevliga. Ska använda samma ställe nu när jag återvänder till New York i maj.

/LinuxSam
 

Lonelyflyer

Medlem
OT: hur tog du dig lättast mellan Chicago och Milwaukee, ska troligtvis dit med jobbet och har ej varit i Milwaukee innan.

Tog en buss direkt från O'Hare när ja landade (Wisconsin coach, drygt 2 h resa, kostade typ 20$)
Inte så mycket trafik trots att det var fredag em.

Från Milwaukee till Chicago tog jag Amtrak Hiawatha för drygt 30$ men bra, sköna säten. Tar drygt 1 1/2 timme

bussarna gick en gång i timmen medan tågen går med 90 min mellanrum

ja var där 4 dar så behöver du nå tips kan du skicka mig ett pm. räckte bra för att se stan :)
 
Toppen