Senaste nytt

Air Canada Signature Suite Toronto: några reflektioner

Senator

Moderator
Vänner,

Förra månaden hade jag glädjen av att testa den relativt nya Air Canada Signature Suite på Toronto-Pearson. Loungen öppnades tidigare under 2018, och är rätt unik då den är till min vetskap, ensam i sitt krav om en revenue biljett för access. Mao, inga besök om den bokas med bonuspoäng något som kan upplevas som lite udda. Det kräver alltså kombinationen av Air Canada operated samt betalning med cash. Mer om detta hittar ni här: Air Canada Signature Suite

Loungen ligger i den internationella delen av Toronto-Pearson. Vad jag uppfattar så får man access om man t.ex. flyger Air Canada vidare till Karibien eller Mexico, men eftersom USA ligger på Trans-Bordersidan går inte detta.

Vi börjar med några nackdelar: det finns inga duschar, eller inte direkt så himla mycket utsikt. För att duscha lämnar man och går till Maple Leaf Loungen. Utöver detta har jag inte så mycket att klaga över, ett par saker var riktigt bra.

Loungen är indelat i vad jag skulle säga är ett par olika avdelningar:
En liten lugn oas precis när man kommer in
En skön, avslappnade del med soffor och fåtöljer
Ett lite arbetsområde
En kombinerat bar och buffé
En restaurangdel

Jag besökte baren och restaurangen under den korta timmen jag var där. Några reflektioner:
1. Baren är bra, men saknar kanske utbudet som i United Polaris. Inte allt var "Top Shelf" men kul med massor av olika fatöl. Jag fick i alla fall en bra Negroni (eller två)
2. Buffématen höll mycket bra kvalité, det jag provade var av FCT nivå
3. Restaurangen var den bästa delen i mitt tycke. Väsentligt bättre än United Polaris, älskade storleken på rätterna och bra service. En detalj som jag tycker var sjukt bra: det finns en bemannad garderob med kvitton på väskorna, och servitören "envisades" med på ett snyggt sätt att ta dit min väska. Med andra ord, ingen restaurang som är fylld med resväskor
4. Servicen var sådär övervänligt kanadensiskt. Men jag tyckte det var härligt, och snittåldern på alla som jobbade var rätt ungt och serviceivern hög. Tror Lufthansa skall skicka några av deras FCT-anställda dit på kurs
5. Jag tycker det är kul när man satsar på produkten och inte bara status. Jag kan inte helt bestämma mig för vad jag tycker om "revenue" mot "miles/poäng". En del av mig anser att betalningsformen inte borde spela någon roll. Samtidigt måste det finnas en (icke publik) anledning till detta.

Så skall ni iväg till Nordamerika på betald Star Alliance Joint Venture biljett så varför inte Air Canada via Toronto? Med tanke på att Lufthansa envisas att skicka en B744 dit, så blir nog mitt val Air Canada tillbaka till Europa i alla fall på mina kvartalsresor dit framöver.

Lite bilder

IMG_2216.jpeg


Den sköna oasen precis innanför dörren

IMG_2215.jpeg


Sofforna och fåtöljerna

IMG_2205.jpeg

IMG_2208.jpeg


IMG_2206.jpeg


IMG_2207.jpeg

IMG_2209.jpeg


Middag i restaurangen. Jag valde:
Bläckfisk
Kyckling

IMG_2202.jpeg

IMG_2210.jpeg

IMG_2211.jpeg

IMG_2214.jpeg


Buffé och en liten snacks i baren¨

IMG_2212.jpeg


Det finns ett samarbete med Moët & Chandon

IMG_2213.jpeg


Sugen på nåt mer?
 

Canadien

Medlem
Det såg ut att vara ganska mycket folk på bilden över sittgrupperna, upplevdes loungen som "full" eller "stökig". Jag tänker på FCT T ex som alltid varit väldigt lugn, avslappnande och glest befolkad när jag varit där.

Av ölen på listan skulle jag rekommendera Creemore Amber.
 

Senator

Moderator
Det såg ut att vara ganska mycket folk på bilden över sittgrupperna, upplevdes loungen som "full" eller "stökig". Jag tänker på FCT T ex som alltid varit väldigt lugn, avslappnande och glest befolkad när jag varit där.

Av ölen på listan skulle jag rekommendera Creemore Amber.

Av ca 10-12 bord till middag var 3 tagna. Av barstolar var 50% tagna. Den delen du tittar på var det flest folk. United Polaris som är väldigt mycket större på Newark kändes väldigt "busy" i jämförelse. Jag var där runt 17.15 - 18.15 när många Europakärror avgår.
 

chazzie

Medlem
Hoppas inte detta blir standard allt för snabbt, dvs. att det blir en fin-lounge för revenue och sen får vi som gillar att åka på poäng samsas i pöbel-loungen :confused:

Edit: Tack för en bra recension!
 

ESGP

Medlem
Intressant, tack för en bra review! Kikade själv på YYZ-CPH via sas hemsida och fick fram följande:
Skärmklipp.PNG

Följande klasser ger tillgång enligt Air Canada: J, C, D, Z, P
Sas plus Saver är med andra ord OK, men inte den dyrare SAS Plus, vad missar jag?
Sedan är ju det här med codeshare och EB-poäng nyckfullt.... 4k i plussaver, 2k i plus... men men
 

Attachments

  • upload_2018-11-7_15-35-46.png
    upload_2018-11-7_15-35-46.png
    184,3 KB · Visningar: 179
Toppen