TreD
Medlem
Ja ironiskt nog är ordet lagom unikt svenskt.Palazzi har helt rätt. Det inom parantes var skrivet med högsta tänkbara ironi. Norrmän är bra på att leverera något som är lagomt, men dom är urusla på att leverera premium.
Norwegian är ett ganska bra exempel på detta. För, handen på hjärtat, DY är inte dåligt. Det är liksom en typiskt norsk/skandinavisk kompromiss på lågpris. Det skall inte vara dåligt, men inte heller vara för fint, utan just lagom. Men att attrahera kunder som förväntar sig att flyga med ett reguljärt bolag, och så vara med om taskig norsk service, för dom är urusla på service norrmännen! Det erkänner tom norrmän själva och uppskattar att så många svenskar tar hand om allt som heter service i Oslo...
Gällande att flyga AF, så har jag inte gjort det sedan 2002, så mina erfarenheter i ämnet är lite ringrostiga, men det jag minns var att det inte var dåligt. CDG är ju inte kul, men service, mat och komfort ombord var inte fantastiska men helt klart godkänt för att vara ett reguljärt europeiskt bolag?
Jag flög SK/No idag och lider fortsatt av det. VI var 3 i Y+ på 12 säten. En ung donna på 2C (i Y+) fick inte långt efter start sällskap av sin bock (som satt långt bak i Y), iförd en luva nerdragen till näsroten. Karlen på 2F (som för övrigt försökte inbilla sitt norska resesällskap i Y att han hade blivit uppgraderad [manifestet sade att han var Y+ award], till trots för att Y-kabinen inte var full - kulturell yttring nummer 1) höjde också han på ögonbrynen. Nåväl, bocken satt kvar (2B) resten av resan. Ingen av de tre i kabinens personal valde att ta tag i saken. Den ena av dessa tillbringade så gott som hela resan i galley och gick aldrig bortom rad 2. På klassiskt sätt så valde hon att se det hon vill se när hon vankade den korta sträckan till rad 2 (kulturell yttring nummer 2) .
När hon strax efter 30-minuters-signalen från cockpit påpekade att jag måtte fälla ned mitt bord och ta glaset i handen före landning, tänkte jag att nu får det fan vara nog. När sedan 15-minuters-signalen kom från cockpit, följdes den av att, säte, bord, elektronisk utrustning-förmaningar annonserade av sagda dam. Mitt svar var direkt efteråt att - har DU koll på antal passagerare ?
Hon var givetvis aldrig så medveten om vad jag menade. Hennes svar var att det var ju så få passagerare här framme idag, så..... Önskade jag månne att prata om saken med purser (en kedjerökande 'trönder')? - kulturell yttring nummer 3). Jag svarade nej, men att det likaväl var dennes ansvar att upprätthålla kabinreglementet, inte mitt. Hon stack därefter rätt ner till bakre galley (kulturell yttring nummer 4). Purser - som aldrig uppfattade någonting - blev ensam kvar i främre galley. För den som måtte undra, vad är så kulturell yttring nummer 5: jo, inga servetter vid servering. Jag har alltid med mig egna i jackfickan - så det ordnar sig.