Senaste nytt

Agehall's tio budord för resenären

agehall

Medlem
Sedan ett par år tillbaka har jag av och till lovat att sammanställa de visdomsord som ofta yttrats i olika trådar och varav vissa kommit att gå under benämningen "Agehall's budord".

Nedanstående teser är vad jag försöker följa i mitt resande och som helt klart underlättat för mig. Jag ser dessa som en utgångspunkt för hur man ska tänka och agera när man reser. Ibland händer det att man måste avvika från dessa, men då ska man ha en bra anledning och man ska se till att man förstår konsekvenserna.

Sist listar jag även ett par viktiga verktyg som jag anser är något alla resenärer bör behärska och ha tillgång till.

1) Boka aldrig codeshare
Codeshare kan se väldigt oskyldigt ut. Problemet är att hos både Star Alliance och SkyTeam, så är det omöjligt att säga vad en bokningsklass blir hos operating carrier och det är bokningsklassen hos operating carrier som används för tex intjäning av miles/poäng. Det är lätt att man antar att de översätts 1:1, men så är ofta inte fallet och eftersom det inte finns någon publik översättningstabell, så är det omöjligt att veta om det som gällde förra veckan gäller idag också.


Hos oneWorld är situationen något bättre. Där är det selling carrier (dvs vad som står på din codeshare biljett) som gäller för intjäning. Detta gör det otroligt mycket mer förutsägbart för resenären. Det som dock skiter sig, är om man vill försöka uppgradera. I princip verkar det inte gå om man bokat codeshare.


Den enda gång jag kan uppmana någon att boka codeshare, är om man ska flyga inrikes i USA. Då kan det vara lönsamt att boka saker under AA/US-codeshare för att få mer TP. I övrigt ska man hålla sig så långt borta det bara går från codeshare.

Över lag är detta nybörjarfällan nr 1. Många poäng har gått till spillo pga codeshare bokningar...

Vad är codeshare?
Codeshare är när man bokar ett flightnummer från ett bolag (marketing eller selling carrier) men flighten utförs av ett annat bolag (operating carrier). Det är inte alltid helt enkelt för en novis att veta om man bokar codeshare eller inte, men det finns ett par saker man kan göra för att försäkra sig om att så inte är fallet.

Till att börja med har codeshare-flighter ofta fyra siffror i flightnummret medan de som inte är codeshare oftast har tre. Jag vet inte om jag någonsin sett ett tresiffrigt codeshare-flightnummer, men det finns gott om flighter som inte är codeshare men har fyra siffror. Se det som en indikation på att något är värt att undersöka närmare.

Om man är osäker, så ska man titta noga om bokningsdialogen nämner något annat flygbolag. Står det tex SK8001 (SQ) så ska varningsklockorna ringa högt! Kolla med OpenFlights.org och ITA Matrix om det verkligen är en riktig SK-flight eller inte. Hos ITA Matrix kan man specificera operating carrier i sin sökning för att säkerställa att man undviker codeshare.


2) Boka den klass du vill resa i


Räkna aldrig med att du kan uppgradera. Om du vill sitta i business, så ska du därför boka business. Om man lyckas uppgradera så är det en bonus och något man ska vara tacksam för, inte se som en gudagiven rättighet.

Även om många bolag säljer uppgraderingar för pengar eller poäng, så är det inget man ska räkna med att man kan få ta del av. Man ska inte heller räkna med att få poäng för den uppgraderade klassen om man krediterar till ett annat frequent flyer-program än det opererande bolagets program. Som exempel; om man betalar för att uppgradera till business på LH men krediterar till EB, så kommer inte EB att få reda på att man betalat för uppgraderingen och därmed får man bara poäng för economy.

Om man lyckas uppgradera, är tumregeln att man kan förvänta sig poäng/miles för den uppgraderade klassen om man betalat med pengar men inte om man betalat med miles/poäng. (Allt förutsatt att man krediterar till det opererande bolagets bonusprogram!) Ibland sker det dock misstag, men de faller under punkt 10 nedan.


