Senaste nytt

Aegean Stockholm - Athen med 75 min boarding

micsjo

Medlem
Åkte till kund 24/7 med A3 ARN-ATH. Dyr biz-biljett för kunden ville hålla sig flexibel men det är kundens val.

Försenad 90 min pga sen inkommande. På sommaren är det ändå lite förväntat till södra Europa.

Eftersom Arlanda bygger om blir det bussgate. Det leder till den l-å-å-å-ngsammaste boardingen jag varit med om. Det tar 75 min att boarda 100 personer. Och det är bara in till gate. Inte ens till bussen. Förstår inte varför personalen måste ha kunddialog sedan telefonkonferens och därefter internkonferens i gaten för varje passagerare. Varje. Boardingkort, blippa, klart för bövelen!

Så vi blev en timme till försenade...

Men biz på A3 var ändå lite bättre än förväntat. Hade väntat mig busstransport inom Europa.

Den superlångsamma boardingen, helt utan prio, ledde till att sista ~30 fick handbagaget taggat och fick lämna eftersom det inte finns plats. Jag som då kommer nästan sist förväntar mig att bli av med handbagaget men, häpp, biz levererar. De har sett till att det finns plats för handbagage i biz även om resten är fullt! Sas - något att lära i plus! Låt inte eco ta bins från plus!

Sedan är vi 8 i biz med riktig seatblock. Också skönt men man kan ju få det med luftwaffe också.

Men jag vet inte om luftwaffe har sådan koll på gardinen! Helt fördraget, vissa försök till toa-spring från semestrande svenskar blev rätt bryskt avvisat. Väldigt skönt med tanke på att jag behövde jobba in flight med förberedelser för kund.

Maten hade jag förbeställt, det kan man om man bokar direkt hos A3. Ingen revolution så klart men en anständig flygande havsaborre i låda är minsann inte fy skam.

Sjukliga mängder dricka erbjöds men jag begränsade mig till måltidsdryck. Ljus lager vid namn Alfa. Habil pilsner av standardtyp.

Framme i ATH får endast biz kliva av. Egen buss för alla 8 i biz. Ingen annan släpps av. Bra värde där, jag är incheckad på mitt hotell 2 mil bort innan sista passageraren har fått sitt bagage ens.

Så all in all - A3 biz intra Europa, bra biz value även om den är dyr. Om de bara kan sparka på Menzies på ARN så de rappar på lite.
 

palmen

Moderator
Boarding på Aegean i Stockholm tar alltid 30-45 minuter, är väldigt segt. Brukar vara stor klunga så prio boarding inte kommer fram och folk som inte ska boarda försöker boarda mm.

Aegean Business är bland de bättre i Europa enligt mig.
 

Alf

Medlem
Härligt att läsa om att det finns möjlighet till bra flyg med den gamla hederliga businessklassen även inom Europa. SAS Plus inom Europa är ett skämt i alla sina delar.
 
Min högst personliga åsikt är att det inte borde få lov att kallas businessclass om det är vanliga ekonomisäten som erbjuds, även om man får seat-block.
 
Toppen