Senaste nytt

Affärer/sajter som tar emot AMEX

Niclas.J

Medlem
Vad jag vet så är det så. Det kan säkert finnas undantag, men rent praktiskt sett så kräver väl debit-kort online-transaktioner och därmed ska de inte ha präglade siffror eftersom det då går att köra offline med korten.

Oavsett, var sjutton har ni tankat??? Har aldrig haft problem med AmEx på mackar i USA och jag har kört rätt många mil i en hisklig massa delstater.

Debit-kort kräver inte per automatik online-transaktioner. Däremot gör "ungdomskort" det, som t ex Maestro och Electron.

Detta var på en ensam mack mitt i öknen, minns ej vilken. Enda gången jag råkade ut för det.

Gällande just präglade eller trycka siffror så har jag märkt att Nordea nu skriver ut på alla kort huruvida det är Debit eller Kredit. Kan säker ha att göra med att det fungerar lite olika i olika länder, och för att folk inte ska råka ut för samma sak som jag (att debitkort av vissa kan tolkas som ett kreditkort).

På mitt Amex står det CREDIT i liten text på baksidan.
 

Bankiren

Medlem
Gällande just präglade eller trycka siffror så har jag märkt att Nordea nu skriver ut på alla kort huruvida det är Debit eller Kredit. Kan säker ha att göra med att det fungerar lite olika i olika länder, och för att folk inte ska råka ut för samma sak som jag (att debitkort av vissa kan tolkas som ett kreditkort).

Det är reglerat i lag, alla kortutgivare måste göra det sedan ett tag tillbaka. Kommer inte ihåg när det infördes, men kanske 2017?
 

Niclas.J

Medlem
Det är reglerat i lag, alla kortutgivare måste göra det sedan ett tag tillbaka. Kommer inte ihåg när det infördes, men kanske 2017?

OK, där ser man! :) Tack för info. Bra i vilket fall!

För att knyta an lite till topic så noterade jag att jag bara i augusti betalat via iZettle nio gånger. Blomsteraffär och järnhandel på landet samt lite öl i ett evenemangstält sticker ut som ställen som normalt sällan tog Amex tidigare.
 
Jag fick följande svar från Willys idag på frågan vilka av deras butiker som accepterar AMEX:
"Förutom Willys Lidingö tar vi AMEX på:
• Willys Karlstad
• Willys Märsta
• Willys Alingsås
Jag önskar dig en bra dag. Med vänlig hälsning Mikael"
Hade man kunnat åka ut till Willys Lidingö och köpt presentkort som man sedan använder i andra Willys-butiker eller finns det några hinder här? (Ja, jag vet att presentkorten blir värdelösa om Willys går i konkurs).
 

Niclas.J

Medlem
Lite ställen från den senaste månaden:
Restaurang SAK i Göteborg
Lunchrestaurangen i hotel Opera Göteborg
Nettbuss
Liseberg
Webhallen
The Concept Göteborg
Lounge(s) Göteborg
Tempo Örgryte (aldrig tidigare kunnat betala med Amex i en Tempo)
P-automaterna i Nordstan
P-appen i Oslo kommun (relativt hög acceptans av Amex i Oslo överlag)

/N
 
Toppen