Senaste nytt

Air France och avbokningar i COVID-spåren

mha321

Medlem
Är det någon som fått något tillbaka från Air France?

Jag fick föst erbjudande om voucher (och nej, ingen bonus upp i värde, utan bara på ordinarie värdet), och när jag påpekade att det inte följde EU-lagen, så slutade de snabbt svara på kommunikation. Idag fick jag, dock bara på telefon, uttryckligen att "Air France avser inte att följa lagen i detta ärende".

Reklamation öppnad hos Amex och de verkar ju i sammanhanget betydligt mer tillmötesgående. Åtminstone än så länge...

Och i relaterad fråga, vet vi om KLM struntar i lagen lika mycket, eller om de är vettigare?
 

Berglund

Medlem
Finns lång tråd på ett stort engelsktalande frequent flyer forum ("de flygandes samtal") som behandlar detta.
Du är inte ensam om din upplevelse och enligt uppgifter ska franska staten enligt uppgifter där ha uppmanat Air France till att inte följa lagen. Detta för att inte riskera att tömma sin kassa helt och hållet. Det verkar som om man är beredda att köpa sig tid, låt gå att det eventuellt kommer upp i EU domstolen, men dit är det många år! Det verkar som om man helt enkelt valt att puffa det problemet på framtiden.

Läser man i tråden på det engelsktalande flygforumet kan man också läsa om hur franska och holländska Amex gått ut med skriftliga direktiv om att charge back / reklamation inte kommer accepteras om flygbolaget i fråga erbjuder en värdevoucher i det här fallet. Helt klart tjänar Amex i såväl Frankrike som Holland väldigt mycket pengar på sina partners Air France / KLM och har valt att hjälpa dem genom att i de här fallen neka charge back / kortreklamationer. Jag är faktiskt förvånad över att svenska Amex fortfarande verkar tillåta reklamationer! Möjligtvis kan det ha att göra med den svenska konsumentkreditlagen och att den kanske på något/några sätt skiljer sig från liknande lagstiftning i de andra länderna?
 

mha321

Medlem
Jag läste något liknande på sagda engelskspråkiga forum också. Och tänkte lite som du -- det kanske gör skillnad i Sverige. Har ingen aning om hur sådan lagstiftning ser ut i andra länder -- men jag trodde den var hyfsat liknande.

Hade de gjort som andra och gett ut en voucher med säg 20% högre värde eller så, så hade jag nog tagit den -- förr eller senare ska man väl åka AF Igen. Någon ränta ska man ha för att man lånar ut sina pengar till dem. Dessutom går vouchern ut om ett år, det gör inte cash... Men nu finns det ingen anledning, de får istället en kund som anser sig vara dåligt behandlad och snarare aktivt kommer undvika att resa med dem i framtiden. Detta trots att en AF voucher ändå känns "hyfsat säker" -- till skillnad från en del andra bolag där man kan räkna att en voucher går till värde 0 när bolaget försvinner.
 

Berglund

Medlem
Dessutom går vouchern ut om ett år, det gör inte cash
Mycket riktigt går vouchern ut efter ett år MEN om man då inte har använt den som betalning för någon resa - DÅ går den plötsligt att lösa in till sitt fulla värde i just sagda, åtråvärda och från början valda betalningsmedel - nämligen - cash!
 
Avbokade en AF/KLM-bokning för en månad sen och fick en voucher direkt. En annan bokning, som var helt avbokningsbar enligt reglerna, som jag avbokade för tre veckor sen har jag inte fått tillbaka pengarna för ännu. Skulle tagit voucher där också.

Tyvärr "straffar" det flygbolagen lite själva genom att jag nu inte har mer pengar att boka nya resor för till längre fram.
 

ZZZebra

Medlem
Mycket riktigt går vouchern ut efter ett år MEN om man då inte har använt den som betalning för någon resa - DÅ går den plötsligt att lösa in till sitt fulla värde i just sagda, åtråvärda och från början valda betalningsmedel - nämligen - cash!

Om AMEX inte vill göra ChargeBack så borde man anföra att de kan ligga ute med pengarna för vouchern, köper man en resa så betalar man beloppet och går vouchern ut och pengarna betalas ut av bolaget så går dem raka vägen till AMEX. (Går bra att byta AMEX mot valfri kreditkortsleverantör).

Nehej, ni på AMEX vill alltså inte heller ligga ute med pengarna, varför tror ni att jag vill det :):p:D
 

Homer

Medlem
Det kom ett officiellt uttalande häromdagen från

Adina Valean EU Commissioner of Transport

“Airlines must refund canceled flight tickets. They can of course also offer a voucher but — and this is very important — only if the customer agrees to accept this. If the customer does not want a voucher or other proposed solution, the company must reimburse.”
 

mha321

Medlem
Det kom ett officiellt uttalande häromdagen från

Adina Valean EU Commissioner of Transport

“Airlines must refund canceled flight tickets. They can of course also offer a voucher but — and this is very important — only if the customer agrees to accept this. If the customer does not want a voucher or other proposed solution, the company must reimburse.”
Precis det som jag hänvisade till när jag fick svaret från dem att de inte har någon avsikt att följa lagen.
 
Toppen