Senaste nytt

Air France vill använda Norwegian som matarflyg...

TreD

Medlem
Palazzi har helt rätt. Det inom parantes var skrivet med högsta tänkbara ironi. Norrmän är bra på att leverera något som är lagomt, men dom är urusla på att leverera premium.

Norwegian är ett ganska bra exempel på detta. För, handen på hjärtat, DY är inte dåligt. Det är liksom en typiskt norsk/skandinavisk kompromiss på lågpris. Det skall inte vara dåligt, men inte heller vara för fint, utan just lagom. Men att attrahera kunder som förväntar sig att flyga med ett reguljärt bolag, och så vara med om taskig norsk service, för dom är urusla på service norrmännen! Det erkänner tom norrmän själva och uppskattar att så många svenskar tar hand om allt som heter service i Oslo...

Gällande att flyga AF, så har jag inte gjort det sedan 2002, så mina erfarenheter i ämnet är lite ringrostiga, men det jag minns var att det inte var dåligt. CDG är ju inte kul, men service, mat och komfort ombord var inte fantastiska men helt klart godkänt för att vara ett reguljärt europeiskt bolag?
Ja ironiskt nog är ordet lagom unikt svenskt.
Jag flög SK/No idag och lider fortsatt av det. VI var 3 i Y+ på 12 säten. En ung donna på 2C (i Y+) fick inte långt efter start sällskap av sin bock (som satt långt bak i Y), iförd en luva nerdragen till näsroten. Karlen på 2F (som för övrigt försökte inbilla sitt norska resesällskap i Y att han hade blivit uppgraderad [manifestet sade att han var Y+ award], till trots för att Y-kabinen inte var full - kulturell yttring nummer 1) höjde också han på ögonbrynen. Nåväl, bocken satt kvar (2B) resten av resan. Ingen av de tre i kabinens personal valde att ta tag i saken. Den ena av dessa tillbringade så gott som hela resan i galley och gick aldrig bortom rad 2. På klassiskt sätt så valde hon att se det hon vill se när hon vankade den korta sträckan till rad 2 (kulturell yttring nummer 2) .
När hon strax efter 30-minuters-signalen från cockpit påpekade att jag måtte fälla ned mitt bord och ta glaset i handen före landning, tänkte jag att nu får det fan vara nog. När sedan 15-minuters-signalen kom från cockpit, följdes den av att, säte, bord, elektronisk utrustning-förmaningar annonserade av sagda dam. Mitt svar var direkt efteråt att - har DU koll på antal passagerare ?
Hon var givetvis aldrig så medveten om vad jag menade. Hennes svar var att det var ju så få passagerare här framme idag, så..... Önskade jag månne att prata om saken med purser (en kedjerökande 'trönder')? - kulturell yttring nummer 3). Jag svarade nej, men att det likaväl var dennes ansvar att upprätthålla kabinreglementet, inte mitt. Hon stack därefter rätt ner till bakre galley (kulturell yttring nummer 4). Purser - som aldrig uppfattade någonting - blev ensam kvar i främre galley. För den som måtte undra, vad är så kulturell yttring nummer 5: jo, inga servetter vid servering. Jag har alltid med mig egna i jackfickan - så det ordnar sig.
 

Palazzi

Medlem
Alltid tråkigt med negativa reseupplevelser.

Själv åker jag nästan bara low-eco med SAS. Är under 26år ett tag till, så tjänar 100% miles till alla FFP....därför kan jag aldrig motivera att åka ett annat bolag inom Europa.

Kan förstå att man förväntar sig mer när man betalar för Premium Eco eller Business..... Tycker att det finns flertalet andra bolag som ger mer valuta för pengarna i dessa klasser (här håller väl knappast Pandion med; också med all rätt som Eurobonus Pandion ;) ).
 

Pandion

Medlem
Alltid tråkigt med negativa reseupplevelser.

Själv åker jag nästan bara low-eco med SAS. Är under 26år ett tag till, så tjänar 100% miles till alla FFP....därför kan jag aldrig motivera att åka ett annat bolag inom Europa.

