Senaste nytt

Air France pensionerar hela A380 flottan

chazzie

Medlem
Tråkigt, såklart, men de stora planens tid är nog över och med få undantag är det nog mindre plan som går med fler avgångar eller mellan lite mindre orter som är framtiden, de flyplan som ligger helt rätt i tiden i kapacitet/range är B787, A350, B737MAX(om den återhämtar sig) samt A32Xneo(LR).

Har åkt A380 vid två tillfällen, mäktigt, men jag har faktiskt inte fastnat för modellen såsom många har gjort, åker alla dagar i veckan hellre en B744 eller B748!
 
  • Gilla
Reactions: Alf

palmen

Moderator
Nu har sista flighten gjorts också, synd man aldrig han prova.
Screenshot_20200627-133155_Twitter.jpg
 

Alf

Medlem
Det är alltid tråkigt när man slutar flyga med en så pass ny flygplansmodell.

Jag tillhör inte heller de som blir besviken. Det är ingen flygplansmodell som har imponerat på mej. Visst, den är tyst och bekväm att åka med men den är ganska själlös. Den är inte ens speciellt vacker att se på.

Håller helt med @chazzie, för mej finns bara en drottning och det är B747. Ett enormt vackert flygplan. Att sitta i nosen och nästan se framåt är härligt. Bara starten är värd en högtidsstund, härligt mullrande jetmotorer, full effekt på fyra motorer och långsamt framåt. Lättning och lite segt men stabilt upp i luften, efter ett tag börjar ett mullrande ljud under fötterna och noshjulet dras in och luckan stängs med en dov smäll. Det är att flyga.

Det är bara en 14 cylindrig stjärnmotor på en DC 3 som slår detta motorljud.

För de som inte har åkt med B747, boka in nästa resa med detta flygplan innan det är helt borta.
Naturligtvis i First eller Business klass.
 

NyfikenGrau

Medlem
Väldigt tråkigt besked. Jag har inget känslomässigt förhållande till flygplan så för mig var detta plan helt överlägset B747, vilket framför allt stod klart sedan jag provat båda modellerna med samma bolag samma dag, Thai FRA-BKK-SYD med andra leget i 747 i rekommenderade upper deck...förstod inte grejen med det. Däremot A380 har jag åkt med olika bolag i eco, PE och business nu och tycker det är den sammantaget skönaste modellen att flyga långt i. Sedan ska det naturligtvis vara lie-flat i business, förstår om man undviker andra konfigurationer i C.

Det som verkligen stack ut på AF A380 tyckte jag var fönsterplats upper deck economy i lilla kabinen längst bak och med mycket stort förvaringsfack vid fönstret, nästan så jag skulle kalla det rymligt..
 

Palazzi

Medlem
Håller också med @NyfikenGrau i detta, då jag inte heller har något förhållande till/intresse av flygplan i sig.

Nu var det iofs rätt länge sedan jag flög de två modellerna, men för mig var A380 en unik upplevelse. På något sätt påminde det om att vara ombord en sådan där gigantisk färja som inte ens påverkas av vågor som slår.
Aldrig upplevt så lite turbulens på en flygning någon gång.

En annan sak som imponerade på mig var det 787 när kabintrycket var helt annorlunda än vad jag vant mig vid. Hjälpte för öron och bihålor, men framförallt smak på maten.

Ovan kombination i en A380 hade varit optimalt för mig.
 

igelkotten

Medlem
Väldigt tråkigt besked. Jag har inget känslomässigt förhållande till flygplan så för mig var detta plan helt överlägset B747, vilket framför allt stod klart sedan jag provat båda modellerna med samma bolag samma dag, Thai FRA-BKK-SYD med andra leget i 747 i rekommenderade upper deck...förstod inte grejen med det. Däremot A380 har jag åkt med olika bolag i eco, PE och business nu och tycker det är den sammantaget skönaste modellen att flyga långt i. Sedan ska det naturligtvis vara lie-flat i business, förstår om man undviker andra konfigurationer i C.

Det som verkligen stack ut på AF A380 tyckte jag var fönsterplats upper deck economy i lilla kabinen längst bak och med mycket stort förvaringsfack vid fönstret, nästan så jag skulle kalla det rymligt..

håller med fullständigt. Thai economy på övervåningen skulle jag också kalla väldigt rymlig. Fantastiskt trevlig att flyga med. Kommer vara saknad.
 
Toppen