Senaste nytt

Agehall's tio budord för resenären

agehall

Medlem
12. Udskriv altid papirkopi af din billet og rejs med den. Skriv evt. noter på den så alt er samlet et sted.

Jag vet att många flygplatser vill se en "biljett" för att släppa in en. Min erfarenhet är dock att man lätt kommer förbi detta, iaf i Afrika. Jag hade aldrig med mig papper utan hävde mig bara fram och det fungerade.
 

nilsson

Medlem
Jag vet att många flygplatser vill se en "biljett" för att släppa in en. Min erfarenhet är dock att man lätt kommer förbi detta, iaf i Afrika. Jag hade aldrig med mig papper utan hävde mig bara fram och det fungerade.

Det är väl global regel #1 , ha rätt hudfärg och kön. Fast just i det här fallet så är biljettkravet bara en ursäkt för att hindra folk att bosätta sig i terminalen.
 
Lav en fotokopi af dit CC og underskriv en erklæring med kuglepen på kopien at du giver fuldmagt til XXX at rejse ved hjælp af betaling med dit kreditkort. Evt. inkluder kopi af dit pas.

Det är inte heller det särskilt realistiskt när jag sitter i Stockholm och resorna oftast är lite här å var i världen, typ EWR-GRU eller SIN-LHR. Buda runt intyg är ingen höjdare... :)
 

pep

Medlem
"....Buda runt intyg...." Hahaha, her må jeg give op. Mitn svenske er ikke godt nok (jeg er født i Jylland). Men hvor jeg har været her i Afirka fungerer det omend det er lidt besværligt... Gode eksempler er Rwandair, KQ, ET, og fly540. QR og TK spørger aldrig: alle kan rejse på mit cc - even myself! - jeg mener det er fordi jeg er *A og QR-elite ?
 

Dr. Miles

Expert
Inlägg från: http://www.businessclass.se/forum/t...att-förstå-problemet.19330/page-3#post-273414
Jag skulle vilja hävda att risken att du blir lämnad vind för våg ökar ju längre bort från Sverige du bokar biljetten. Jag ringer hellre till resebyrån i Uppsala än flygbolaget i Chennai.
Bokar man med ett flygbolag i Chennai så är det ganska stor chans att du flyger dit också.
Om du har problem med bokningen under tiden svenska resebyrån inte är öppen, står du där ofta utan lösning. Det var det som @agehall och jag vill poängtera. Om man reser inom Europa är risken att hamna i en sådan situation mindre.
Vill du boka en billigare biljett (än hos flygbolaget) genom en resebyrå är det självklart ditt val, ingen säger att du inte får göra det. Vi vill bara informera om eventuella risker.

Det här är inte en resebyråbokning men man kan få liknande problem när man bokar genom en resebyrå (eller hos andra flygbolag än opererad flygbolag).
[Case] Ombokning av bmi bonusresa efter tidtabellsändring
 

fly4fun

Medlem
Inlägg från: http://www.businessclass.se/forum/t...att-förstå-problemet.19330/page-3#post-273414

Bokar man med ett flygbolag i Chennai så är det ganska stor chans att du flyger dit också.

Nej, vad jag avsåg med Chennai var ett flygbolag som lagt ut sin support till Indien, vilket inte är helt ovanligt. De flesta flygbolag har inte heller öppet 24/7. Så jag står fast vid mitt ord. Bokar mycket hellre hos en svensk resebyrå i Uppsala än ett Amerikanskt med supporten i Indien.
 

agehall

Medlem
Fast flygbolagen behöver inte ha öppet 24/7 (även om de flesta större, inkl SAS, har det. Iaf för status-pax). Det räcker med att man pratar med dem vid deras incheckningsdisk på den flygplats man ska resa från. De löser problemen om flygbolaget äger bokningen.

Att ha bokat genom flygbolagen har räddat mig ur knipor ett antal gånger där mina kollegor har haft betydligt svårare att få något åtgärdat eftersom de bokat via resebyrå. Deras ombokningar har dessutom oftast kostat ungefär lika mycket som att köpa en ny biljett eftersom de fått ringa dyra telefonsamtal från konstiga länder till resebyrån hemmavid.
 
Toppen