Kan förstå att man förväntar sig mer när man betalar för Premium Eco eller Business..... Tycker att det finns flertalet andra bolag som ger mer valuta för pengarna i dessa klasser (här håller väl knappast Pandion med; också med all rätt som Eurobonus Pandion ;) ).

Bara för att jag är Eurobonus Pandion så innebär det inte att jag slaviskt med skygglappar flyger SAS. Min syn på saken är att SAS ändå är bättre än DY att flyga, och som Pandion så får jag så många fördelar av att flyga SAS, som skall även vägas in mot andra Europeiska bolag.

SAS Eco extra/Business på intraskand är skit, och det har jag påpekar både en och två gånger för SAS CR. Att flyga Business på Europa med dom gamla MD planen tyckte jag var helt fantastsikt. Vet inte riktigt varför, men det var hela känslan. Det känns som att på C klass inom Europa och på longhaul så lever den gamla Janne Carlzon-SAS-mentaliteten kvar (även om det finns undantag), men det känns som att besättningarna anstränger sig verkligen där, som att dom får sträcka på sig själva och ge den service som dom faktiskt kan ge.

Men ska man flyga ren economy så finns det många bolag som är bättre, så jag håller med dig Palazzi! Swiss, BA, LH och för att inte tala om Turkish Airlines är alla bättre än SAS. Flög ner till DXB via IST i somras och blev riktigt imponerad av TK. Nästan som en vindpust från en svunnen tid. Fantastiskt god mat, bra service och benutrymme som var mer än godkänt...

SAS med norsk besättning, och då i kombination med norsk inrikes däremot är en total katastrof, och där ser jag ingen skillnad mellan SK och DY, så jag känner igen mig mycket i din beskrivning TreD, för jag har varit med om liknande saker, som att hamna på stol 2B mellan OSL och ARN, men en fet man på 2A och en ännu fetare man på 2C, och så flyger man på en C klass biljett som kostar 6000 SEK i vad som kallas Business på kvittot, och deras nya 737-700 är det samma seatpitch som på FR, men man får en liten torr macka med dålig service... Flyger man sedan vidare inrikes i Norge och ber om ett glas vatten så kostar det 20 NOK. Där någonstans så exploderade jag en gång och sa att om jag betalar över 6000 kr, flyger i Business Class (står business class på biljetten även för norsk inrikes när man kommer från ARN) och är Pandion. Menar dom helt seriöst att man skall betala 20 kr för ett glas vatten?
 

Palazzi

Medlem
Om jag varit Pandion och blivit ombedd att betala för vatten, hade jag nog övervägt att hälla det över personen i fråga (dock ingen proper lösning :) ). Jag ifrågasätter inte din objektivitet i frågan, men förstår att Pandion innebär ett mervärde som gör det svårt att byta bolag.

Att SAS fortfarande är bättre än DY att flyga med håller jag med om till 100%.

SAS low-eco tycker jag hör till marknadens bästa. Få andra "gammelbolag" erbjuder 100% intjäning, gratis kaffe & 23kg incheckat baggage för priser mellan 1.000kr-1.500kr intra-Europa (bara BA?).

Synd bara att denna prisfixering ska ske på bekostnad av god service till sina trogna & fullprisbetalande kunder.
 

Gnopps

Medlem
Air France inom Europa är redan dålig i alla tre klasser och främst i ekonomiklass skulle Norwegian inte vara så stor skillnad. Att KLM skulle släppa alla sina destinationer i Skandinavien låter dock konstigt.
 

Palazzi

Medlem
Air France inom Europa är redan dålig i alla tre klasser och främst i ekonomiklass skulle Norwegian inte vara så stor skillnad. Att KLM skulle släppa alla sina destinationer i Skandinavien låter dock konstigt.

Håller helt med. Men om det sker också för KLM....börjar Norwegian flyga på Linköping då?;)
 
Toppen