Senaste nytt

Aegean Miles&Bonus intjäningsfrågor tråden

palmen

Moderator
Tack för den länken! Med andra ord skulle hon kunna få Gold om vi hinner klämma in en långresa som ger 200%, antingen i Economy eller Business.

En sak till, jag kommer nog aldrig få EBG med mitt resemönster. Har ingen lust att skaffa Amex Elite heller då jag redan har Amex Platinum, Amex SAS Premium och MC SAS Premium.

Skulle det vara enklare för mig att skaffa Aegean Miles and Bonus för att nå guld tro? Kommer flyga en del till Grekland och försöker flyga *A generellt. Blir väl en del weekends inom Europa per år och 1-2 långflygningar. Tack!

Aegean är ett riktigt bra program om man enkelt vill nå status. Och SAS är en sweetspot med intjäning då man tjänar bra med poäng på SAS flighter. Så jag tcyker absolut ni ska utvärdera detta alternativ om det gör att hon kan bli guld inom Aegean. Det är trots allt bättre att vara guld på aegean än silver på SAS.
Flyger man inte så mycket så är det inte från just flyg man får mest poäng till Eurobonus, det kommer oftast från kreditkort, inbjudningar, shopping portla mm. Det är inte heller helt fel att sprida "riskerna" i olika bolag. Aegean är som sagt mycket bra för att ta ut billiga awards one way i delar av världen.
 
Last edited:
Lite mer funderingar..

Har bestämt mig för att försöka få guld på Aegean jag med. Kommer få in runt 9000 miles i höst genom resa Paris samt NYC fram och tillbaka (100% miles enligt tabellen). Så kanske kan jag nå silver nästa år nån gång och försöka mot guld.

Är lite osäker på vad detta betyder på Aegeans sida med poängtabeller dock:

"The booking class indicated on the ticket may not match the class used to count the miles."

Gjorde en provsökning på business med SAS ARN-EWR-ARN för att kolla, då står det klass Z på ditvägen och klass H tillbaka. Med andra ord bara ena vägen som ger 200% poäng eller? Hur ska man göra för att med säkerhet boka så man får korrekt antal poäng? Samt, spelar det nån roll om jag bokar en awardresa i business med 2-4-1 eller blir det då annan bokningsklass som inte ger några miles? Tack!
 
Är lite osäker på vad detta betyder på Aegeans sida med poängtabeller dock:

"The booking class indicated on the ticket may not match the class used to count the miles."
Jag tror de menar codeshare, t ex om du köper en biljett av SAS (marketing carrier) som ställs ut av SAS (biljettnumret börjar på 117) men sedan är det t ex Lufthansa (operating carrier) som utför själva flygningen. Codeshare ska du undvika om du inte har 100% koll på vad det innebär!

Gjorde en provsökning på business med SAS ARN-EWR-ARN för att kolla, då står det klass Z på ditvägen och klass H tillbaka. Med andra ord bara ena vägen som ger 200% poäng eller?
Är du 100% säker på att det stod "SAS Business" på hemresan? Jag tror du har blivit lurad av webbsidans mindre smarta layout där SAS Go-biljetter ibland dyker upp i kolumnen längst till höger.

Hur ska man göra för att med säkerhet boka så man får korrekt antal poäng?
Med SAS är det enkelt, ekonomi ger alltid 100% och SAS Plus/businessclass ger alltid 200%, oavsett var du köper biljetten (codeshare undantaget!).

Samt, spelar det nån roll om jag bokar en awardresa i business med 2-4-1 eller blir det då annan bokningsklass som inte ger några miles? Tack!
Inga poäng/miles för bonusresor.
 
Last edited:
Tack tack igen. Jo det råkade visst fyllas i en icke-business, när jag ändrade det så blev det klass D istället.
Ok synd med awardfares men det går kanske att lösa nån långresa i SAS Plus för cash då...
 
Ok synd med awardfares men det går kanske att lösa nån långresa i SAS Plus för cash då...
Alternativt en billig Go Light biljett i longhaul som du satsar 15000 Eurobonuspoäng/väg på Plusgrade. Det finns ju ingen garanti att Plusgraden går igenom, men går den igenom tycker jag det är mycket bra värde. Dessutom får man då ett extra gratis handbagage på longhaul.
 
Har testat ITA Matrix för första gången nu, hittar SAS Plus-biljetter till bra pris till Athen men hittar inte den routingen via SAS hemsida, kan de lösa om man ringer? 2300kr per skalle ARN-CPH-ATH-ARN i Plus är rätt bra..
 
Har testat ITA Matrix för första gången nu, hittar SAS Plus-biljetter till bra pris till Athen men hittar inte den routingen via SAS hemsida, kan de lösa om man ringer? 2300kr per skalle ARN-CPH-ATH-ARN i Plus är rätt bra..
Ja, det borde de kunna, annars borde det funka via en resebyrå också (hitta en via kayak.se, Flygresor.se, Momondo, Skyscanner, etc). Kolla även Malta och Mallorca, det är långt avstånd men biljettena brukar vara hyfsat billiga.
 
Toppen