Senaste nytt

Air France och avbokningar i COVID-spåren

JacobGBG

Medlem
Hade en resa för 14 Maj till Paris bokad som nu måste ändras. Utifrån diskussionen här så undrar jag vad som är smartast väg att gå. Voucher som jag förstår det är på samma värde som man betalade resan med. Men finns också möjligheten att boka om själva resan fram till November. Jag undrar då om det är ett attraktivt alternativ i händelse om reseförbudet skulle skjutas fram så har man åtminstone köpt sig några månader i bäst-före på voucher.
 

Valley

Medlem
Eftersom jag inte orkade starta en KLM-tråd om samma sak.
För fortfarande, sedan 2 månader, diskussionen med KLM om att de skall återbetala mig till 100%

Nu kommer i a f svar inom 24h. Dock är jag ingen vän av deras snyfthistorier. Får se om de någonsin ger med sig.
 
Eftersom jag inte orkade starta en KLM-tråd om samma sak.
För fortfarande, sedan 2 månader, diskussionen med KLM om att de skall återbetala mig till 100%

Nu kommer i a f svar inom 24h. Dock är jag ingen vän av deras snyfthistorier. Får se om de någonsin ger med sig.
Har samma problem med en bokning som jag inte vill få en voucher för. Har redan flera vouchers. Snart går jag vidare till ARN.
 

Travel

Medlem
Fyller på med KLM:
10 personer bokade Växjö-Amsterdam-Birmingham för en golfhelg på The Belfry.
Depositen tillbaka från Belfry så fort jag. meddelade dem om inställt flyg, proffsigt!
Stångats med KLM som vägrar kontant återbetalning, reklamerade hos Amex och fick besked idag om att de återbetalar fullt ut, också superproffsigt.
Återstår en fight med Air Serbia, flyg för sex personer till Belgrad, inväntar besked innan det blir Amex där också.
 
Fyller på med KLM:
10 personer bokade Växjö-Amsterdam-Birmingham för en golfhelg på The Belfry.
Depositen tillbaka från Belfry så fort jag. meddelade dem om inställt flyg, proffsigt!
Stångats med KLM som vägrar kontant återbetalning, reklamerade hos Amex och fick besked idag om att de återbetalar fullt ut, också superproffsigt.
Återstår en fight med Air Serbia, flyg för sex personer till Belgrad, inväntar besked innan det blir Amex där också.
Intressant där att det går att reklamera till Amex även innan flygbolaget gått med på återbetalning. Det visar ju att Amex bedömer det rättsliga läget som klart jämfört med KLM. Bra tips!
 

ZZZebra

Medlem
Intressant där att det går att reklamera till Amex även innan flygbolaget gått med på återbetalning. Det visar ju att Amex bedömer det rättsliga läget som klart jämfört med KLM. Bra tips!

Jag har gjort flera claims hos AMEX gällande utebliven återbetalning från flera bolag. Det har då räckt med att jag kunnat visa att biljetten är cancellerad. Har loggat in via Manage-my-booking hos respektive bolag och där har det tydligt stått att flygningen är cancellerad. I de fall jag fått ett mejl om cancelleringen innan så har jag bifogat det också.

Jag har givetvis först försökt få refund från bolagen men när man skickat mejl och gjort minst tre försök med kundtjänst för att försöka få tag på "rätt" handläggare så har jag gett upp den vägen . För mig har det gällt Swiss, Lufthansa och TAP. Har loggat mina kontaktförsök och vid några fall även spelat in samtalet. Trodde SAS skulle bättre på återbetalning men kommer nog snart göra claim för mina cancellerade resor där också.

Det är bara att inse att kortbolaget har trumf på hand, de kan ju enkelt bara göra en avräkning på framtida överföringar till flygbolagen. Sannolikheten att något flygbolag skulle säga upp möjligheten till kortbetalningar lär ju vara exakt 0.
 
Bra analys där om kortföretagen/flygbolagen. Och som jag skrivit här tidigare att sålänge man inte får pengarna i retur så kan man ju inte shoppa nya resor. Vouchers har ju sina begränsningar sålänge vi inte vet när man kan börja resa igen.
 

besj62

Ny medlem
Jag fick en resa till Spanien med KLM för tre personer i juni inställd. Erbjudande om voucher. Jag chattade med deras kundtjänst som bara hade färdiga svar om det var en balanserad lösning i denna situation.
Jag reklamerade till kreditkortsbolaget (Bank Norwegian) och de har preliminärt godkänt reklamationen. Pengarna inne på kreditkortet, men fortfarande med förbehåll att de kan återta beloppet.
 
KLM ändrar nu sin policy och ska börja med återbetalningar, se länk nedan, men bara för flyg som ställts in efter 14 maj. Tolkar det som att beskedet om inställt måste komma efter 14 maj. Frågan är nu alltså om man har framtida bokningar som innehåller avgångar som redan har ställts in, är då knepet att chansa och boka om dessa inom regelverket till avgångar som med största sannolikhet kommer att ställas in? Och sedan begära refound igen då...eller fortsätta att strida och hävda sin rätt

Coronavirus: KLM yields to refunds for cancelled flights
 
Toppen