Senaste nytt

Air France och Paris CDG

Några nyheter kring CDG. Nu är det så att jag bestämde samla mina upplevelsen från flera resor och skriva lite när jag har testat ordentligt allt.

1. Airside transfer 2E->2G! Hurrah, äntligen, bra!;) Det funkar och man lyckas göra en transfer åt båda håll inom 35-40 minuter, bara så man gillar att gå för ändå måste man gå lite till bussen. Typ 1 km eller så, sammanlagt.
2. Passkontrollen i 2G när man gör airside transfer är snabb. Är man lite granna rutinerad som FF då går man om alla dessa ovana turister i pyjamas som bara glor omkring och ska vidare till Asien. :p
3. Lite dåligt med skyltning, ibland tar det tid att förstå dessa. Men bra att det finns altid någon i orange som hjälper en att hitta rätt.
 
Fransmän och skyltning är ingen bra kombination. Jag kom ut till land-side när jag följde "Flight Connections" hela vägen.:confused:

Hah, jag brukar göra precis det motsatta: gå i motsatt riktning än alla andra, sålänge denna taktik har fungerat bra för mig på CDG. Kan nu skryta lite mer med att senaste 3 resor med AF och genom CDG har jag klarat mig helt utan engelska: AirFrance Magazine och alla dessa filmer på franska i IFE:n har sin effekt. :p
 

rvarttinen

Medlem
Nyss hemkommen från Paris. Det byggs om den del i 2F. De flesta butiker, airside, var stängda och utblåsta för ombygnad. "Gamla" säkerhetskontrollen är också stängd. Nu finns det en säk-kontroll i mitten för båda pirerna. Möjlign har de även gjort något med belysningen, de verkade ljusare än vanligt i terminalen ... men det kan ha varit jag som .... loungen var sitt gamla vanliga 'jag'.
 

nilsson

Medlem
2. Passkontrollen i 2G när man gör airside transfer är snabb. Är man lite granna rutinerad som FF då går man om alla dessa ovana turister i pyjamas som bara glor omkring och ska vidare till Asien.

Jag passerade där i förrgår, och det var en enda kö för alla, och den gick skitsegt. Ingen sky priority. En stressad japansk herre tog sig snabbt framåt i kön genom att visa sitt boardingpass med kort tid till boarding för alla. Efter halva vägen kom securitas-vakten från buss-entrén och visade tillbaka honom till sist i kön. Japanen slängde sitt handbagage i golvet och satte sig i ett hörn och surade.
 
Det brukar finnas någon från AF där, visar man sitt BP så öppnar de bypass gången till vänster/höger.
Var det verkligen på 2G? Det spelar ju ingen roll vart i kön man är så länge det inte finns någon buss framme. Kanske det är annorlunda på morgonen.
 
2G, som skavsta med lounge. Man måste åka buss. Efter att man klivit av var det passkontroll.
Det har jag upplevt också tidigare. Det finns dock en fördel med: man ankommer airside, direkt till gaterna och vilken tur att det inte finns någon säkerhetskontroll.
Jag hoppas att det saknades AF personal vid eran ankomst av någon tillfällighet.
 

rvarttinen

Medlem
Hört mycket gnäll om byta flyg på CDG :) ... själv har jag bytt mellan de olika delarna i Terminal 2, t.ex. 2F (från Stockholm) till 2E (mot Nordamerika). Dock, de flesta tycks ogilla ett byte om innefattar Terminal 1, som ligger en bit bort. Numera finns det tydligen ett tåg (CDGVAL), som jag inte provat, mellan terminalerna. Någon som har provat?

Hittade denna nyss, där det stod lite om tåget: FAQs Charles de Gaulle general airport information- easy CDG
 
  • Gilla
Reactions: Pho
Toppen