Senaste nytt

Air Canada - några frågor angående sätesval i Businessclass.

Davvelavve

Medlem
Jag bokade rad 8 mitt platserna efter tips från Youtube. Man har en egen "rad" där om man är två men blir väl kanske svårt att prata med varandra ändå. Det gäller 777-300er.

YYZ-CUN är för mig a330-300 och har 1-2-1, tror det är den man kan fälla mittbarriären något så då är det lämpligt med mittplatser för två.

Funderar med på om man ska ta fönster+mitt på 777an.
 

MrRob

Medlem
Aldrig flugit AC i business men jag bokade tre fönsterplatser 2K, 3K och 4K till mig, frun och en femåring. Verkar inte vara en helt ultimat kabin att åka med mindre barn. Har vi valt bra eller vad säger de mer lärda?
 

Senator

Moderator
Aldrig flugit AC i business men jag bokade tre fönsterplatser 2K, 3K och 4K till mig, frun och en femåring. Verkar inte vara en helt ultimat kabin att åka med mindre barn. Har vi valt bra eller vad säger de mer lärda?

Jag skulle boka två mitten och en fönster. Då kan ni ha barnet mellan er. Nackdelen är att bara en av er har direktaccess till barnet eftersom den andra måste gå runt galley.

Det funkar det ni gör, men det blir nackspärr om ni vill kommunicera.
 

MrRob

Medlem
Jag skulle boka två mitten och en fönster. Då kan ni ha barnet mellan er. Nackdelen är att bara en av er har direktaccess till barnet eftersom den andra måste gå runt galley.

Det funkar det ni gör, men det blir nackspärr om ni vill kommunicera.

Det var precis min ursprungliga tanke men frun föredrar fönsterplatser och jag brukar följa devisen happy wife happy life + så kan jag påpeka att hon fick välja om hon sedan beklagar sig. :)

Måste säga att kabinen verkar vara väldigt trevlig, utöver småbarnaspekten, då varje säte får sin privata lilla sfär när sätena är vinklade som de är.
 

Senator

Moderator
Det var precis min ursprungliga tanke men frun föredrar fönsterplatser och jag brukar följa devisen happy wife happy life + så kan jag påpeka att hon fick välja om hon sedan beklagar sig. :)

Måste säga att kabinen verkar vara väldigt trevlig, utöver småbarnaspekten, då varje säte får sin privata lilla sfär när sätena är vinklade som de är.

Ja du kan fortfarande ge frugan fönsterplats men också med huvudansvar för barnet ;) Du och barnet i mitten och frugan vid fönsterplats på samma rad.
 

Doctor-X

Medlem
Swiss ändrade om i tidtabellen och jag fick inget meddelande alls från SAS. Såg det av en händelse då jag fick mail från Swiss gällande en betald bokning till Miami och gick in och kollade även denna bokning och mycket riktigt så hade vi drabbats av inställda anslutningsflyg.

Plötsligt så hade vi blivit ombokade till morgonflighten kl 07:00 och hade ett litet trevligt uppehåll på över 9h på ditresan och närmare 12h på hemresan. Allt annat än vad vi var sugna på. Ringde in och frågade men de hittade absolut ingenting och jag gick bet också. Fick uppmaningen och att ringa in när det närmade sig slutet på min 15-dagarsombokningsfrist.

Har letat som en galning sedan dess och hittade efter väldigt mycket sökande platser till San Francisco vilket var vår huvudsakliga destination och vi slipper nu betala för biljetter mellan NYC-SFO! :D Ska bara läsa på hur jag avbokar min bokade award med American Airlines SFO-JFK... :oops:

Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: Swiss, Air Canada, SAS
Kabinklass: Business, Plus, Eko
Avreseort: GOT
Destination: SFO
Enkelresa eller Tur&retur: T & R
Antal poäng (per person): 65000 (+ 2st 2-4-1)
Skatter & avgifter (per person): 1555:- inkl. 450:- Star A*-avgift
Antal resenärer: 3
När (avresans tidpunkt): 14 juli 2022 - 1 augusti 2022
Bokad: 24 januari
Hur hittades tillgänglighet: AC Reward Space Researcher, SAS Star Alliance-sökning, Awardfares
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): Behövs inte, kom fram till en fantastisk tjej som var ny på jobbet men som har ringt upp och fixat med min tidigare avbokning, bevakat att mina vouchers kom åter och bokat om så att rätt vouchers användes. Fenomenalt bra gjort av henne och hon gjorde verkligen det lilla extra!

GOT-ZRH Swiss Airbus A220-300 - Business
ZRH-YYZ Air Canada (premiär för oss!) Boeing 787-9 - Business
Layover
YYZ-SFO Air Canada Airbus A330-300 - Business
SFO-YYZ Air Canada Airbus A330-300 - Business
YYZ-ZRH Air Canada Boeing 787-9 - Business
ZRH-ARN SAS Airbus A320neo - Plus
ARN-GOT SAS Airbus A320neo - ekonomi (gick ej att boka även fast det fanns tillgänglig via såväl sas.se som deras Star A* bokningssida. Jag gav upp och struntar fullständigt om vi åker i Plus sista hoppet från Arlanda).

Blir denna resa av nu och inga inställda flyg så är vi mer än nöjda att få komma iväg så här 2 år senare. Det blir även premiär med Air Canada för vår del. Vi har ett 40 min byte i Zürich på vägen dit, men det är precis MCT och det ska gå vägen men blir inget stopp för toabesök och så håller vi tummarna att det inte är några förseningar. Lite i tightaste laget för att jag ska känna mig bekväm, men nu är det bara att gilla läget och hoppas allt går vägen.

Tips bästa sittplatserna på AC som familj på tre personer mottagets tacksamt där det är viktigast att jag och dotter sitter bredvid varandra. Några tips @Doctor-X angående AC till Toronto? Har valt 2A,D,G nu. Rätt val? Kan jag välja något bättre?

@Maja

Jag själv föredrar fönsterplats när jag reser själv någonstans mitt i kabinen. Men reser ni som familj tror jag de valen du gjort är de bästa. När jag reste senast hade de stängt av funktionen så man kunde ta ner avdelaren mellan mittensätena (D och G) pga covid.

Kolla in denna: Seats and Cabins on the B788, B789, and the 777 (3 versions) - Page 2 - FlyerTalk Forums
 

Maja

Medlem
@Maja

Jag själv föredrar fönsterplats när jag reser själv någonstans mitt i kabinen. Men reser ni som familj tror jag de valen du gjort är de bästa. När jag reste senast hade de stängt av funktionen så man kunde ta ner avdelaren mellan mittensätena (D och G) pga covid.

Kolla in denna: Seats and Cabins on the B788, B789, and the 777 (3 versions) - Page 2 - FlyerTalk Forums
Tack för input! Är det så att avdelaren inte går att ta ner så får maken helt enkelt byta plats med dottern och så kan jag prata med henne över gången isf.
 
Toppen