Senaste nytt

Air Canada - vilket plan väljer man i Business?

Big Birger

Medlem
Jag har inte flugit Air Canada, men har bokat deras B777 signature class. Den ser lovande ut.

Har sett att de har fishbone-varianten i A330. Flög motsvarande stolar med Turkish från Istanbul till Seychellerna och var inte speciellt imponerad. Märklig konfiguration.
 

Senator

Moderator
A330, B777, B787?

Vet att a330 kan ha gamla säten osv?

Det beror lite på om du skall åka själv eller inte.
B777 och B787 har inte helt identiska kabiner. Jag tycker B787 är en aningen vassar:
From 787 Dreamliner to so much more
Air Canada - Our Fleet

Jag har flugit båda, som oftast från YYZ till FRA/MUC och har sovit hela vägen så jag har inte så himla bra minne av alla detaljer, men om man reser två och vill sitta i mitten så är distansen mellan platserna lite bättre för samtal ombord B787 jämfört med B777LR/300ER. B787 känns lite nyare och frächare också. Jag tror enkelsäten på båda pekar dessa utåt mot fönstret. En annan detalj jag minns är att bordet på B787 sitter under skärmen medan B777 har den mer klassiska infällningen i stolsarmen. Jag tror IFE är bättre, i alla fall skärmen ombord B787. Skillnaden är störst tror jag om ni åker två och vill prata. Då är inte B777 särskilt bra då den finns en stor fysisk barriär mellan stolarna i mitt så man får luta sig framåt för att höras.

A330 med gamla kabinen bör undvikas om möjligt. Här pekar alla säten inåt mot gången om jag minns rätt.
 

sandek

Medlem
Det beror lite på om du skall åka själv eller inte.
B777 och B787 har inte helt identiska kabiner. Jag tycker B787 är en aningen vassar:
From 787 Dreamliner to so much more
Air Canada - Our Fleet

Jag har flugit båda, som oftast från YYZ till FRA/MUC och har sovit hela vägen så jag har inte så himla bra minne av alla detaljer, men om man reser två och vill sitta i mitten så är distansen mellan platserna lite bättre för samtal ombord B787 jämfört med B777LR/300ER. B787 känns lite nyare och frächare också. Jag tror enkelsäten på båda pekar dessa utåt mot fönstret. En annan detalj jag minns är att bordet på B787 sitter under skärmen medan B777 har den mer klassiska infällningen i stolsarmen. Jag tror IFE är bättre, i alla fall skärmen ombord B787. Skillnaden är störst tror jag om ni åker två och vill prata. Då är inte B777 särskilt bra då den finns en stor fysisk barriär mellan stolarna i mitt så man får luta sig framåt för att höras.

A330 med gamla kabinen bör undvikas om möjligt. Här pekar alla säten inåt mot gången om jag minns rätt.
Åker med sambon. Verkar vara ny a330 jag bokat, då platsbokningen ser ut att vara 1-2-1 där fötter riktas mot fönster.
 

Tamas

Medlem
Jag bumpar denna tråden.
Lyckades byta från TAP LIS-YYZ till AC FRA-YYZ, det blir en B777 med Signature class. Ska flyga med hela familjen, 2 mindre barn som kommer behöva tillsyn.

Finns några bra tips vilka platser man ska föredra?
Just nu tänker jag mittensäten i 2 rader.
 

Senator

Moderator
Jag bumpar denna tråden.
Lyckades byta från TAP LIS-YYZ till AC FRA-YYZ, det blir en B777 med Signature class. Ska flyga med hela familjen, 2 mindre barn som kommer behöva tillsyn.

Finns några bra tips vilka platser man ska föredra?
Just nu tänker jag mittensäten i 2 rader.

Tyvärr är det ganska svårt att hålla reda på barnen över den fysiska barriären i mitten. Jag skulle nästan säga fönsterplats och mittenplats är bättre på samma sida två rader bakom varandra. Alternativt om ni sitter i mitten skulle jag sätta en vuxen på varje sida så man kan hjälpas åt. Det är ingen optimal konfiguration för småbarnsfamiljer. Hur gamla är barnen?
 

Tamas

Medlem
Tyvärr är det ganska svårt att hålla reda på barnen över den fysiska barriären i mitten. Jag skulle nästan säga fönsterplats och mittenplats är bättre på samma sida två rader bakom varandra. Alternativt om ni sitter i mitten skulle jag sätta en vuxen på varje sida så man kan hjälpas åt. Det är ingen optimal konfiguration för småbarnsfamiljer. Hur gamla är barnen?
Barnen blir 4 och 5,5. Jag hoppas de kommer klara sig med IFE :)
Jag hoppades att barriären kan sänkas men det har du rätt i att det är bökigt att gå runt om nåt hjälp behövs. Tack!
 

Senator

Moderator
Barnen blir 4 och 5,5. Jag hoppas de kommer klara sig med IFE :)
Jag hoppades att barriären kan sänkas men det har du rätt i att det är bökigt att gå runt om nåt hjälp behövs. Tack!

Du behöver ställa dig upp och luta dig över ganska långt. Men om ni sitter i mitten men en vuxen på varsin sida så borde det också funka. Vinkeln på fönster/gång alternativet gör det svårt att hjälpa till också. Så när jag tänker genom detta en gång till så är mitt slutliga tips mittenplacering men med vuxna på varsin sida så ni kan lämna stolen och hjälpa till framför eller bakom när det behövs.
 
Toppen