Adria Airways har gått i konkurs

Diskussion i 'Star Alliance' startad av JoelG, 22 Juli 2019.

Tags:
  1. JoelG

JoelG Medlem

Har under nästa vecka tänkt åka till Ljubljana i Slovenien. För att ta sig dit behöver man nästan uteslutet använda Adria Airways. I mitt fall till och från Zürich och Ljubljana. Dessvärre har båda dessa Adria-flighter blivit inställda på klockan 14 dagar innan avgång.

Har försökt läsa på och utifrån den uppfattning jag fått är det ekonomiska problem hos Adria och många flighter har på senare tid ställts in. I mitt fall så gör jag det jag kan och avbokar flyget och åker till Kroatien + hyrbil istället för att lugna kroppen då det känns som högrisk att använda Adria just nu tyvärr. Hade sett framemot att åka med SAAB 2000 vilket nu inte blir

pswe gillar detta.
  2. marbe166

marbe166 Medlem

Om du tar hyrbilsalternativet så får du räkna med ett par timmars kö vid gränsen. Kroatien är ju inte med i Schengen, därav långa köer vid gränsen nu under högsäsong.

jolmic gillar detta.
  3. fly4fun

fly4fun Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag passerade gränsen Slovenien - Kroatien med bil 21 juni och 9 juli 2016. Total kötid åt båda hållen var under 1 minut.

4. Har hört det där om köer i gränskontrollerna på Balkan från flera nu. Har passerat 7 kontroller senaste veckan utan problem. Idag passerade jag gränsen in till Kroatien från Montenegro och det gick också väldigt snabbt. Dock åkte jag buss så det tog ju lite tid att processa alla 50 passagerarna. Men dom som åkte bil swishade bara igenom.

5. marbe166

marbe166 Medlem

Mina rapporter kom från vänner som passerade förra veckan.

6. tidyverse

tidyverse Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  7. M.K

M.K Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Brandforce gillar detta.
  8. Mr.cake

Mr.cake Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Detta verkar ha gått helt obermärkt förbi mig att Adria airways har lämnat in en konkursansökan. Tråkigt att *A med sannolikhet förlorar en medlem, även om det inte var ett jättebolag.

Thank you - Adria Airways Team

Last edited: 9 Oktober 2019
  9. Resenären

Resenären Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Inte bara att bolaget gått i konkurs, det utgjorde det enda reguljära flygbolag som flög mellan Lugano och Zürich. Swiss, som samarbetade med Adria har därmed tappat en viktig region (Tessin).
    Swiss har nu slutit avtal med SBB, schweiziska tågbolaget, om upp till 14 avgångar per dag i båda riktningar mellan Lugano och Zürich.
    På liknande sätt gjordes när linjen mellan Basel och Zürich lades ned.

10. Budgetresenär

Budgetresenär Medlem

Land:
    Sverige Sverige

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!