3) Kundtjänst har ingen koll


Många förleds att tro att bara för att flygbolagets kundtjänst säger A eller B, så är det ett axiom. Så är oftast inte fallet. Kom ihåg att de flesta som sitter i kundtjänsten har aldrig någonsin gjort det många av oss här gör på veckobasis. De har ingen aning om hur många poäng du får när du bokat en Swiss codeshare på Thai-metall till Bangkok och krediterar poängen till EuroBonus. Även om de kanske inte ljuger medvetet, så är deras svar sällan korrekt och baserat på fakta.


Fråga istället här på forumet så kommer du att få ett korrekt svar om det går att få fram. Det vi däremot inte kan hjälpa dig med är tex att boka om en bokning - då måste du prata med bolaget du bokat hos. De kan även, enklare än vad vi kan, upplysa om ev kostnader för en ombokning.


4) Fråga först, boka sedan


Om du bryr dig om intjäning av miles/poäng, fråga på forumet innan du bokar. När du bokat kan vi bara tala om vad du gjort fel, en det är troligen för sent att göra något åt det.

Det underlättar ofantligt ifall du direkt, när du ställer frågan, anger så mycket information som möjligt. Bokningsklass (som i princip aldrig är C eller Y - det är i 99% av fallen kabinklassen!) pris och rutt är en bra start. Då kan vi oftast klura ut vilken faktiskt fare du har bokat och därifrån komma fram till vilka regler som gäller etc. Var dock mycket försiktig med att posta bokningsreferenser och biljettnummer på forumet! Om obehöriga har tillgång till dessa är det trivialt att sno din biljett!


5) Undvik resebyråer!


Resebyråer tillför inget. Snarare lägger de sig som en våt filt mellan dina önskemål och flygbolagen. De försöker ofta göra egna "smarta" optimeringar av reserutter vilket resulterar i att du inte får det du vill. Jag har själv exempel där en relativt enkel bokning (8-9 sektorer) tog 20 mail att reda ut innan jag fick de flighter jag frågat efter (med datum, tid och flightnr!) från början eftersom resebyrån hela tiden tyckte de kunde hitta "bättre" alternativ.


Dessutom är det så att om något händer under resan, så är det resebyrån som är din primära kontaktyta, inte flygbolaget. Detta kan göra saker ganska mycket mer komplicerade... Dessutom tar resebyråer ofta avgifter för ombokningar som borde vara gratis. Det är inte heller ovanligt att skatter och avgifter inte återbetalas ifall en ombokningsbar biljett avbokas.


Och vad du än gör - låt ALDRIG en resebyrå lägga in dina Frequent Flyer-nummer i bokningar. Gör det istället själv via flygbolagens hemsidor.


6) Boka alltid direkt hos flygbolagen


Istället för resebyårer rekommenderar jag starkt att man bokar direkt hos flygbolagen. Om något händer och man behöver bokas om, är det mycket enklare att hantera situationen direkt på flygplatsen. Detta kan spara mycket stress. Flygbolagen tar ofta ut en liten bokningsavgift om man ringer in, men det kan det vara värt eftersom man, enligt min erfarenhet, får det man ber om, både med avseende på routing och bokningsklasser.

En fälla som många faller i, är att man av vana bokar sina resor på tex sas.se. Detta är jättesmidigt om man ska flyga med SAS, men om man tex ska till Singapore och knappar in ARN-SIN på sas.se så får man upp förslag på ARN-CPH-SIN. Nu ska varningsklockorna ringa - det är codeshare CPH-SIN!

I det här fallet kan det innebära att man i slutändan inte får några som helst poäng för CPH-SIN till EuroBonus.

Personligen försöker jag alltid boka via det flygbolag som flyger längsta sträckan och även (givetvis) boka så att jag inte får med codeshare-segment.

7) Du blir alltid lurad av hyrbilsfirmor


Hyrbilar är en djungel som får flygbiljetter att framstå som triviala. Det verkar omöjligt att hyra en bil där man inte blir lurad på något sätt genom bolagens olika up-sells.


Man ska akta sig noga för 3dje-parts firmor där man får en voucher för inlösen. Ofta tillkommer någon försäkring eller så hävdar bolaget att vouchern inte täcker hela beloppet. Det händer även att man inte alls får den typ av bil man bokat. e-bilhyra.se tycker tex att en cab kan vara en bil med fast monterat tak.


8) Status bygger på intjäning, inte saldo


Status hos alla program bygger på hur många poäng/miles man tjänat under en viss period. Saldo har inget med saken att göra. Din status påverkas alltså inte av att du använder miles/poäng.

