Senaste nytt

Air Berlin till Nordpolen

FF#1

Medlem
Är det inte nått med ETOPS eller vad det nu heter som ställer till det så att man inte utan vidare får flyga hur avlägsna rutter som helst?
Altså att man inte får vara allt för långt från en flygplats om man får tekniska problem?
 

Dr. Miles

Expert
Är det inte nått med ETOPS eller vad det nu heter som ställer till det så att man inte utan vidare får flyga hur avlägsna rutter som helst?
Altså att man inte får vara allt för långt från en flygplats om man får tekniska problem?
Svalbard flygplats (LYR) ligger nog närmast från Nordpolen när Airberlin flyger Düsseldorf-Nordpolen.
Landningsbanan på Svalbard är ca 2.480 m så Airbus A330 bör kunna landa väl? (Jag vet ej om det räcker för A330 som startbanan)
Svalbard Airport, Longyear - Wikipedia, the free encyclopedia
 

mha321

Medlem
Svalbard flygplats (LYR) ligger nog närmast från Nordpolen när Airberlin flyger Düsseldorf-Nordpolen.
Landningsbanan på Svalbard är ca 2.480 m så Airbus A330 bör kunna landa väl? (Jag vet ej om det räcker för A330 som startbanan)
Svalbard Airport, Longyear - Wikipedia, the free encyclopedia
A330-300 kräver 2500m för takeoff, så det är på gränsen. Å andra sidan gäller det väl om den är helt full - med mindre cargo eller färre pax så krävs mindre.
 

Homer

Medlem
Priset börjar från 499 EUR men med det priset kan man antagligen inte se så mycket utanför fönstret.

airberlin press – Special flights: everything's possible!
Airevents :: Rundflüge - Sonderflüge - Streckenflüge | Sightseeing Flights

För €499 får man en plats utan fönster

Polar Basic
You will be sitting on one of our inner seats (D,E,F or G). Whenever possible, you can move around the cabin and have a look through other passengers´ windows and those that are freely accessible.

EUR 666,- (incl. seat reservation)EUR499,- (Special - seat allocation at check-in) Note: Since rows 15 and 20 have no windows, seats 15 and 20 AC/HK belong to Polar Basic category.


Polar Classic
During the whole flight, you will be sitting on your personal over-wing seat in the outer section of our aircraft (rows 21-33), meaning a very good view out. If you wish to sit together, we recommend to combine a window- and an aisle seat for optimal views.

Window Seat (A, K): EUR 1,222Aisle Seat (C, H): EUR 999,- Window + Aisle Seats together (A+C or H+K): EUR 1,888

Polar Premium

During the whole flight, you will be sitting on your personal outer-section seat in the front or rear of the aircraft (rows 2-19, 37-50), meaning an excellent view out. If you wish to sit together, we recommend to combine a window- and an aisle seat for optimal views.

Window Seat (A, K): EUR 1,999,- Aisle Seat (C, H): EUR 1222,-
Window + Aisle Seats together (A+C or H+K): EUR 2,999,- Polar Premium XL
During the whole flight, you will be sitting on your personal outer-section extended-legroom seat in the front or rear of the aircraft (rows 1, 14, 36), meaning an excellent view out. If you wish to sit together, we recommend to combine a window- and an aisle seat for optimal views.


Window Seat (A, K): EUR 2,222,- FULLY BOOKED / WAITING LISTAisle Seat (C, H): EUR 1,444,- Window + Aisle Seats together (A+C or H+K): EUR 3,333,- FULLY BOOKED / WAITING LIST

sitzplanmay09.jpg


Airevents :: Rundflüge - Sonderflüge - Streckenflüge | Sightseeing Flights
 

AABack2ARN

Medlem
Visste inte att Air Berlin hade A330 som är helt charterkonfigurerade? Trodde de hade åtminstone premiumplatser på sina charterdestinationer? Lite surt att flyga dit utan fönsterplats...
 
A

Aurora

Guest
Jeg har aldri helt forstått fascinasjonen for det å fly "over" nordpolen på denne måten. Hva ser man? Ikke noe mer enn man ser på en flyvning over mongolia og atlantern: masse flatmark med snø på, og masse hav. Det er ingen fjell eller daler, det mest interessante vil være isflak med brudd i, og sprekker i isen. Ellers ser man akkurat like mye/lite på en gjennomsnittlig flytur til Longyearbyen (avhengig av vær da :) )
 
  • Gilla
Reactions: fcx
Toppen