Senaste nytt

Aegean Miles&Bonus användningsfrågor tråd

Dr. Miles

Expert
3. Tips på mycket resa för pengarna jfr vanligt biljettpris? Det jag själv har på radarn är Armenien/Georgien t.o.r. "hemifrån", som väl bör vara mest "prisvärt" med poäng i vår region, men jag tar gärna emot tips på ovanligt lönande bonussträckor jämfört med normalt biljettpris oavsett världsdel!

21.000 miles för enkelresa i Business class inom samma zon.

Tokyo-Singapore-Seoul? (om de inte kollar MPM)

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Santiago-Bogota-Buenos Aires? (om de inte kollar MPM)

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Problemet med Aegean Airlines bonusresa är att de tillåter max 1 byte per bonusresa.

Aegean Airlines skrev:
An award ticket on Star Alliance flights may include one stopover with duration up to 24 hours
 

NyfikenGrau

Medlem
Stort tack, Dr. Miles! Ja en enkel i business kanske är mest prisvärt. Har redan märkt att det inte går att trixa så mycket med A3, zonerna har inga direkta "klipp" i sig. Då återstår bara att välja någon smart sträcka så att man kan köpa någorlunda billiga enkelbiljetter (om jag nu inte tar enkel business från eller till Kaukasus-länderna, vilket reducerar problemet till en enda enkelbiljett).
 

Dr. Miles

Expert
Inlägg från http://www.businessclass.se/forum/t...jäningsfrågor-tråden.1714/page-83#post-265657
ARN-BRU-ATH-LCA
LCA-ATH-ARN

Är det 22.000 poäng eller 25.000 poäng för denna redemption?
ARN-BRU är ju SK men med A3 flygnummer.
Jag väljer att svara i den här tråden då det handlar om användning, inte intjäning av Aegean Miles&Bonus miles.

Som du kan läsa i mitt första inlägg, du kan endast ha max en transfer per bonusresa. Dvs 2 segments per enkelresa eller 3 segments per tur&retur.
 

NyfikenGrau

Medlem
Inlägg från http://www.businessclass.se/forum/t...jäningsfrågor-tråden.1714/page-83#post-265657

Jag väljer att svara i den här tråden då det handlar om användning, inte intjäning av Aegean Miles&Bonus miles.

Som du kan läsa i mitt första inlägg, du kan endast ha max en transfer per bonusresa. Dvs 2 segments per enkelresa eller 3 segments per tur&retur.

Med risk för att outa mig som korkad nu, men kan det verkligen stämma att man bara får ha 3 segment per tur&retur? Man måste ju alltid t.o.r. via ATH om man flyger Aegean (till annan destination än ATH), dvs 4 segment totalt...eller är det något jag missar?
 

Dr. Miles

Expert
Med risk för att outa mig som korkad nu, men kan det verkligen stämma att man bara får ha 3 segment per tur&retur? Man måste ju alltid t.o.r. via ATH om man flyger Aegean (till annan destination än ATH), dvs 4 segment totalt...eller är det något jag missar?

Jag har inte använd miles på Aegean Airlines Miles&Bonus så kan jag inte uttala om det är verkligen så, men jag utgår ifrån vad som står i Terms & Conditions.

Aegean Airlines skrev:
The above mileage values apply to return flights
  • For one-way flights, the above-mentioned mileage values apply in half.
  • An award ticket on Star Alliance flights may include one stopover with duration up to 24 hours
  • * Miles redemption on Star Alliance member airlines is valid from 30/06/2010
  • Table explanation: Y (Economy Class), C (Business Class), F (First Class)
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag har inte använd miles på Aegean Airlines Miles&Bonus så kan jag inte uttala om det är verkligen så, men jag utgår ifrån vad som står i Terms & Conditions.

Ah ok det gällde Star Alliance generellt. Men hur som helst, brukar det stå "two stopovers" på andra bonusprogram, dvs att du får byta på bolagets hub på dit- och hemresan men inte mer?

Jag kan bara inte tro att de menar 3 segment per t.o.r., det verkar ju helt orimligt.

Eller kan det vara så att man gör skillnad på byte och stopover? Säg att jag bokar en bonusresa via MUC där det både ut och hem går att flyga med en bytestid på typ 1 timme på flygplatsen - men på en av sträckorna väljer jag istället att stanna 22 timmar i München och alltså flyga vidare dan därpå. Det är väl sådant som är en stopover....eller?
 

Magino

Medlem
De flesta bolag gör skillnad på stopover (ett stopp på en flygplats över 24h) och layover (stop på en flygplats under 24h) detta vi ofta kallar byte. Det knepiga är att Aegean skriver max ett stopover under 24h. Dvs de tillåter endast ett flygplansbyt på deras bonusresor vilket kan göra det hela lite knepigt. I många andra bonusprogram kan man ha 3-4 byten (layover) på vägen till destinationen så länge tiden mellan flygen är 24h.
 

hakansamuelsson

Ny medlem
Hej,
Är det någon som kan hjälpa mig? Jag skulle vilja uppnå Aegean Guldstatus så snart som möjligt. I slutet av november i år så skall jag åka till Shanghai. Jag väljer mellan en Premium ekonomi med SAS eller en Businessbiljett med Turkish. Vilken biljett kommer ge mig mest poäng hos Aegean? Någon som vet?
 

Dr. Miles

Expert
Hej,
Är det någon som kan hjälpa mig? Jag skulle vilja uppnå Aegean Guldstatus så snart som möjligt. I slutet av november i år så skall jag åka till Shanghai. Jag väljer mellan en Premium ekonomi med SAS eller en Businessbiljett med Turkish. Vilken biljett kommer ge mig mest poäng hos Aegean? Någon som vet?

Hej det finns en tråd om intjäning av Aegan Miles&Bonus. :)
Aegean Miles&Bonus intjäningsfrågor tråden | BusinessClass.se

Jag har svarat på din fråga i rätta tråden.
http://www.businessclass.se/forum/t...jäningsfrågor-tråden.1714/page-84#post-270158
 

Olle A

Medlem
För 42 000 miles kan man åka businessclass t/r inom Oceanien d.v.s. t.ex. Guam- Auckland. Nu finns det inga direktflyg med Star Alliance för denna sträcka utan bästa förbindelsen är med United / Air New Zealand via Tokyo. Får man det, trots att bytespunkten ligger utanför Oceanien ?
 
Toppen