Senaste nytt

Affärer/sajter som tar emot AMEX

ekf

Medlem
Det där avråder jag skarpt ifrån. Det är inte första gången Amex hör talas om Paypal, tvärtom är de mycket bekanta med företeelsen. Att vara ”smarta gubben” är inte så fiffigt i det här fallet.
Registreras den typen av transaktioner annorlunda än vanliga köp via Paypal? Jag använder Paypal med underliggande Amex titt som tätt för att betala med.
 

mha321

Medlem
Registreras den typen av transaktioner annorlunda än vanliga köp via Paypal? Jag använder Paypal med underliggande Amex titt som tätt för att betala med.
Amex får säkert en hel del information från PayPal om transaktionen. Definitivt om mottagaren är business eller personal. Men troligen också namnet på mottagaren. Och sedan först det mycket statistisk analys (förlåt, machine learning ska vi kalla det nu) på datan.

Som så ofta så gäller nog att om man använder PayPal ofta och till olika mottagare är det nog lugnt, särskilt om det är till företag och inte personer.

Däremot om man tex aldrig eller sällan använder det och sedan plötsligt för en ovanligt stor transaktion, och dessutom till privatperson, då slår nog systemen till och man får en flagga. Och så fort man har det så kollas allt upp i detalj.
 

Berglund

Medlem
Registreras den typen av transaktioner annorlunda än vanliga köp via Paypal? Jag använder Paypal med underliggande Amex titt som tätt för att betala med.
Nu hann @mha321 svara bra ovan, men kort svar: ja.

Hos Paypal finns det två typer av betalningar, dels den där du betalar för varor och tjänster och dels den där du betalar till ”vänner och familj”. En av dessa ska du vara mycket restriktiv med att använda...
 

ekf

Medlem
Hos Paypal finns det två typer av betalningar, dels den där du betalar för varor och tjänster och dels den där du betalar till ”vänner och familj”
Ja, så långt är jag med, jag har bara handlat varor och tjänster via Paypal. Däremot har jag sålt saker via tradera och fått betalt via Paypal, funderar lite på vilken kategori det trillar in under och hur rapporteringen skulle skilja sig. Jag är ju inte näringsidkare.
 

mha321

Medlem
Ja, så långt är jag med, jag har bara handlat varor och tjänster via Paypal. Däremot har jag sålt saker via tradera och fått betalt via Paypal, funderar lite på vilken kategori det trillar in under och hur rapporteringen skulle skilja sig. Jag är ju inte näringsidkare.
Om du använder deras betalningslösning (och inte gör upp något vid sidan av), så är det väl så att köparen betalar till Tradera i ett steg, och i ett senare steg gör Tradera en utbetalning till säljaren. I det fallet är köparens transaktion en transaktion mot en handlare. Det borde synas på utdrag från Paypal -- står det att pengarna har kommit från köparen (med dess epostadress som avsändare) eller från Tradera?

(Sedan finns det en skatteaspekt på det där med att vara näringsidkare eller inte, men det är i sammanhanget ointressant)
 

ekf

Medlem
Om du använder deras betalningslösning (och inte gör upp något vid sidan av), så är det väl så att köparen betalar till Tradera i ett steg, och i ett senare steg gör Tradera en utbetalning till säljaren.
Jag skaffade mitt konto innan Traderas betallösning fanns, så jag blev aldrig enrollad till den när den introducerades. Så när jag fått betalt har köparen klickat på någon länk som de fått från Tradera för att betala till mig, och jag såg då köparens namn som avsändare hos Paypal.
Men numera har jag enrollat mitt Traderakonto till deras betallösning, men inte fått betalt via den än. Pengarna ska nu i fortsättningen komma till mitt bankkonto av Tradera som du säger, och köparen betalar väl då till dem.

Nåja, nu är vi lite väl OT så släpper det nu.
 
Toppen