Senaste nytt

Air Berlin flög A330 från Arlanda nyss.

011430121

Medlem
Att Air Berlin som är ett bolaget som egentligen att nära bankrott kan sätta in en A330 visar hur dålig SAS (och Norwegian) är på denna linjen. SAS har till och med tagit bort kvällsflyget många veckor under året (till exempel måndager i höst). Ca 12.000 svenskar bor i Berlin och ca 3000 tyskar bor i Stockholm och båda städer anses som mycket attraktiva destinationer bland svenskar och tyskar turister. Även om många tyskar som resa till Stockholm inte bor i Berlin så tror jag dock att dom flesta svenskar åka till Berlin. Marknaden finns alltså, framförallt från Sverige. Jag hoppas verkligen att SAS skärpar sig i framtiden, jag att trött på att åka (eller bokar familjen) via Köpenhamn.
Kanske därför AB, inte går så bra.
Jag kollade på Swedavias hemsida och i dag har AB 5 avgångar mellan TXL och ARN undrar hur beläggningen var på dessa.
Jag tror och hoppas att SAS har gjort en grundlig marknadsundersökning om att flyga lönsamt mellan ARN-TXL.
Alla pax med AB från ARN har väl inte TXL som slut destination? Utan att ha den blekaste aning så tror jag att de flesta skall vidare.
Du skriver 12000 svenskar bor i Berlin, alla skall väl inte till Stockholm när de skall "hem". 3000 tyskar bor i Stockholm är det alla Berlinare?
 

olo

Medlem
Att Air Berlin som är ett bolaget som egentligen att nära bankrott kan sätta in en A330 visar hur dålig SAS (och Norwegian) är på denna linjen. SAS har till och med tagit bort kvällsflyget många veckor under året (till exempel måndager i höst). Ca 12.000 svenskar bor i Berlin och ca 3000 tyskar bor i Stockholm och båda städer anses som mycket attraktiva destinationer bland svenskar och tyskar turister. Även om många tyskar som resa till Stockholm inte bor i Berlin så tror jag dock att dom flesta svenskar åka till Berlin. Marknaden finns alltså, framförallt från Sverige. Jag hoppas verkligen att SAS skärpar sig i framtiden, jag att trött på att åka (eller bokar familjen) via Köpenhamn.
Intressant reflektion. Jag undrar hur stor andel på TXL som är transferpax och hur många som har Berlin som destination. Misstänker att det för Air Berlin även handlar om att skapa marknad för flyg ut från Berlin.

Som en jämförelse till Stockholm-Berlin flyger Air Berlin 4 dagliga flighter på Göteborg-Berlin. SAS har hopplös prissättning via Köpenhamn. De har försökt med direkt weekendflyg i perioder, men har aldrig klarat av att möta Air Berlin med vare sig tider eller priser.

En annan reflektion är att Luleå - Berlin har länge legat på Swedavias topplista över oserverade rutter.
 
Såg info om detta för några dagar sen. Enligt den info skulle de även komma en A330 från DUS idag till ARN utöver den från TXL också från Air Berlin.

Dom va även uppe under både påsk och sportlovet med en A330 på Arlanda som flög till TXL.
 

Dr. Miles

Expert
Mycket pax eller någon "testflygning" ala Swizz B777 på Frankfurt för en stund sedan?

97801b3ce356ad3dd79087f5ff0fe830.jpg

5e5d82ff0552c754661c7fe4aac363a6.jpg
Jag vet inte om Airberlins A330 med reg-nr. D-ALPB är två kabinklass plan eller monoklass plan men om det var monoklass plan, skulle det finnas 336 platser ombord.
 

Johan010

Medlem
Åker med Air Berlin varannan helg, Berlin-Stockholm & retur. Alltid start och laddning i tid, väl omhändertagen av (vacker) personal, fräscha airbus 319/20/21, ok priser, bra tidtabell, god gratis fika. Slår SAS med hästlängder på sträckan. Lufthansa & Ryanair lagt ner (synd). Norweigan dåliga tider och flyger från Schönefeld. Air Berlin är ohotad etta på BER-ARN. En nisch de hittat i tuffa europeiska flygbranschen. Om de står kvar på guldpallen beror helt på SAS. För Lufthansa är väl inte sugna så länge Berlin Brandenburg står ofärdig. Det lär dock dröja.
 

Avgeek

Medlem
Åker med Air Berlin varannan helg, Berlin-Stockholm & retur. Alltid start och laddning i tid, väl omhändertagen av (vacker) personal, fräscha airbus 319/20/21, ok priser, bra tidtabell, god gratis fika. Slår SAS med hästlängder på sträckan. Lufthansa & Ryanair lagt ner (synd). Norweigan dåliga tider och flyger från Schönefeld. Air Berlin är ohotad etta på BER-ARN. En nisch de hittat i tuffa europeiska flygbranschen. Om de står kvar på guldpallen beror helt på SAS. För Lufthansa är väl inte sugna så länge Berlin Brandenburg står ofärdig. Det lär dock dröja.
Däremot är Air Berlin absolut katastrofala när något väl går fel.. tyvärr. Där är den stora skillnaden med SAS som annars är ett rätt enkelt flygbolag att ha att göra med (iaf om man jämför med Air Berlin)
 

Johan010

Medlem
Däremot är Air Berlin absolut katastrofala när något väl går fel.. tyvärr. Där är den stora skillnaden med SAS som annars är ett rätt enkelt flygbolag att ha att göra med (iaf om man jämför med Air Berlin)

Staten (SAS) ställer alltid upp i vårt och torrt. Så är det. De tråkiga med SAS är att de inte har något servicecenter på flygplatser alls i Tyskland. Då bestämmer strikt tysk ordning (Lufthansa) som inte alltid är tillmötesgående.
 

olo

Medlem
Staten (SAS) ställer alltid upp i vårt och torrt. Så är det. De tråkiga med SAS är att de inte har något servicecenter på flygplatser alls i Tyskland. Då bestämmer strikt tysk ordning (Lufthansa) som inte alltid är tillmötesgående.
Nja, inte överallt. SAS har på några (bl.a. Düsseldorf) bytt handlingsbolag från Lufthansa.
 

bossefin

Medlem
Haft två resor ner till Berlin med SAS. Beläggningen har varit rätt ok (min högst ovetenskapliga) bedömning är 70% i Go och 50% i Plus. Men det är verkligen flygplatsen från helvetet...ena gången helt tomt i Security och man fick sitta Airside i en timme och ha tråkigt. Nästa gång (vid samma tid) - världens långsammaste Security köer ut utanför D-terminalen - trots att man fick nöd-fasttrack så var det med nöd och näppe jag kom med.
 
Toppen