Senaste nytt

Agehall's tio budord för resenären

rvarttinen

Medlem
Det där är är ju faktiskt fel, för Sky Team är det ju precis som med OneWorld marketing carrier som bestämmer intjäningen.
Det är enbart Star Alliance som är avvikande.
....
Precis, själv nyttjat detta: flugit Etihad med Air France flight nummer och fått poäng på mitt konto på Flying Blue.
 
Precis, själv nyttjat detta: flugit Etihad med Air France flight nummer och fått poäng på mitt konto på Flying Blue.
Hur funkar det när Etihad inte är med i skyteam?
För mig blev det tvärtom. När air france bokade om mig till två BA-flighter fick jag ändå credits för de ursprungligt bokade AF-flighterna (även om jag fick skriva till dem och be dem kreditera mig).
 

rvarttinen

Medlem
Hur funkar det när Etihad inte är med i skyteam?
För mig blev det tvärtom. När air france bokade om mig till två BA-flighter fick jag ändå credits för de ursprungligt bokade AF-flighterna (även om jag fick skriva till dem och be dem kreditera mig).
Nej, det är sant, Etihad är inte med i Skyteam. Men Eithad och Air France har en s.k. 'code share', en slags deal mellan just de bolagen, och dit vi planerade att åka så fungerade det; Air France hade då ingen linje till Abu Dhabi och inte heller till vår slutdestination. I och med att flygningen utgick från Paris med Etihad så gällde reglerna för deras 'code share' och gick att boka på Air France bokningssida (för den intresserade så var det: ARN - CDG - AUH - MLE och retur samma väg, i C).

Har ingen bra förklaring på hur code share ska beskrivas, kanske någon annan här på forumet?

Jo, Air France kundtjänst kan vara frikostiga och svarar oftast snabbt. De är ofta måna om oss resenärer ...
Har själv fått kreditering på olika saker även om det skulle varit tveksamt om jag verkligen skulle haft det ...för vilket jag är tacksam. :)
 

agehall

Medlem
Det där är är ju faktiskt fel, för Sky Team är det ju precis som med OneWorld marketing carrier som bestämmer intjäningen.
Det är enbart Star Alliance som är avvikande.

Det är möjligt att det inte stämmer längre för skyteam. Det som egentligen borde stå med under den punkten, och som gäller alla allianser, är ”boka aldrig codeshare om du inte förstår exakt vad det innebär”. Tex kan codeshare inom OW förstöra möjligheter att uppgradera samtidigt som det ibland kan öppna oanade dörrar.

Hela poängen är just att om man inte har stenkoll så ska man undvika codeshare eftersom det kan ge väldigt oanade konsekvenser.
 

Jonas C

Medlem
Flög codeshare för ett par veckor sedan. ARN-FRA på Lufthansa i Business Class bokad som SAS Plus Full Flex med SK-flightnummer. Bokningsklass C på SAS vilket är den högsta bokningsklassen. Hos Lufthansa är J den högsta bokningsklassen i Business Class, så var lite osäker på om jag skulle få poäng för flygningen eller inte då det ofta är konverteringen av bokningsklasser som ställer till det med poängen på codeshare. Till min stora lättnad dök den upp på TK-kontot som LH808 och bokningsklass C.

Flög däremot Austrian Airlines bokad som codeshare med Croatia Airlines. Fick inga poäng för den flygningen på mitt TK-konto. Däremot gick det att efterregistrera flygningen på EuroBonus och Miles&More.
 

MartinH

Medlem
Flög däremot Austrian Airlines bokad som codeshare med Croatia Airlines. Fick inga poäng för den flygningen på mitt TK-konto. Däremot gick det att efterregistrera flygningen på EuroBonus och Miles&More.
Precis så, har flugit många ggr på billiga Lufthansabiljetter som ger 0% till Aegean (Aegean guldkortet har använts vid incheckning o lounge). Har alltid funkat att efterregistrera till SAS Eurobonus.
Jag har några kollegor som jag försöker hjälpa att migrera från Aegean till SAS guldkort. Helt plötsligt vill jag boka dem på billiga Lufthansa bokningsklasser...:rolleyes:
 

FFlash

Medlem
Flög däremot Austrian Airlines bokad som codeshare med Croatia Airlines. Fick inga poäng för den flygningen på mitt TK-konto. Däremot gick det att efterregistrera flygningen på EuroBonus och Miles&More.

Hmm... fungerar detta verkligen? Om jag förstod rätt så hade du försökt kreditera det där på TK, dvs lagt in TK numret. Hur i världen kan det sedan vara möjligt att regga på nåt annat program.

Som exempel, jag skulle då gärna vilja spekulera med mitt P-klass upggraderade TK biljett (som är nu alltså uppad till J) genom att försöka kreditera till SK (dit jag behöver miles för status) som annars som P-klass skulle ge 0%, men i förhoppningen att system skulle krediteras "felaktigt" som J-klass hos SK - skulle det inte göra det så skulle jag kunna gå tillbaka till TK och kreditera där de få poängen.
 

agehall

Medlem
Hmm... fungerar detta verkligen? Om jag förstod rätt så hade du försökt kreditera det där på TK, dvs lagt in TK numret. Hur i världen kan det sedan vara möjligt att regga på nåt annat program.
Ibland. Det som ibland verkar hända är att om krediteringen ger 0p så markeras den aldrig som krediterad och sedan kan man kreditera den till ett annat bolag.

En stor varning är dock på sin plats här - det är högst osäkert om detta är systematiskt eller om det bara går "fel" ibland. Dvs det är inget man ska förlita sig på om man verkligen vill ha poäng från en biljett.
 
"Och vad du än gör - låt ALDRIG en resebyrå lägga in dina Frequent Flyer-nummer i bokningar. Gör det istället själv via flygbolagens hemsidor."

Jag läste precis igenom budorden ännu en gång, alltid bra att ta sig tiden lite då och då. Såg ovan kommentar och undrar bra vad exakt är anledningarna? Jag får alltid in mina flights direkt i apparna på både SAS, BA och codeshares(jag vet, inga codeshares men ibland måste man) samt Norwegian.
 
Toppen