Det absolut vanligaste är att FFPs använder ditt medlemsår (ex SAS EB och BA EC) eller kalenderår (ex AF/KLM FlyingBlue) för att beräkna hur mycket du tjänat in och vilken status du har uppnått. Medlemsåret beräknas vanligtvis från den månad du gick med och 12 månader framåt och dess startpunkt kan normalt sett inte ändras. Det bör inte heller spela någon roll från och med år 2 så länge du flyger tillräckligt. En del program (Emirates Skywards) använder ett rullande medlemsår och tittar alltid 12 månader bakåt för att bedöma status.


9) Förutsätt inget - kolla upp reglerna!


"Assumptions is the mother of all fuckups." Läs på innan du bokar! Sök igenom forumet med google och fråga i en ny tråd om du inte hittar svaret. Det är på tok för ofta som medlemmar här frågar om poängintjäning eller biljettregler mm långt efter att de bokat, då det egentligen är helt irrelevant att fråga eftersom allt är bokat och inte kan ändras.


10) Bara för att något stämmer en gång behöver det inte alltid stämma...


Bara för att Kalle förra veckan fick 100p för att flyga xxx-yyy så behöver det inte innebära att du får 100p för att flyga samma sträcka. Kolla upp vad som gäller för dig och med dina förutsättningar.

Här har vi också några underpunkter som förtjänas att behandlas separat:
10.1) Tolka information rätt och inte fördelaktigt
Övertolka inte bokningssiffror från ExpertFlyer. Om det står C9 så innebär det att bolaget vill sälja minst 9 stolar till i bokningsklass C. Detta innebär inte att det nödvändigtvis finns så många stolar lediga - det är fullt möjligt att bolaget vill överboka flighten. Likaså, om ExpertFlyer visar J4 C3 R1 I1 så innebär det inte att det finns 4+3+1+1=9 stolar lediga utan ska snarare tolkas som att det troligen finns max(4,3,1,1)=4 stolar lediga. (OBS! Det kan dock finnas antingen fler eller färre faktiska stolar lediga, beroende på hur bolaget vill överboka...)


10.2) OptionTown - vad är mina chanser!?
Ofta frågar personer som vill testa OT eller som redan betalat till OT, vad deras chanser att få igenom uppgraderingen är. De brukar ofta fråga efter bokingsläget eftersom de tror att detta är en indikation på hur det hela ska gå. Här är ett par problem med detta:

  • Det finns inga direkta belägg för att bokningsläget påverkar chanserna.
  • Om man inte vill riska €5 för att testa OT, så kanske man ska boka den kabinklass man vill resa i direkt så man slipper chans-momentet
  • Om man nu tycker bokningsläget är viktigt så borde man ha skaffat ExpertFlyer och kollat upp det själv. (Finns även gratissiter där man kan kolla upp det!)

Verktyg
Det finns ett antal verktyg som man behöver känna till och använda. De flesta finns väl beskrivna i olika trådar så därför punktar jag bara upp de viktigaste och lämnar som övning till läsaren att hitta relevanta trådar på forumet:
  • ITA Matrix - Hitta rutter, priser och biljettregler.
  • ExpertFlyer - Kolla upp priser, biljett- och routingregler.
  • openflights.org - Kolla upp vilka bolag som flyger vart.
  • EU261/2004 - Läs på dina rättigheter!
  • businessclass.se - Här får du svar på allehanda konstiga frågor!

Epilog
Jaha, det verkar kanske lite självgott att skriva egna budord. Syftet med dessa är inte att läxa upp någon eller att försöka verka viktig. Detta är en sammanställning av ett antal punkter som under sista åren ofta upprepats av mig och andra på forumet. Många problem och frågor som beskrivs här, kan spåras till att man i något läge ignorerat någon punkt ovan utan att ta hänsyn till konsekvenserna.

Jag hoppas personligen att många här får nytta av dessa punkter och att det leder till ett bättre, mera medvetet resande.
 
Last edited:

Homer

Medlem
Fast det är ju bara 9 budord, för 5 och 6 säger ju samma sak och kan slås ihop till ett ;)

För övrigt gäller ju det hotell också, bokar man via resebyråer ska man inte förvänta sig
att få lojalitetspoäng eller förmåner.
 
Toppen