Senaste nytt

Air France eller Iberia till Kuba?

Pandion

Medlem
Funderar på att boka en resa över jul och nyår till Kuba. Alternativet som erbjuds från Europa är då Air France via CDG eller Iberia via MAD.

Tänkte boka resan i Business Class, men har aldrig flugit Business hos AF eller IB. IB har ju ryktet om sig att vara det sämsta reguljära flygbolaget i Europa, iaf när det gäller Economy. Någon som har flugit AF eller IB i C klass och som kan utvärdera?

Priserna är likvärdiga, ca 24 000-25 000 kr tur och retur med Business restricted. Någon som vet om det brukar släppas några specialerbjudanden som gör det hela billigare?
 

Kricka

Medlem
Jag har tyvärr bara flugit Economy till Cuba så jag kan inte säga vilka som är bäst i
Business. Något som kan styra är hur bra connection du kan få då Iberia tidigare
innebar sju timmars layover i ena riktningen. En annan parameter som för min del
skulle påverka valet är om du är medlem i något FFP inom One World eller Sky Team ?
Just nu känns det som om IB är mer strejkbenägna än AF men det varierar.
 

Pandion

Medlem
Tyvärr så är jag varken medlem i något av de FFP inom One World eller Sky Team (om inte ett Iberia Plus kort med basnivå räknas), så FFP spelar inte så stor roll.

AF har mycket bättre connection än IB. Hos IB måste man nu övernatta i MAD i 20 timmar. I och för sig så har vi goda vänner som bor i Madrid, så ett stop over på 20 timmar i varje riktning kan bli en rätt trevlig historia om man har tid med det. Iberia är ca 1000-2000 kr billigare i C, men sen är ju frågan vad det är man får i C klass hos IB...

Är det någon som har provat AF Business produkt eller Iberias på longhaul?
 

Palazzi

Medlem
KLM flyger också till Kuba, via Amsterdam. Priserna ser dock ut att vara samma som hos AF (inte helt oväntat).

Normalt, då FFP inte var det viktigaste, hade jag rekommenderat att testa Virgin Atlantics upperclass med lie-flat från LHR..... Men det finns två klara nackdelar, man måste byta flygbolag för resan ARN-LHR, och runt nyår var deras biljetter mycket dyrare än vanligt.
 

Senator

Moderator
Hej,

Det finns också AC via YYZ om man vill åka Star. Dock osäker om det prisas från ARN, men borde från CPH
 

Pandion

Medlem
Vet att om man skulle flyga via AMS med KLM så var det tidigare inte KLM utan Martinair som opererade flygningen till HAV. Jag har aldrig flugit med Martinair men uppfattade det som ett riktigt charterbolag. Ser på KLM:s hemsida att det nu verkar som att KLM flyger själva till Kuba. Intressant. Ett alternativ skulle vara att flyga KLM ut och AF hem, och se vilket bolag som man uppfattar som bäst? Priset blir nästan det samma som att flyga AF.

Kollade även Virgins upper clas, men det var rätt rejält mycket dyrare. Skall man resa ut 21 DEC och hem 6 JAN så kostar biljetten över 41 000 SEK...

Sedan går Virgin inte från Heathrow, utan från Gatwick, så då skall man också ta sig till London Gatwitck på något sätt? Byta flygplats i London går bort. Det är väl bara DY som flyger direkt till Gatwick? Inte ett så roligt sätt att börja skön julsemester, med att plågas på i norsk boskapsvagn...
 

Pandion

Medlem
Hej,

Det finns också AC via YYZ om man vill åka Star. Dock osäker om det prisas från ARN, men borde från CPH

Har också tänkt på det. Kollade om man kunde hitta bonusbiljetter på den rutten, men det var stört omöjligt.

Då måste man som jag uppfattar det flyga ARN-EWR-YYZ-HAV? Alternativt ARN-LHR/FRA-YYZ-HAV. Har ingen aning om vad den biljetten skulle kosta, men det känns som att transfer i USA går bort av praktiska skäl, och avsluta en lång resa med en 3-4 timmars flight ombord på ett icke longhaul konfigurerat flygplan känns föga lockande... Smidighet och komfort går före att flyga star. Sedan kan jag ju tänka mig att den biljetten inte heller blir speciellt billig...

Det som däremot skulle göra det hela lite mera intressant vore om man kunde få en kostnadsfri stop over New York på vägen ut, det skulle göra det hela betydligt mera intressant!!!
 

Pandion

Medlem
Kollade på AC:s hemsida, och bäst är att flyga ARN-FRA-YYZ-HAV. Till min förvåning så kostade ekonomibiljetten strax under 10 000 SEK tur och retur. På AF och IB tar dom 15 000 SEK för billigaste ekonomibiljetten över jul/nyår.

Fördel med AC är att dom har fully flat beds, men i fiskbensmönster. Skall man resa två och hade det lite romantiskt så passar den C klasskonfigurering inte så bra. Dessutom kostade biljetten i C 36 000 SEK tur och retur...
 

Senator

Moderator
28.000 från LHR skulle kräva övernattning i LON på resan dit, 26.000 från FRA. E90 ner från YYZ är komfortabel. Med tanke på USA embargo av Cuba kan det vara svårt att ha UA flight med. Men prova boka med stopover via Lufthansa.se ARN-NYC-YYZ-HAV och kolla vad du får
 
Toppen