Senaste nytt

Adria Airways har gått i konkurs

JoelG

Medlem
Har under nästa vecka tänkt åka till Ljubljana i Slovenien. För att ta sig dit behöver man nästan uteslutet använda Adria Airways. I mitt fall till och från Zürich och Ljubljana. Dessvärre har båda dessa Adria-flighter blivit inställda på klockan 14 dagar innan avgång.

Har försökt läsa på och utifrån den uppfattning jag fått är det ekonomiska problem hos Adria och många flighter har på senare tid ställts in. I mitt fall så gör jag det jag kan och avbokar flyget och åker till Kroatien + hyrbil istället för att lugna kroppen då det känns som högrisk att använda Adria just nu tyvärr. Hade sett framemot att åka med SAAB 2000 vilket nu inte blir
 

marbe166

Medlem
Om du tar hyrbilsalternativet så får du räkna med ett par timmars kö vid gränsen. Kroatien är ju inte med i Schengen, därav långa köer vid gränsen nu under högsäsong.
 

fly4fun

Medlem
Om du tar hyrbilsalternativet så får du räkna med ett par timmars kö vid gränsen. Kroatien är ju inte med i Schengen, därav långa köer vid gränsen nu under högsäsong.

Jag passerade gränsen Slovenien - Kroatien med bil 21 juni och 9 juli 2016. Total kötid åt båda hållen var under 1 minut.
 
Om du tar hyrbilsalternativet så får du räkna med ett par timmars kö vid gränsen. Kroatien är ju inte med i Schengen, därav långa köer vid gränsen nu under högsäsong.
Har hört det där om köer i gränskontrollerna på Balkan från flera nu. Har passerat 7 kontroller senaste veckan utan problem. Idag passerade jag gränsen in till Kroatien från Montenegro och det gick också väldigt snabbt. Dock åkte jag buss så det tog ju lite tid att processa alla 50 passagerarna. Men dom som åkte bil swishade bara igenom.
 

Resenären

Medlem
Inte bara att bolaget gått i konkurs, det utgjorde det enda reguljära flygbolag som flög mellan Lugano och Zürich. Swiss, som samarbetade med Adria har därmed tappat en viktig region (Tessin).
Swiss har nu slutit avtal med SBB, schweiziska tågbolaget, om upp till 14 avgångar per dag i båda riktningar mellan Lugano och Zürich.
På liknande sätt gjordes när linjen mellan Basel och Zürich lades ned.
 
Toppen